Ik kom steeds weer mensen tegen die bepaalde basis bouwvaardigheden niet kennen.
Vroeguh sneden we zelf vleugels en beplankten we die.
En dat ging niet CNC maar gewoon simpel, met een snijboog en acculader, 2 gezaagde malletjes en een plaat piepschuim of roofmate "gevonden op de bouw".
Ik heb weer even zo'n boog gemaakt omdat mijn cnc snijder op een onderdeel uit Japan staat te wachten.
Om te beginnen heb ik de Hornbach bezocht en heb gehaald:
4 haakjes, zo klein mogelijk.
1 bout M5 x30 en een moer M5
1 Trekveertje, ligt ook op de afdeling speciale onderdelen
1 lat 27x12mm 180 lang
Iedereen heeft wel houtlijm dus dat kan je gebruiken.
De lat heb ik in 3 delen gezaagd van 60, 30 en 20 cm
60cm voor de breedte van de boog, dan kan je roofmate platen van 60cm snijden.
Daarna het deel van 20cm ongeveer haaks op het deel van 60cm gelijmd.
Toen een gat van 5mm in de andere kant van het 60cm stuk geboord en ook op ongeveer 10cm van het 30cm stuk.
En 4 gaatjes voor de haakjes.
Het ziet er dan zo uit.
De veer komt aan de bovenkant, deze is om de boog te spannen.
Ik heb de ene kant van de veer aan een haakje gehangen, de andere kant zit een tiewrap zodat ik de spanning kan verhogen door de tiewrap aan te trekken.
Dan het lastige deel.
De snijdraad.
Ik had nog een stuk draad liggen van Graupner maar het is vaak wel te koop in de modelbouwwinkels of bij R&G of Conrad
Schneidedraht.
Een pianosnaar werkt ook, lieftst zo dun mogelijk, 0,2 - 0,5mm
De snijdraad wikkel je om de haakjes en dan span je de boog zodat je de draad niet heel makkelijk kan verbuigen.
Later zal je met snijden merken hoe strak hij moet staan.
Dan is het nog een kwestie van de aanvoer van de electriciteit.
Ik heb luidsprekersnoer genomen, 3,5 meter.
Dat bind je, na verwijderen van een deel van de isolatie (cm of 2) om de haakjes.
Sommige mensen gebruiken aan 1 kant een krokodilleklemmetje zodat ze door het klemmetje te verstellen op de draad de temperatuur wat kunnen regelen.
Ik heb een regelbare voeding dus doe dat niet.
En zo ziet het geheel er dan uit.
Het maken van de malletjes en het snijden komt later, ik moet eerst materiaal halen om de malletjes van te maken.
Alles blijft low budget dus ik ga denk ik voor 4mm MDF.
GJ
Vroeguh sneden we zelf vleugels en beplankten we die.
En dat ging niet CNC maar gewoon simpel, met een snijboog en acculader, 2 gezaagde malletjes en een plaat piepschuim of roofmate "gevonden op de bouw".
Ik heb weer even zo'n boog gemaakt omdat mijn cnc snijder op een onderdeel uit Japan staat te wachten.
Om te beginnen heb ik de Hornbach bezocht en heb gehaald:
4 haakjes, zo klein mogelijk.
1 bout M5 x30 en een moer M5
1 Trekveertje, ligt ook op de afdeling speciale onderdelen
1 lat 27x12mm 180 lang
Iedereen heeft wel houtlijm dus dat kan je gebruiken.
De lat heb ik in 3 delen gezaagd van 60, 30 en 20 cm
60cm voor de breedte van de boog, dan kan je roofmate platen van 60cm snijden.
Daarna het deel van 20cm ongeveer haaks op het deel van 60cm gelijmd.
Toen een gat van 5mm in de andere kant van het 60cm stuk geboord en ook op ongeveer 10cm van het 30cm stuk.
En 4 gaatjes voor de haakjes.
Het ziet er dan zo uit.
De veer komt aan de bovenkant, deze is om de boog te spannen.
Ik heb de ene kant van de veer aan een haakje gehangen, de andere kant zit een tiewrap zodat ik de spanning kan verhogen door de tiewrap aan te trekken.
Dan het lastige deel.
De snijdraad.
Ik had nog een stuk draad liggen van Graupner maar het is vaak wel te koop in de modelbouwwinkels of bij R&G of Conrad
Schneidedraht.
Een pianosnaar werkt ook, lieftst zo dun mogelijk, 0,2 - 0,5mm
De snijdraad wikkel je om de haakjes en dan span je de boog zodat je de draad niet heel makkelijk kan verbuigen.
Later zal je met snijden merken hoe strak hij moet staan.
Dan is het nog een kwestie van de aanvoer van de electriciteit.
Ik heb luidsprekersnoer genomen, 3,5 meter.
Dat bind je, na verwijderen van een deel van de isolatie (cm of 2) om de haakjes.
Sommige mensen gebruiken aan 1 kant een krokodilleklemmetje zodat ze door het klemmetje te verstellen op de draad de temperatuur wat kunnen regelen.
Ik heb een regelbare voeding dus doe dat niet.
En zo ziet het geheel er dan uit.
Het maken van de malletjes en het snijden komt later, ik moet eerst materiaal halen om de malletjes van te maken.
Alles blijft low budget dus ik ga denk ik voor 4mm MDF.
GJ