Soleil Royal (Royal Sun)

• Topicstarter Topicstarter Hans Tias
  • Startdatum Startdatum
Ziet er allemaal heel netjes en verzorgd uit Hans, maar zit er geen knik in het derde berghout van boven??? :(Of is is dit een vertekening op de foto??
Nogmaals succes verder:)

Ziet er allemaal heel netjes en verzorgd uit Hans, maar zit er geen knik in het derde berghout van boven??? :(Of is is dit een vertekening op de foto??
Nogmaals succes verder:)

Goed gezien Jaques, er (zat inderdaad een knik in derde berg hout van boven, ik heb dit inmiddels gecorrigeerd, want ik was hier zelf niet tevreden over.
Overigens ben ik er achter dat een een foto soms wel vertekenend beeld geeft

Waar ik ook niet tevreden op ben, zijn de posities van de poorten, deze golven, ik heb dan ook besloten om ze allemaal opnieuw uit te boren en opnieuw te plaatsen, wel veel werk, maar als je er constant tegenaan loopt te kijken, en de ergenis toeslaat ....

Ook namens mij welkom! Het word wel enigszins verwarrend met al die mensen die Hans heten hier;). Succes met het bouwen van dit mooie model.
Ik ben ook van mening om ze te gaan nummeren. Als nieuwkomer is het erg verwarrend en ingewikkeld. We moeten al zoveel nieuwe scheepstermen leren, daar kan dit niet meer bij. :):)

Inmiddels ben ik begonnen met de geschutspoorten te vervangen en de onderste geschutpoorten lopen nu op de lijn zoals ik ze wel hebben, ik maak ze van balsa , waar ik later een stevig blokje in laat lopen met vooraf een gaatjes om de kanonnen te bevestigen, ( na meten kwam ik er achter dat de diepte van de poorten ook verschillen)
op deze manier kan ik nog wat spelen van de positie met het blokje in de poort, zodat de kanonnen straks ook op een lijn zitten.

De maten van de binnen zijden van het blokje past nu exact het poort ornamentje,welke ( zie foto 2) tussen de ornaments plaats ik straks latjes van 0,5 mm om op te vullen.

Bijlagen

• revised port.JPG
    revised port.JPG
    229,7 KB · Weergaven: 357
  • revised port 2.jpg
    revised port 2.jpg
    144,2 KB · Weergaven: 354
  • poorten.JPG
    poorten.JPG
    199,6 KB · Weergaven: 330
De bijgeleverde ornamenten zijn van stevig messing, links de orginele en rechts de behandeldeOrnament 1.JPG
Ornament 1.JPG
Ornament 1.JPG

ik deze ontvet en behandeld met behandeld net Vallego Wash , zo ziet er niet meer zo glimmend uit

Goed gezien Jaques, er (zat inderdaad een knik in derde berg hout van boven, ik heb dit inmiddels gecorrigeerd, want ik was hier zelf niet tevreden over.
Overigens ben ik er achter dat een een foto soms wel vertekenend beeld geeft

Waar ik ook niet tevreden op ben, zijn de posities van de poorten, deze golven, ik heb dan ook besloten om ze allemaal opnieuw uit te boren en opnieuw te plaatsen, wel veel werk, maar als je er constant tegenaan loopt te kijken, en de ergenis toeslaat ....

Kijk Hans, het zijn allemaal goedbedoelde adviezen en absoluut geen kritiek hoor.
Ik weet als geen ander hoe het voelt als je een avond aan het werk geweest bent, hier een fotootje plaats en waar vervolgens iemand commentaar op geeft wat je nu net niet wil horen:mad::mad:
Maar achteraf ben je toch weer helemaal blij als het aangepast is en dat is nu het mooie van dit forum, met elkaar streven naar een prachtig eindresultaat en dat gaat bij jou helemaal goedkomen hoor:yes:
Je poorten zijn netjes aangepast en je ornamenten zien er prachtig uit:wave
Succes verder

Port test.jpg
Inmiddels wat verder met de geschutspoorten te vervangen en het berghout waar een knik in zat
een ander probleem waar ik tegenaan liep was de bevestinging van de insteek kanonnen, deze laten zich lastig te bevestigen en vervolgens zo opgelost:

Het messing pinnetje verwijderend, een blokje gemaakt van hout, daar een gaatje in zodat het kanon er stevig inzit en verlijmd, het houte blokje zwart gemaakt zodat je het straks niet meer ziet, het geheel wordt nu (strak) in de gemaakte poortjes geschoven, bijkomend voordeel is je kan nog schuiven naar voor en naar achter zodat allen (72 stuks) op de zelfde positie zitten.

(wel veel werk maar dan zitten ze wel netjes)
Guns.JPG

Daarnaast nog voor de afwisseling wat ornamenten verouderd

Port test.jpg

Bijlagen

• Paard.jpg
    Paard.jpg
    177,2 KB · Weergaven: 279
  • Ornament2.JPG
    Ornament2.JPG
    306 KB · Weergaven: 284
Laatst bewerkt door een moderator:
In de kerstvakantie wat vorderingen gemaakt met het bouwen ( stuurboord volgt later verder)

Ik loop tegen het volgende probleem aan;

in de kit zitten messing strips, welke bij de boeg vastgemaaakt moet worden , dit weekend een Proxon industie/boor/slijper gekocht
met bijbehorende Hss boortjes (Snelheid: 5.000 - 20.000/min) dus moet snel genoeg zijn om de messing strips te boren

De strips zijn 1,5 mm dik met 2 groeven er in, en laat zich lastig boren (boortjes breken )
Op foto de strip met drie messing spijkers vastgezet en met de tweede strip even gestopt om dat ik geen passende 1mm boortjes meer heb

Door de buiging zit er best wat spanning op de strip en verder nog vastgezet met Zapp lijm (alleen lijm was niet voldoende

In de kit zitten nog een paar meter van deze strips voor de achterboeg, dus wordt nog wat...

Iemand van de forum leden nog suggesties hiervoor ?

Messing Strip.JPG
boeg 2.jpg
Tekening boeg 2.JPG
Messing Strip.JPG boeg 2.jpg Tekening boeg 2.JPG
Iemand van de forum leden nog suggesties hiervoor ?

Ik heb dat probleem ook gehad bij het boren van 0.7mm gaatjes in de kanonluik scharnieren. Toen ben ik overgestapt op freesjes, werkte iets beter maar dan nog is geduld een noodzaak, te snel naar beneden is KRAK...... Ik ga hierna proberen om het messing tussen twee laagjes hout in te klemmen en dan te frezen. Maar ik ben even gestopt met de scharnieren dus deze test laat nog even op zich wachten

Begin sowieso eens met het messing zacht te gloeien. Heet stoken tot roodgloeiend en daarna af laten koelen. Maakt het makkelijker bewerkbaar.

Inderdaad wat @*Hans* zegt.
Bij mij brak het messing ook maar had daar geen last meer van na verhitting. Stuk messing vasthouden met een tang en roodgloeiend maken onder het gasfornuis.
Extra messing heb ik op Ebay gekocht. €3 per plaat in diverse diktes te vinden. Ook messingdraad. Wereldwijd zoeken + prijs en verzendkosten laagste bovenaan :)

Misschien boor je met te hoge snelheid en als je de IBS aanzet rust de boor al op het materiaal, er is van proxxon ook een voetschakelaar te koop (FS 28700) dat gaat wel beter dan kun je de machine aanzetten met je grote teen en eerst met een centerpoint een deukje maken dat de boor niet wegloopt. Veel succes!
Grz,
Chris

Dank mensen voor de nuttig en zinvolle informatie

Inmiddels de strips verhit en het buigen ging nu wat beter

Ik volg de methode van Piet om geen spijkertjes te gebruiken , welke in het zicht te zien zijn

Inmiddels wel vijf pogingen gedaan om te lijmen, maar bij de tweede strip viel de eerste er weer af als ik de tweede wilde bevestigen , ook een proefje gedaan met opruwen van de ondergronden op een stukje niet geschilderd hout (vast gezet met klemmetjes!)

De lijm staat hier al een jaar of drie/vier ( de paarse variant) wellicht ligt het hier aan…

Ik zal binnenkort de groene halen en de strips met de spijkers vervangen om opnieuw temaken en te lijmen

De nieuwe aangebrachte messing strips zitten nu wel zoals ik ze wil hebben (zitten nog dry-fit vast)

Inmiddels verder gegaan met de boeg en alle kanosons poorten BB vervangen zodat ze nu wel conform de tekening lopen (ook deze zitten nu dry-fit vast)

Bijlagen

• schip BB.jpg
    schip BB.jpg
    168,3 KB · Weergaven: 295
  • Strips 2_22.jpg
    Strips 2_22.jpg
    312,7 KB · Weergaven: 246
  • IMG_3509_3.jpg
    IMG_3509_3.jpg
    218,9 KB · Weergaven: 234
  • boeg L.jpg
    boeg L.jpg