Smering heli

Hoi! Ik heb een engelse video gekeken over het smeren van heli's, alleen wat is lith-grease voor de main gear in het nederlands?

Of staat hier ergens een post over het smeren van lagers en main gear?

Ik moet mijn lagers smeren maar zie er tegenop om de hele heli uit elkaar te halen. Naaimachine-olie erin druppelen?

Groet, Daan

er zijn van die precisie oliestiftjes.
Ik heb 'm toevallig zelf van 3M, ooit bij de aldi eens meegenomen.
Super handig en je kunt bij de meeste plekjes op je heli wel komen.

1 druppeltje per lager is zat.

Hoi! Ik heb een engelse video gekeken over het smeren van heli's, alleen wat is lith-grease voor de main gear in het nederlands?

Lith-Grease is Lithium Vet, een vet op basis van Lithium zeep.

Klinkt ingewikkeld en duur, maar het is in principe een gewoon smeervet voor algemeen gebruik, zoals ze ook gebruiken in de garage om je auto mee door te smeren.

Als je een vet tegen komt waar "Lithium based" o.i.d. op staat, tien tegen een dat dat het vet is wat ze bedoelen.

Echter: Ik zou persoonlijk zulke vetten NOOIT in een heli gebruiken behalve bij afgesloten tandwielkasten met metaal op metaal tandwiel combinaties. Meestal doet het niet zo veel op kunststof tandwielen, behalve stof aan trekken en veranderen in schuurpasta....

Een héél goed vet voor gebruik in heli's is Vario Titan-fett. Duur, maar ik doe meestal ongeveer 4 jaar met een verpakking (en dat is met 8 heli's en behoorlijk veel vlieguren): Vario Extrem Grease - VARIO BENELUX
Dan ga ik meestal even naar de Aphoteek en koop de dikste injectienaald die ze hebben (kost 2 dubbeltjes of zo) en die slijp ik even de punt er af.

Zuiniger en preciezer kun je niet smeren.

Gesloten kogellagers moet je niet met olie smeren, daar zit vanaf fabriek al vet in, wat je wegspoelt als je er olie op druppelt. Zodra je begint met smeren, blijf je smeren. Gewoon vervangen als ze rauw gaan lopen. Meestal is dat pas na twee seizoenen of langer.

Groet, Bert

Lith-Grease is Lithium Vet, een vet op basis van Lithium zeep.

Klinkt ingewikkeld en duur, maar het is in principe een gewoon smeervet voor algemeen gebruik, zoals ze ook gebruiken in de garage om je auto mee door te smeren.

Als je een vet tegen komt waar "Lithium based" o.i.d. op staat, tien tegen een dat dat het vet is wat ze bedoelen.

Echter: Ik zou persoonlijk zulke vetten NOOIT in een heli gebruiken behalve bij afgesloten tandwielkasten met metaal op metaal tandwiel combinaties. Meestal doet het niet zo veel op kunststof tandwielen, behalve stof aan trekken en veranderen in schuurpasta....

Een héél goed vet voor gebruik in heli's is Vario Titan-fett. Duur, maar ik doe meestal ongeveer 4 jaar met een verpakking (en dat is met 8 heli's en behoorlijk veel vlieguren): Vario Extrem Grease - VARIO BENELUX
Dan ga ik meestal even naar de Aphoteek en koop de dikste injectienaald die ze hebben (kost 2 dubbeltjes of zo) en die slijp ik even de punt er af.

Zuiniger en preciezer kun je niet smeren.

Gesloten kogellagers moet je niet met olie smeren, daar zit vanaf fabriek al vet in, wat je wegspoelt als je er olie op druppelt. Zodra je begint met smeren, blijf je smeren. Gewoon vervangen als ze rauw gaan lopen. Meestal is dat pas na twee seizoenen of langer.

Groet, Bert
heren, je moet mij eens vertellen hoe je een gesloten lager ZZ , smeert????

heren, je moet mij eens vertellen hoe je een gesloten lager ZZ , smeert????

Het liefst niet want er zit vanaf de fabriek vet in.......
als deze rauwig begint te lopen dan vervangen en als je toch wil gaan smeren.........
Ik gebruik een Robbe Specialoil for metal lagers (artnr 5531)
zit in een precizie stift maar als je er aan begint blijf je druppelen omdat deze het standaard vet wat normaal in de lagers zit oplost en daarom regelmatig moet gaan smeren/druppelen..(om de 6 weken geef ik ze een druppie)

deze olie loop heel netjes door het metal shield van zo'n ZZ lager

S6

Jeroen

Het liefst niet want er zit vanaf de fabriek vet in.......
als deze rauwig begint te lopen dan vervangen en als je toch wil gaan smeren.........
Ik gebruik een Robbe Specialoil for metal lagers (artnr 5531)
zit in een precizie stift maar als je er aan begint blijf je druppelen omdat deze het standaard vet wat normaal in de lagers zit oplost en daarom regelmatig moet gaan smeren/druppelen..(om de 6 weken geef ik ze een druppie)

deze olie loop heel netjes door het metal shield van zo'n ZZ lager

S6

Jeroen

+1.... wat Jeroen zei....

Daarnaast: er wordt erg paniekerig gedaan over lagers en het smeren ervan. Het merendeel van de lagers die in een heli gebruikt worden, hebben een ontwerp levensduur van tussen de 10 en 20 duizend uur.

De bedrijfscondities in een heli zijn weliswaar vaak ver boven de ontwerpgrenzen, maar dan nog halen de meeste lagers moeiteloos 1000 uur.
Mijn meest gebruikte heli ooit, had een gedocumenteerde vliegtijd van nét iets boven de 200 uur, dus met stationair draaien, optoeren, draaiend aan de grond staan etc etc, op zijn best 300 a 400 uur. Is na 8 jaar intensief gebruik met pensioen gegaan (wegens versleten motor) met 99% van de originele lagers er nog in.

De enige lagers die ik "regelmatig" tegenkom die vervanging behoeven, zijn de lagers van de hekrotor-bladhouders: die draaien (in elk geval bij ons) regelmatig door het gras, en de graspulp word als het ware door de bladhouders heen gezogen door centrifugaalwerking. Gras bevat kiezel en kalk, en dat vreet de lagers op. Daarnaast hou je niet tegen dat bij het schoonmaken van de hekrotor, vocht in die lagers komt. Maar daar helpt smeren ook niet, en die lagers gaan bij ons tussen de 100 en 150 uur mee, meestal.

Ik smeer lagers NOOIT (om reden die Jeroen en ik al meldden) en tot nog toe draaien al mijn huidige heli's nog gewoon met de eerste set lagers.

Crashen heeft een behoorlijk nadelige invloed op lagers, om allerlei redenen. Dat probeer ik dan ook zo weinig mogelijk te doen :D

Qua smeren van een heli:
-Ik smeer de swashplate "regelmatig" (vet op de centrale kogel, en vet op de as ter plekke van waar hij glijdt) en idem het schuifblok van de schaarmixer.
-Ik vervang het vet in de (bij mijn heli's afgesloten) haakse overbrengingen voor de hekrotoraandrijving regelmatig (plm 25 uur of jaarlijks)
-Ik smeer de hekrotor-as ter plaatse van de slider (op het oog, als het er droog uit ziet).
-Bij de grotere heli's boor ik een smeergaatje tussen de twee lagers van de tail slider en druk wat vet van binnenuit door de lagers, omdat daar nog wel eens gras omheen wikkelt, en ik heb liever dat er vet van binnenuit komt, dan graspulp van buiten. Ook op het oog.
-Bij electro heli's doe ik een heel klein beetje vet op een nieuwe maingear voor het inlopen, verder nooit weer. Maar dat is feitelijk niet eens nodig.
-Bij de twee heli's die nog een staaldraad aandrijving naar de staart hebben, druppel ik een keer per jaar wat teflon olie in de buis waar die draad door loopt, en dat is de enige olie die ik gebruik.
-bij tandriem aandrijving voor de hek, spray ik wat siliconen op de belt, beetje ter voorkoming van stof en statische elektriciteit. Weet niet of het helpt, is meer een onderbuik gevoel....

Meer niet. Geen olie op de lagers, geen andere poespas. Al met al bij elkaar opgeteld smeer ik (op swash en tailslider na) de heli's min of meer 1 keer per jaar en gemiddeld gebruik ik dan minder dan een halve cc vet per heli. Meer is onzin, en het vet wat ik gebruik kost ruwweg €1000 per liter :D (wat overigens een normale handelsprijs is voor dat vet).

Groet, Bert

Tailshaft invetten zorgt er alleen maar voor dat je juist vuil aantrekt en blijft schoonmaken, smeer ik nooit. Net zoals de mainshaft en swashplate, niet insmeren met welke vet of olie dan ook.
Voor de druklagers in de kop en tail, zo n beetje de enige die ik wel royaal invet gebruik ik tri flow clear synthetic grease. Deze gebruik ik ook op de one way bearing.
Heb de tube nu 3 jaar en voor minstens 5 verschillende heli's gebruikt en zit nog zeker voor de helft vol.
Verder ben ik het wel met Bert eens, de rest niet invetten/oliën.

Groeten

Back