Het liefst niet want er zit vanaf de fabriek vet in.......
als deze rauwig begint te lopen dan vervangen en als je toch wil gaan smeren.........
Ik gebruik een Robbe Specialoil for metal lagers (artnr 5531)
zit in een precizie stift maar als je er aan begint blijf je druppelen omdat deze het standaard vet wat normaal in de lagers zit oplost en daarom regelmatig moet gaan smeren/druppelen..(om de 6 weken geef ik ze een druppie)
deze olie loop heel netjes door het metal shield van zo'n ZZ lager
S6
Jeroen
+1.... wat Jeroen zei....
Daarnaast: er wordt erg paniekerig gedaan over lagers en het smeren ervan. Het merendeel van de lagers die in een heli gebruikt worden, hebben een ontwerp levensduur van tussen de 10 en 20 duizend uur.
De bedrijfscondities in een heli zijn weliswaar vaak ver boven de ontwerpgrenzen, maar dan nog halen de meeste lagers moeiteloos 1000 uur.
Mijn meest gebruikte heli ooit, had een gedocumenteerde vliegtijd van nét iets boven de 200 uur, dus met stationair draaien, optoeren, draaiend aan de grond staan etc etc, op zijn best 300 a 400 uur. Is na 8 jaar intensief gebruik met pensioen gegaan (wegens versleten motor) met 99% van de originele lagers er nog in.
De enige lagers die ik "regelmatig" tegenkom die vervanging behoeven, zijn de lagers van de hekrotor-bladhouders: die draaien (in elk geval bij ons) regelmatig door het gras, en de graspulp word als het ware door de bladhouders heen gezogen door centrifugaalwerking. Gras bevat kiezel en kalk, en dat vreet de lagers op. Daarnaast hou je niet tegen dat bij het schoonmaken van de hekrotor, vocht in die lagers komt. Maar daar helpt smeren ook niet, en die lagers gaan bij ons tussen de 100 en 150 uur mee, meestal.
Ik smeer lagers NOOIT (om reden die Jeroen en ik al meldden) en tot nog toe draaien al mijn huidige heli's nog gewoon met de eerste set lagers.
Crashen heeft een behoorlijk nadelige invloed op lagers, om allerlei redenen. Dat probeer ik dan ook zo weinig mogelijk te doen
Qua smeren van een heli:
-Ik smeer de swashplate "regelmatig" (vet op de centrale kogel, en vet op de as ter plekke van waar hij glijdt) en idem het schuifblok van de schaarmixer.
-Ik vervang het vet in de (bij mijn heli's afgesloten) haakse overbrengingen voor de hekrotoraandrijving regelmatig (plm 25 uur of jaarlijks)
-Ik smeer de hekrotor-as ter plaatse van de slider (op het oog, als het er droog uit ziet).
-Bij de grotere heli's boor ik een smeergaatje tussen de twee lagers van de tail slider en druk wat vet van binnenuit door de lagers, omdat daar nog wel eens gras omheen wikkelt, en ik heb liever dat er vet van binnenuit komt, dan graspulp van buiten. Ook op het oog.
-Bij electro heli's doe ik een heel klein beetje vet op een nieuwe maingear voor het inlopen, verder nooit weer. Maar dat is feitelijk niet eens nodig.
-Bij de twee heli's die nog een staaldraad aandrijving naar de staart hebben, druppel ik een keer per jaar wat teflon olie in de buis waar die draad door loopt, en dat is de enige olie die ik gebruik.
-bij tandriem aandrijving voor de hek, spray ik wat siliconen op de belt, beetje ter voorkoming van stof en statische elektriciteit. Weet niet of het helpt, is meer een onderbuik gevoel....
Meer niet. Geen olie op de lagers, geen andere poespas. Al met al bij elkaar opgeteld smeer ik (op swash en tailslider na) de heli's min of meer 1 keer per jaar en gemiddeld gebruik ik dan minder dan een halve cc vet per heli. Meer is onzin, en het vet wat ik gebruik kost ruwweg €1000 per liter

(wat overigens een normale handelsprijs is voor dat vet).
Groet, Bert