Sky Surfer Zelfbouw - Parachute/Vleugel ontwerp

• Topicstarter Topicstarter Race Devil
  • Startdatum Startdatum
R

Race Devil

Guest
Nou, daar is dan mijn eerste post op het forum.
Al twee weken ben ik aan het voorbereiden om een Sky Surfer zelf te gaan maken. Het gaat om dit apparaatje: (linkje)
gr6221.jpg

Dat karretje gaat wel lukken maar erg belangrijk is het ontwerp van de vleugel. Ik kan tot nu toe geen goed ontwerp vinden van zo'n parachute.

Nu weet ik dat het een ram/air chute moet worden die -bij snelheid door het vleugelontwerp- lift genereert. Maar het is moeilijk om dit in Google-taal om te zetten. Aerofoil,parafoil,powerchute,parachute... het heeft me nog niet de juiste informatie opgeleverd.

Het beste wat ik vond was deze pagina over een Sceptre parachutevlieger. Die vond ik wel erg interresant. Zou ik dit kunnen gebruiken?
http://dh.kites.8m.com/custom.html

Heeft iemand een gouden tip of een ontwerp voor het vleugelmodel parachute?

Helmet,

Of het de gouden tip wordt weet ik niet:
-download het programmaatje Foilmaker,
-ontwerp je chute, -
-ga achter de naaimachine zitten en maak er één.
Als het fout :( gaat (maar dat hoeft het niet te gaan) heb je in ieder geval een leuke 2-lijns-bestuurde vlieger :D

Ik ben zelf op deze manier te werk gegaan:
-gewicht van je volledige besturing bepalen -(in mijn geval /[+KLIK op PARAMOTEUR]: piloot, met servo's, batterijen, ontvanger, motor, + geschatte gewicht van de chute, etc),
-verhouding bepalen tussen de oppervlakten van de de echte parapents -en de aanbevolen gewichten van de piloten- en het gewicht van de besturing;
-deze verhouding loslaten op het oppervlak
(Voorbeeld: parapent voor 80 -100 Kg ; Opp 27 m2 => 27 : 90= 0,3 m2 / kg. Is je karretje 1 kg, dan zou je met 0,3 m2 al een heel eind moeten kunnen komen.)
Ik heb zelf/Paramoteur, het oppervlak iets groter genomen dan het berekende gewicht i.v.m. inefficiëntie van modellen cq afwijkingen n.a.v. gekozen profiel.
+ Gewicht toevoegen kan altijd nog.)

Succes met de bouw (en hou ons op de hoogte),

mvg,

JP

ik heb zo'n skysurfer...

de vleugel is van echt plastik, met ribben van een soort schuim. deze vorm is dus al heel vast. ook word de vleugel doormiddel van een buisje uit gehouden waardoor hij niet in kan klappen.
het is een vrij simpel profiel met een s-slag.

Groeten Halmar

@Jeppie: dat programma is wel moeilijk hoor... Al die variabelen. Hoe weet ik of het model dan een goede lift zal geven?

@Halmar: Goeie tips wat betreft de chute met schuim, buisje en zo.
Maar wat bedoel je met een S vorm?

edit: als ik de google-plaatjes plaatje bekijk dan vraag ik me af of de onderkant nu gewoon rechts is of dat ie een bolling heeft. En zo ja, hoe ziet deze bolling dan er uit.

6221_gross.jpg

Ik ben ook bezig met een website (soort log) van begin tot eind. Als die online komt meld ik het hier uiteraard. Alle informatie van hier en van internet zet ik ook daar in. Wellicht hebben andee mensen er ook wat aan en kunnen ze er ook een bouwen.

ja, de onderkant van het profiel is plat.
een S-slag is dat de achterste rand van de vleugel iets omhoog staat. misschien kan ik de zijkant wel scannen ofzo zodat je het profiel kunt namaken.

Groeten Halmar

hier het profiel op de foto:

profiel%20skysurfer.JPG

dit rib is van een soort schuim gemaakt net als alle andere ribben. het lijkt een beetje op depron kwa struktuur, maar dit is 6 mm dik en zachter en flexibeler.

als je hem op hoge resolutie wil moet je even je email sturen.

groeten Halmar

Joo... Dit zet zoden aan de dijk!
Het plaatje zegt genoeg. Hoeft niet groter... Alle ribben zijn gelijk? De matras is vierkant toch? Als ik dat weet ga ik aan het tekenen en materiaal aanschaffen. Dat grijs puntje is zeker dat buisje waar je het over had die voorkomt dat ie inklapt.

:thumbsup:

alle ribben zijn gelijk, en hij is vierkant

100_3096.JPG

de matras is 125X42 cm. de ribben zijn 40 cm, er steekt dus nog een laatste stukje plastic los achter uit.

in dat grijze dopje zit het buisje wat de boel open houd.

100_3098.JPG

aan de tippen zitten (achter) nog twee driehoekige punten, ik denk dat deze voor de stabilisatie zijn.

100_3099.JPG

de achterste tommlijnen zitten op 27 cm van de neus.

de instel hoek van de vleugel weet ik niet, net zoals het zwaartepunt. de instelhoek in namelijk afhankelijk van of je wel of geen gas geeft. als je gas geeft gaat de gondel naar voren en komt de vleugel volgens mij onder een grotere hoek te staan, waardoor hij gaat stijgen. misschien als ik de lengte van de toomlijnnen opmeet dat er wat meer dudelijkhied over komt. andere keer...

Groeten Halmar

:worship:

Ik wou dat het nu al vanavond was. Dan was de hitte wat minder maar kon ik ook al gaan beginnen met tekenen.

Thanks!

Hoi Remco,

Stoeien met Foilmaker geeft wat onzekerheden in het resultaat, daar ben ik het mee eens. Bij mij heeft het goed uitgewerkt :D

Wellicht nog een tip:
De matras van de SkySurfer lijkt, qua bouw, veel op de Flexifoil (een type 2 lijns bestuurde vlieger, die ook met een "stok" wordt open gehouden).
Ik ben wat voor je aan het zoeken geweest:
Bouwbeschrijving Flexifoil

mvg,

Jeppie

Kijk, een vleugelontwerp... ik ga het eens naast elkaar leggen en wellicht wat migreren, De foto's van Halmar lijken me overignes het makkelijkste als ik die overneem.. En bewezen werkend

hoi,

Bekijk ook eens de volgende post's:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20368
die van 10 april.
en
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17989
die van 19 april.

Inmiddels heb twee paraplanes goed vliegend.
De brandstof paraplane is uitgerust met een OS 25 SF en weegt totaal zo'n 1,5 kg. met een tank van 250 cc heb ik een vliegtijd tot bijna 40 minuten. Wat betreft het vliegbeeld en stabiliteit is dit mijn favoriet.
De andere weegt ongeveer 930 gram en wordt aangedreven door een Typhoon 15/13 borstelloze motor met 12 KAN cellen 1050 mAh.
Vliegtijd maximaal 9 minuten.
Bij windstil weer is vliegen met een paraplane prachtig.
Boven windkracht 2 a 2,5 houd het op. is het turbulent dan is windkracht 1 al te veel.
Ons vliegveld ligt tegen een bosrand, komt de wind vanuit het bos dan hebben we veel rolwind over het veld en dan lijkt het soms wel alsof dat de paraplane gewoon uit de lucht geslagen wordt.

In mijn bijdrage van 19 april staan enkele basisregels die ik ontdekt heb of van anderen heb mee gekregen.
Ik heb Foilmaker ook gebruikt maar vind Surfplan veel eenvoudiger in gebruik, en ziet er nogal wat gelikter uit. Alleen het nadeel van beperkt printen (10 x in de 6 maanden).

Als je wilt kan ik je wel een tekening sturen van mijn paraplane en wat links hoe je een parachute moet naaien.
In mijn beide parachutes heb ik in de "neuslijst" een carbon staaf van 3mm liggen. Hierdoor kan de parachute niet dichtklappen, sindsdien heb ik eigenlijk geen enkele crash meer gehad.
Als je niet te ver uit de buurt van Boxmeer woont moet je maar eens langs komen.

Groetjes,

Piet

Oi oi ... die ziet er ook mooi uit zeg.
Vooral de foto van het karretje geeft me even wat tipjes over het wegbouwen van de apparatuur. Bij de originele is dat een beetje niet zichtbaar doordat het allemaal binnen in zit. Misschien dat ik wel eens die kant op kom. 't Maar ~50 km vanaf Oosterbeek.
Gisteren zijn we begonnen (mijn broer gaat er ook een maken) met de chute. Uit depron zijn we de spanten gaan snijden. We gaan eerst de originele maten hanteren en zien wel als ie groter moet voor als de karretjes te zwaar blijken te zijn.

Linkjes of plaatjes van de chute vind ik erg interresant trouwens dus als je die hebt heel graag. Heb jij ook 'vaste' spanten als depron of gewoon stof als de chute zelf?

Hoi

Tips voor het naaien van de chute:
http://testfly.0catch.com/aircraft/customchute.html
Afstellen van de lijnen:
http://testfly.0catch.com/parachutes/parachuterigging/linerigging.html

Voor dat je verder gaat, kijk eerst maar eens goed naar de spec's van de skysurfer.
Die heeft als ik mij goed herinner een oppervlak van bijna een vierkante meter. Dat tegen een gondelgewicht van 500 gram.
Mijn eerste ontwerp had een gewicht van 1400 gram met slechts 1.2 vierkante meter oppervlak.
Dat vloog dus niet.
De stelregel 1 kg per 1 vierkante meter moet je dus wel aanhouden.
Bij mijn chute zijn de ribben van stof en hebben bij de grootste ventilatiegaten tussen de ribben.
By the way, inmiddels heb ik al 5 chutes genaaid voordat ik zover was als dat ik nu ben, sta er dus niet van te kijken dat je nog een lange weg te gaan hebt.

Piet

Zoiets had ik eigenlijk al wel gedacht ja. Maar aangezien ik niet verder kon zijn we depron gaan snijden. Te vroeg wellicht ja... Nou ja, goeie snij-oefening :)

Het karretje ga ik nu eerst maar mee verder. Hoe is het karretje uitgeballanceerd?
Voor de originele (Halmar): De voorste of de achterste ophangpunten?
Voor Ukkie: Volgens mij heb jij maar 1 ophangpunt of niet?

Even wat anders over de electronica; Nu heb ik nog helemaal geen motortje. Mijn broer een Speed480 heeft welke naar mijn gevoel best zwaar is voor dit type dus leek mij een Speed300 wel okee. Zit ik dan een
beetje goed?

edit: ik lees over het motortje hiero een Speed400 voor als er modificaties op komen.

Is een snelheidsregelaar voor deze motor zelf maken goedkoper dan kopen? Ook de electra knutselen vind ik mooi werk namelijk.

edit: bij Conrad.nl zie ik allerlei snelheidsregelaars voor weinig. Daar ga ik tegenaan solderen denk ik. Maar zit er een goeie bij voor de speed400? Waar moet ik op letten?

ik heb mijn karretje even aan een draadje opgehangen. als je goed kijkt kun je 3 rode stippen zien, met pijl. de bovenste twee zijn de ophangpunten en de onderste is het punt waar hij nu aan hankt. het zit dus ergens tussen de twee ophang punten.

100_3114.JPG

de origonele heeft een speet 300 die middels een vertraging een grote prop aandrijft. zo heb je wat meer kracht om het zaakje vooruit te krijgen, wand zo'n shute en touwtjes hebben nog best wat weerstand.

Groeten Halmar

Mijn gondel heeft maar een ophangpunt, de zogenaamde Tiltbar.
Die scharniert in het midden van het frame.
Het voordeel hiervan is dat in ruststand (rechtuit vliegen) de servo niet belast wordt.
Nadeel hiervan is wel dat je een vrij zware servo nodig hebt.
Voor de grote versie heb ik een Hitec 705 MG ingezet.
Voor de kleine versie gebruik ik nu twee maal een Graupner C507.

Wat betreft de electromotor:
De kleine parachute (1,5 meter sp.w. 0.56 m koorde) heeft ongeveer 450 tot 600 gram stuwdruk nodig.
In normale vlucht 450, voor het extra zetje om door de bochten te trekken en noodgevallen is 650 a 700 gram wel eens handig.

Wat betreft het zwaartepunt:
Nadeel van electro is de zware accu.
Omdat in niet in het bezit was van een Lipo lader heb ik gekozen voor 12 cellen Nimh (1050 mAh).
Dit pakketje weegt zo'n 340 gram.
Zorg er voor dat de gondel met de prop verticaal onder de chute hangt.
Het beste is dat de accu dan ergens recht onder het zwaarte punt hangt.
Bij mij is dit nu nog niet het geval, daarom heb ik nog wat moeite met het vliegen van de kleine electrochute.
Binnenkort wordt de servo omgebouwd van een dubbele naar een enkele (met vertraging Kijk maar een op www.servocity.com).
De servo gaat dan wat omhoog en kan de accu er onder geschoven worden.

Stuur mij eens een pb'tje met je mailadres.
Ik zal mijn tekeningen dan eens overzetten.

Piet

Ik heb de tekeningen van Ukkie in de mailbox gekregen.
In principe ga ik eerst de SkySurfer foto van Halmar gebruiken.
Maar aangezien ik hoor dat je meestal wel meerdere chutes moet maken voordat je de juiste hebt gevonden zullen die ook wel gebruikt worden.

Ik heb trouwens op Marktplaats een pencam gekocht voor 7,50 eurie.
Schema's om deze te kunnen klikken met de ab heb ik al eens ergens gezien. Leuk voor als het zaakje ook echt vliegt.
Daar komt de grotere chute ook al om de hoek kijken met het extra gewicht. :)

edit: linkje naar website met schakelingen en dergelijke voor pencams, zeer de moeite waard om te klikken!

Het karretje... daar ga ik me proberen mee bezig te houden. Errug druk de komende weken door van alles en nog wat dus of het opschiet dat weet ik niet. Af en toe een beetje freubelen tussendoor.

Back