Smit Frankrijk

Hallo Modelbouwers,

Sinds kort heb ik mij geregistreerd op dit forum, waarover ik gelijk mijn complimenten over wil geven omdat je met al je vragen en of problemen wat betreft modelbouw terecht kan.
Ik zal me eerst even voorstellen aan jullie. Ik ben Peter en 42 jaar en heb in het verleden al enige schepen gebouwd waaronder de
Smit Rotterdam. Aangezien mijn andere hobby, het verbouwen van vrachtwagens schaal 1:50, een beetje begon te vervelen ben ik nu sinds enkele maanden bezig aan de Smit Frankrijk.
De keus is hierop gevallen omdat mijn oom hier vroeger kaptein op is geweest.
Ik zal proberen om jullie hiervan op de hoogte te houden als het me lukt om foto's bij te voegen. Ik ben daar nog niet echt in thuis.

Welkom op dit forum. Dat gaat betekenen dat er een Frankrijk bij komt. Zelf heb ik deze ook en als je nog foto's van de echte kan gebruiken, ik heb er een aantal opgeslagen die ik heb genomen zo rond 1990 aan boord in Maassluis.

Groetjes Hans.

409481bbd9ea571d.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Hans,
Bedankt voor je reactie. Ik kan inderdaad nog wel een paar foto's gebruiken en dan met name het gedeelte naast de rechter schoorsteen. Daar zit die waterleiding met kranen voor de blusmonitoren. Op de foto die ik heb is het niet goed te zien namelijk.
Kan je mij misschien laten weten hoe ik foto's moet bijvoegen dan kan ik je laten zien hoe het met de bouw ervoor staat.

Alvast bedankt en de groetjes,
Peter

Ik heb net je foto's in je album bekeken.
En hoe ga je er voor zorgen dat je in de hutten kan kijken?
Kun je de stuurhut er weer afhalen?

Btw wel heel mooi gemaakt:D

Hallo Koen,

Het zal een beetje gluren door de patrijspoorten worden of door de deuren. Ik heb er wel verlichting in gemaakt zodat je het een beetje beter kan zien.
Het is eigenlijk begonnen met de trap naar beneden vanuit de stuurhut en iedere keer ga je dan een stapje verder en voor je het weet heb je de kajuiten gemaakt.

Groeten,
Peter

Hallo medebouwers,

Hierbij een aantal foto's van de bouw
full

Ik weet alleen nog niet om meerdere foto's bij te voegen dus doe ik ze één voor één.

Groeten,
Peter

Dit is even de laatste. Ben nu met het spuitwerk bezig van de romp. Foto's daarvan volgen ook.

full

Dit ziet er echt super mooi uit. Ik haap dat het alleen zichtbaar blijft. Het is te mooi om de opbouw er gewoon overheen te plakken. Zo te zien gebruikt u ook niet de originele schroeven. Ga zo door het ziet er prachtig uit!!

Greetz,
Bart

Hallo Bart,

Door de stuurhut zal je kunnen blijven kijken alleen bij de kajuit moet je door de patrijspoort of de deuren kijken. De schroeven zijn van Raboesch en waren al afgetopt.

Groeten,
Peter

Dat ziet er al goed uit, maar ik zie toch een foutje. Die schuiven van de ankerkettingen zitten niet in een hoek, maar lopen in lengterichting van het schip.
Dan die kranen, die zijn niet voor de blusmonitoren, maar voor extra brandslangen. Die voor de blusmonitoren zitten boven het brugdek. Daar heb ik foto's van die ik wel in deze rubriek zal plaatsen. Stuur anders even een PB met e/mail adres, dan kan ik alle foto's versturen.
De foto's die ik heb zijn van voor de grote verbouwing, dus nog met de teakhouten schuifdeuren. Daarna zijn het stalen klapdeuren geworden en is ook de machinerie vernieuwd en sterker gemaakt. (2X 1200PK, was 2X 900PK.) Even tot zover voorlopig.

Groetjes Hans.

Hallo Hans,

Die schuiven van de ankerkettingen had ik van een foto van de Denemarken, ik nam dus aan dat dit ook zo bij de Frankrijk zou zijn.

full

Ik zal je even een PB sturen voor de foto's die je wil sturen. Ik wil hem ook in die uitvoering maken met teak houten deuren.

Ik wil je trouwens ook nog even complimenteren voor het model van jou. Ik had al een aantal afbeeldingen van jou model gedownload, je komt hem op veel sites nl. tegen.

Groetjes,
Peter

pic0167sa3.jpg

hallo peter en dan moet je snel kijken want de ,,DEEN,,
ligt voor de verkoop.samen met de sm. portugal.

m vr gr jan

De Denemarken is in vele opzichten anders, oa. de verschansing is veel lager. Hier een foto van het voordek met het ultime bewijs voor de schuiven van de ankerkettingen.

4094930809b03695.jpg

Alle foto's inmiddels verstuurd.

Groetjes Hans.

Hans,

Nogmaals bedankt voor alle foto's. Zelf had ik niet zulke detailfoto's.
De schuiven bij de ankerkettingen ga ik zeker aanpassen als ik klaar ben met het schuren van de stuurhut. Ben ik al drie avonden mee bezig om het netjes te krijgen.

Groeten,
Peter

Hallo Jan,

Het is eigemlijk jammer dat zulke schepen zo langzamerhand gaan verdwijnen uit de Rotterdamse haven. Zelf heb ik niet zoveel met die nieuwere schepen.

Groeten,
Peter

Back