sleephaak voor een big lift 2

• Topicstarter Topicstarter belgjejos
  • Startdatum Startdatum
B

belgjejos

Guest
Hallo,

Ik ben bezig met het bouwen van een big lift 2, van multiplex natuurlijk.
De big lift wordt uitgerust met een 160 FX, bedoeld om zwevers te gaan slepen. Nu heb ik hier al het een en ander gelezen over de plaats van de sleephaak, daar ben ik al uit.
nu alleen nog een degelijke constructie daarvoor ????

er zit bij de doos een gebogen alu. plaatje geleverd, alleen dat lijkt me niet echt sterk genoeg.
Heeft iemand een voorbeeld, of iets dergelijks zodat ik een voldoende sterke sleephaak kan maken ?

B.v.d. Jos :lol:

ziehier een afbeelding van een sleepkoppeling

afb16341.jpg

Kan allemaal veel simpeler. Op mijn biglift stond gewoon een houten haak, VOOR het luikje, dus ongeveer op het zwaartepunt.
Je kan hem maken van 2 plankjes dunne multiplex, en een dikker stuk multiplex in het midden. Uit het dikkere stuk haal je een gleufje, waar je een koper buisje inlijmt. Dit dikkere stuk met koper buisje tussen de dunnere multiplex lijmen. Dan een gleufje uitzagen door het hout en het koper buisje, voor de kabel. Alles wat in model schuren en inbouwen.

Thanks,

Die sleephaak kun je die ergens krijgen of moet je die zelf maken ?
Ik ben van plan om een DG300 van 4 meter spanweite te gaan slepen, dus moet het echt wel sterk zijn.
mijn broer heeft nog een oude big lift (eerste editie) en daar staat de sleephaak inderdaad met triplex boven het zwaarte punt, maar na het een en ander gelezen te hebben, ben ik erachter gekomen dat het achter de vleugel beter is.

waar kan ik eventueel die sleephaak verkrijgen ? :?:

Groetjes Jos
:lol:

Als het maar voor een kleine zwever is, gewoon van multiplex maken.
Dat is sterk genoeg.
Ik zou er nog niet eens een zware servo opzetten.

afb16409.jpg

Ik heb hem geprobeerd te tekenen.
De stippelijn is de stuurstang.
De rest is multiplex 12 mm is sterk zat.
Lijm in het multiplex een koper pijpje waar de stuurstang door gaat.
Misschien moet je de onderkant van de haak, wat langer maken, zodat je hem goed aan een spant kan lijmen.

Mijn schoonpapa heefd deze sleep"haken" voor me gedraaid. Het geheel is van aluminium, aan de onderkant zit een dik draadeind van M10, met een alu moer schroef je dat tegen de romphuid aan, beresterk.
Verticaal er doorheen is een 3mm gat, de pin is een 1,5 staaldraad wat met een koperbuisje opgedikt is naar 3mm, alleen aan de bovenkant.
Het geheel moet wel soepel lopen, dus ik smeer het regelmatig dik in met vet.

afb16410.jpg

afb16411.jpg

Inmiddels heb ik de bovenkant iets aangepast, foto komt.

De sleuf moet niet te breed zijn, 3mm is voldoende voor een dikke sleeplijn. Hoe breder de sleuf wordt, hoe eerder de pen (door rondtrekken) gaat klemmen.

Een verdere suggestie zou zijn, het geheel onder een hoek van bvb 30 graden te zetten, zodat de sleeplijn niet verticaal maar onder een hoek aan de pen trekt. Dat vergemakkelijkt het ontkoppelen zéér sterk.
Op de getoonde systeem heb ik een dikke HITEC HS5745 digitale servo zitten van 15kg (4,8V)
Ik kan ontkoppelen bij een trekkracht die boven de 25 kg ligt, gemeten met een veerunster. Dat heb ik nodig want de trekkracht van de 130cc motor ligt ook in die orde van grootte.

Een goed werkende sleephaak is de verzekering van je sleepkist, denk daar niet te licht over!

Mocht er interesse bestaan, dan zal ik opaake eens vragen of hij er nog meer wil draaien.

Ja ook de zwever moet een goede sleephaak hebben.
Is eindelijk nog belangrijker.
Alleen als die het om wat voor reden niet doe.
Moet de motorkist hem los kunnen gooien.
meestal staat er dan erg veel spanning op de draad.

Richard het gaat hier om een biglift en dat is een houtbouw model.
Makkelijker lijkt me dan een houten sleephaak.
Vandaar dat ik dat adviseerde je kan hem makkelijker tegen een spant lijmen.

En het vermogen is nu niet bepaalt groot.
Dus met hout kan je goed uit de voeten lijkt me.

Bertus,
"Opa's" sleephaak zit op de bovenkant van de romp geschroefd. Ook bij een houten haak moet het dak erg stevig zijn, bvb een triplex plaatje over de volle breedte en goed verbonden zijn met de rest van de romp, bij voorkeur tegen een spant aan ge-epoxied.
Dus dat maakt niks uit.
De bevestiging is dus erg simpel, gat van 10 boren, moer er van de binnenkant op en klaar.
Servo in het verlengde van het gat positioneren op een raampje (stang zo recht mogelijk in het verlengde van het gat laten werken), stang monteren.
Maar die servo etc. moet je bij een houten haak ook allemaal aanleggen..

Simen:
Ja, natuurlijk, 100% mee eens, maar deze discussie ging over de slepers...

Kijk eventueel even hier op mijn site:

http://home.hetnet.nl/~meijhmb/models/modelsbiglift.htm

Omdat er geen lineaire servo's zijn heb ik het klem komen te zitten van het stangetje in het buisje opgelost door een stukje fexibel (gevlochten) draad op te nemen in het stang-stelsel.

Vorige week heb ik op de bouwbeschrijving van de Protech Megastar deze oplossing gezien:

afb16659.jpg

Om trekken, niet recht onder het buisje, mogelijk te maken, wordt de servohevel op een 90-graden-stukje van de draad gezet. Het stangetje draait, naar mate de servo-schijf uit het midden komt.
Of dit goed werkt weet ik niet. Misschien hebben anderen hier ervaring mee.

Back