Short course project (Hot Bodies SC Conversion)

Hier wat foto's van mijn project van afgelopen winter. Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft wat dit is. ;) (Volgens mij staat er geen auto als deze op het forum, dus daarom maar een apart topic).

DSC02793.jpg

DSC02810.jpg

Laatst bewerkt:
Nee, dat is het niet. Het is een samenraapsel van een aantal auto's. Om iedereen maar niet te lang in spanning te houden: het is een combinatie van een HPI D8(S), Ve8, Apache SC, Kyosho Inferno en Associated SC8. Dat alles gemonteerd op een Tekno V3 chassis dat ik nog had liggen en een Proline SVT Raptor body om het af te maken.

Nog wat foto's van onder de kap:

DSC02801.jpg

DSC02808.jpg

DSC02809.jpg

Ik had nog heel wat reserve onderdelen liggen, vandaar dit project. Alle onderdelen passen perfect op elkaar, zodat het helemaal 'factory' lijkt. De enige echte aanpassing die ik moest doen was het inkorten van de achterbumper, maar ook dat was zo te doen dat er niets van te zien is. Eigenlijk is het dus een SC met de afmetingen van een 1:10 SC, maar met de (rij)eigenschappen en robuustheid van een 1:8 buggy.

Ik heb dit topic gestart voor mensen die wellicht iets soortgelijks willen bouwen, maar misschien niet weten hoe/twijfelen. Ik weet dat er wel wat andere omgebouwde buggy's op dit forum te vinden zijn, maar volgens mij dus niet zoiets als dit. Als iemand vragen heeft, brand maar los. ;)

Heel gaaf ding....
Ben wel benieuwd naar hoe die rijd enzo.
Als hij idd rijd als een 1/8 buggy heb ik wel interesse in een parts list.

Heel gaaf ding....
Ben wel benieuwd naar hoe die rijd enzo.

Als hij idd rijd als een 1/8 buggy heb ik wel interesse in een parts list.
De rijeigenschappen zitten zo dicht bij een 1:8 buggy als maar kan. De wielbasis is namelijk exact hetzelfde. (De HPI Apache SC en de bijv. de Associated SC8 hebben een 1:8 truggy chassis en armen van een buggy. Dat zijn dus hybrides, maar door het langere, en verhoudingsgewijs smalle, chassis rijden ze een stuk minder dan een 1:8 buggy of een 1:8 truggy.)

Ik ben zelf 1:8 buggy's en truggy's gewend en heb de afstelling voor deze 1:8 SC gekopieerd van mijn buggy (Ve8 met Tekno V4 chassis). Zonder kap rijdt de SC net als een buggy. De grote SC kap zorgt uiteraard voor het bekende parachute effect als je springt, maar dat zou je kunnen verminderen door extra gaten in de body. Spring je niet, dan merk ik eigenlijk bijzonder weinig verschil vergeleken met mijn 1:8 buggy's. Ik heb een tijdje een Slash gehad en dat vond ik zelf helemaal niets. Maar dit ding vind ik heerlijk rijden.

Parts list voor als je zelf zoiets als dit wilt bouwen: als je het simpel wilt doen, kunt je het als volgt doen:
  1. complete voortrein en achtertrein van de HPI Apache SC (kijk daarvoor maar eens hier: http://stores.ebay.nl/am-slotracing/_i.html?_nkw=apache&submit=Zoeken&_sid=114434109)
  2. Tekno V3 of V4 chassis voor een Hot Bodies D8 (V3 die ik heb gebruikt is al oud, V4 is beter). Ve8 chassis is niet geschikt (heb ik geprobeerd). Daar past de Apache achtertrein niet op.
  3. compleet middendiff van een Apache of D8 (diff zelf van die van mij is van een Inferno, omdat ik die nog had liggen). Wil je mechanische remmen, pak dan een compleet D8(S) diff.
  4. center CVDs van een D8 of Ve8 (niet nodig voor Tekno V4, alleen nodig voor V3)
  5. voorste chassis brace van een D8 of een Ve8 (en voor een Tekno V3, achter ook). Die van een Apache past niet.
  6. wielen van een Apache, al zijn gewone 1:8 buggy wielen natuurlijk ook mogelijk. Of anders 17mm SC velgen (van bijv. DE Racing) met standaard 2.2/3.0 SC banden.
  7. pinion (direct drive) of Tekno elektri-clutch (dan wel mech. rem nodig) of Tekno traktion drive (laatste heb ik zelf besteld, 18T clutchbell)
  8. 1:8 electronica naar keuze (in mijn geval: 1900 kV Leopard, Hobbywing Xerun ESC, 4S lipo, Ace ds1313 servo)
  9. 1:10 SC kap naar keuze. Beste zou je een HPI Blitz kap kunnen pakken, want die is het breedst van alle 1:10 SC kappen. De spoorbreedte van mijn SC is namelijk net een paar millimeter meer dan bijv. een Slash, dus een bredere kap is eigenlijk beter.
Dat is het eigenlijk. Vanaf deze basis kun je gaan upgraden als je dat wilt. De voortrein en achtertrein van de Apache zijn wat simpel: plastic schokbrekers, achter dog bones, vaste stuurstang, vaste bovenarmen... Die onderdelen kun je vervangen door D8 of Ve8 onderdelen (heb ik zelf ook gedaan). Eventueel D8 Hara ball ends voor de stuurstangen, zodat de wielen wat meer ruimte hebben bij volledige uitsturen. Veren achter heb ik zelf liever wat langer en stugger: ik gebruik of Ofna 41029 veren of Associated RC8 voorveren (die laatste zitten nu mijn SC).

Tot slot: de bumper moet je iets inkorten, omdat anders de kap niet past. Dit kan heel makkelijk door het achterste deel los te schroeven en van het stuk daarvoor iets af te halen. Zo heb ik mijn bumper ongeveer anderhalve centimeter ingekort, waardoor de kap netjes past.

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Laatst bewerkt:
Complimenten topicstarter!
Kom je hem een keer testen op het off road circuit in Purmerend?

Dank voor het compliment.

Ik zou graag in Purmerend willen rijden (niet alleen met deze), maar vanwege tijdgebrek/afstand zal dat er helaas niet in zitten. Mijn modelbouw hobby staat al jaren op een bijzonder laag pitje, maar het blijft kriebelen (en daarom ook dit bouwproject). Wat modelbouw betreft ben ik op dit moment meer bezig mijn zoontjes te leren rijden en varen. ;) Die vinden het helemaal geweldig. De jongste (4) rijdt net wat rond met een Losi 22T. De oudste (7) heeft vorig jaar mijn speedboot in de prak gevaren, maar rijden lukt al aardig. En met hen bezig zijn vind ik eerlijk gezegd veel leuker dan op een circuit rondrijden (zeker omdat het me veel tijd kost er naar toe te rijden). :)

Sorry, maar omdat het een beetje een samenraapsel is van vanalles-en-nog-wat ziet het er een beetje lomp uit als goedkope China rommel. Wel pluspunten voor de vindingrijkheid, maar ik vind het nou niet echt een "elegante" wagen. Soort frankenstein ;)

Sorry, maar omdat het een beetje een samenraapsel is van vanalles-en-nog-wat ziet het er een beetje lomp uit als goedkope China rommel. Wel pluspunten voor de vindingrijkheid, maar ik vind het nou niet echt een "elegante" wagen. Soort frankenstein ;)

Smaken verschillen. Als je het vergelijkt met een iele 1:10 SC, dan ziet dit ding er inderdaad lomp uit. Logisch, want het is feitelijk gewoon een 1:8 buggy met bumpers en een SC kap. En dat was nu precies de bedoeling.

China rommel... In jouw ogen ziet dit er waarschijnlijk ook uit als goedkope China rommel:

dsc04708.jpg

Het verschil met de SC zit 'm in de bumpers en kap (en in de buggy had ik een remservo). En dit is waarschijnlijk ook China rommel:

dsc04955.jpg

d8e_c.jpg

Zo niet, dan ligt het blijkbaar aan de body en bumpers. Maar dan ziet elke SC er lomp uit (en de bodies zijn natuurlijk ook gewoon groot, zeker vergeleken met een 1:8 buggy kap).

Naar aanleiding van je reactie ben ik wel benieuwd waar je zelf mee rijdt. Laat me raden: een Slash? ;)

De vierkante, hardplastic achterbumper en voorbumper dragen zeker bij aan het "lompe" beeld. De draagarmen zijn ook geen echt elegant ogende armpjes.

De voorbeelden die je eronder zet zijn wel heel wat anders. Dat is een skoda met een volkswagen vergelijken omdat het allebei toevallig uit de VAG fabriek komt. zeker, er zijn overeenkomende design elementen maar om nou te zeggen dat ze het zelfde zijn gaat wat ver.

Voorwat ik zelf rij, ook al zie ik net echt wat het er toe doet, kan ik kort zijn. Een twaalftal verschillende modellen, elk met zijn eigen toepassing varierend van electro truggy (mbx-6t) en buggy (Ofna ultra lx2e) tot shortcourse truck (idd een slash 4x4, maar met de nodige hop-ups zoals rpm armen, king headz motormount en slipper adapter, rpm shocktowers, proline shocks etc) en enkele nitro buggy's en truggy''s en wat onroad spul in verschillende maatjes van 1:16 tot 1:8.

Ik zeg niet dat design een vereiste is voor een goede wagen, maar als jij een post maakt van je idee, dan mag ik daar een mening over hebben. In dit geval is mijn mening dat het er helaas niet echt elegant uitziet. Daar mag je van vinden wat je wil, maar ik zou er niet kwaad om worden als ik jou was.

Ik heb een spuuglelijke Savage die nagenoeg onverwoestbaar is. Hij is niet voor de mooi, maar daar waar die wel voor is, namelijk lekker bashen, doet ie als de beste.

Ik ben het eens met Arpoine, maar dan om een andere reden. volgens mij ligt het er meer aan dat de verhoudingen niet kloppen. Wat je in waarde hebt gedaan is van een 1/8 sc een 1/10 sc gemaakt die iets aan de "dikkige" kant is. Niet dat dit geen leuk project is, integendeel zelfs, ik vindt het juist gaaf als mensen zoiets zelf in elkaar knutselen!
Zelf krijg ik binnenkort ook een apache sc binnen en een tekno v4 conversie voor de D8T, zodat het nog steeds in verhouding is.
Welke dempers heeft u er eigenlijk opzitten?
mvg Tom

Ik ben het eens met Arpoine, maar dan om een andere reden. volgens mij ligt het er meer aan dat de verhoudingen niet kloppen. Wat je in waarde hebt gedaan is van een 1/8 sc een 1/10 sc gemaakt die iets aan de "dikkige" kant is. Niet dat dit geen leuk project is, integendeel zelfs, ik vindt het juist gaaf als mensen zoiets zelf in elkaar knutselen!
Zelf krijg ik binnenkort ook een apache sc binnen en een tekno v4 conversie voor de D8T, zodat het nog steeds in verhouding is.
Welke dempers heeft u er eigenlijk opzitten?
mvg Tom

De verhoudingen zijn (vrijwel) exact hetzelfde als die van een 1:10 SC. De spoorbreedte is een paar mm meer maar dat valt op de foto en ook in het echt niet op. De wielbasis is gelijk aan die van een 1:10 SC. Vandaar ook dat de body zo goed past. Maar deze auto is dus net zo 'dik' als een 1:10 SC, al zie je dat op de foto's misschien niet zo goed.

De Apache is een stuk langer. Dat is feitelijk een truggy chassis met buggy draagarmen. Dat ziet er beter uit (ben ik het wel mee eens), maar rijdt een heel stuk minder. Voor rijgedrag zijn de verhoudingen van een 1:8 buggy of een 1:8 truggy een heel stuk beter.

Het zijn D8/Ve8 dempers. Als je de dempers van de Apache gaat vervangen, dan zou ik ook meteen de stuurstangen en bovenste armen vervangen. Die van de Apache zijn namelijk niet in te stellen en van plastic.

Mooi ding hoor, netjes gemaakt en leuk dat je dit met iedereen deelt.

Qua maten kan je lang praten, maar een paar mm breder of langer maakt in mijn ogen geen wezenlijk verschil (los van eventuele papieren regels). SCT en 1/8 buggy zitten heel dicht bijelkaar (waarbij SCT's onderling ook wel een paar mm verschillen).

Met een buggy basis heb je meer gewicht, maar dat compenseer je hier met een 1/8 combo en 4s. Dat is denk ik ook een van de voordelen van een 1/10 SCT, een lager gewicht en lichtere electra. Ik kan mij voorstellen dat 1/8 degelijker voelt, maar mi is de kern van de discussie gewicht en wat daar bij komt kijken.

Mijn c1 is een tank :)

@Arpione: Meningen zijn gebaseerd op een referentiekader. Dus daarom doet het er zeker toe wat je zelf rijdt. Dus toch een Slash... Dat verklaart het een en ander. :) Ik gaf aan dat ik een Slash helemaal niets vond (heb ik/mijn zoontje ongeveer een half jaar gehad en ik was nogal teleurgesteld in het ding). Ik kan me voorstellen dat iemand met een Slash een dergelijke opmerking niet zo kan waarderen...

Overigens een paar correcties: de bumpers zijn uiteraard niet van hard plastic. Maar ik neem dat je dat wel wist. ;)

Verder zijn mijn buggy's die ik liet zien helemaal niet heel wat anders. De eerste buggy heeft als basis gediend voor dit project. De onderdelen van de SC en de buggy zijn voor grofweg 95% hetzelfde. En dan bedoel ik dus niet 'overeenkomende designelementen', maar 100% hetzelfde. Bumpers en body(steunen) zijn uiteraard anders. Wielen zijn uiteraard ook anders (maar standaard 1:10 SC maat) en de onderste armen zijn lichtelijk anders (maar ook dicht, net zoals die van een D8(12) en Ve8 ). En dan heb je het wel zo ongeveer gehad.

Overigens ben ik niet kwaad. Wel wat geirriteerd door je woordgebruik (bewust of onbewust) in deze discussie, maar ook in andere draadjes die ik volgde. Laat ik daar niet verder op in gaan (nogal off-topic, PM me maar als je wilt weten wat ik bedoel).

Laatst bewerkt:
Met een buggy basis heb je meer gewicht, maar dat compenseer je hier met een 1/8 combo en 4s. Dat is denk ik ook een van de voordelen van een 1/10 SCT, een lager gewicht en lichtere electra. Ik kan mij voorstellen dat 1/8 degelijker voelt, maar mi is de kern van de discussie gewicht en wat daar bij komt kijken.
Mee eens. We hebben thuis ook meerdere 1:10 auto's, waaronder bijv. een Losi 22T. Dat ding rijdt ook heel goed en is ook vrij degelijk. En 2WD heeft ook wel wat (doet me weer denken aan 'vroeger' toen ik met 2WD Tamiya's ben begonnen; stukje nostalgie ;) ).

En in deze auto moet inderdaad wel een 1:8 combo vanwege het gewicht. Het ding is gewoon zwaar; te zwaar voor een 1:10 combo.

Bedankt voor het compliment trouwens. ;)

Weet je, al dat commentaar moet je niet op letten. Tuurlijk, is handog voor volgende keer. Maar eigenlijk, vind ik hem wel leuk eruit zien. Hij is anders dan een slash ofzo, maar die heeft zijn eigen onderdelen weer en deze dus niet. Ik vind het daarom een extra leuke wagen geworden. Een project dat lukt is altijd prachtig.

Als ik je onderdelen zo lees, kan je dit ding niet met een slash vergelijken. Slash zal dan de goedkope china rommel zijn. (Zijn ze sws al hoor)
Ook heb ik zo het gevoel dat dit een stuk beter rijdt dan een losi ten of een team asso sc10. Misschien iets zwaarder, maar een stuk robuter wegens de 1/8 buggy delen, ipv die dunner 1/10 onderdelen. Jouw sc kan ook 6s moeiteloos aan, terwijl een 1/10 sc gewoon uitmekaar valt bij 6s. Ja eigen ervaring met mijn scte ten. 2 nieuwe diffs en een setje nieuwe assen gekost voor dat experimentje.
Als je het een keer weg doet, dan sta ik wel voor in de rij.

Back