Update 5
Vandaag weer een flinke update. Het meest opvallende is natuurlijk de kleur. Het donker eiken vond ik nog te licht. Pikzwart zoals de kogge echt is vond ik teveel want daar heb ik er al twee van. Dit donkerbruin (Wenge) vind ik een mooie kleur voor echt oude schepen.
Verder is de beting geplaatst en is het roer aangebracht. Dat was nog wel een dingetje als je het precies volgens de bb wil doen.
Er zaten 8 ringetjes, eigenlijk schijfjes van 1 mm dik en bijna 1,5 mm doorsnede en met een opening waar net een 0,5 mm koperdraad, als vingerling, door kan.
De plaats van de vingerlingen op de romp wordt aangegeven met kleine puntjes.
Het puntje op het roer is de plaats waar een ringetje met vingerling moet komen en het puntje op de steven is de plaats van een ringetje, net onder die van het roer, waar de vingerling doorheen moet vallen.
De ringetjes worden met een “beugel” van stevig zwart geverfd papier vastgelijmd.
De ringetjes heb ik op 5 mm koperdraad geregen en ter plaatse met plakband vastgezet om ze met de papieren beugel op de steven te lijmen en uitgelijnd te houden.
Op het roer ziet het er dan zo uit:
Uiteindelijk is dit het resultaat. Slechts twee ringetjes hebben een echte vingerling, de andere twee lukte niet. Het geheel was zo kwetsbaar dat een druppeltje lijm het geheel wat robuuster heeft gemaakt.
De helmstok moet worden voorzien van twee blokken, maar die moeten eerst nog worden samengesteld.
Deze blokken zijn 3,5 mm groot en moet uit 4 onderdelen worden samengesteld. Dat kan door twee van de rechter rechthoekige stroken aan weerszijden van een van de linker stroken te lijmen.
Met aan weerszijden van de helmstok een blok is die geplaatst en met lijnen door de blokken vastgezet op het roer.
Hier valt het volgende nog op te merken.
– Die zijtakels zijn op de replica niet aanwezig.
– De helmstok loopt op de replica door tot ver onder het kasteel.
– De achtersteunen van het kasteel staan op het dek, op de replica vormen zij het bovendeel van twee spanten, het kasteel lijkt te ver naar voren te staan.
Verder is de braadspil gemaakt en onder het kasteel geplaatst en het kasteel staat ook op zijn plaats.
Rechts onder is nog het volgende te zien:
Aan weerszijden van het dek zijn drie jufferblokken, op dezelfde manier samengesteld als de eerder getoonde blokken, en een gewoon blok aan de verschansing geplaatst. Het blok is bevestiging van een pardoen, welke niet op de replica voorkomt.
Tot zover is de bouw van de romp gereed. Het vervolg wordt de tuigage. Ook die zal nog wel wat afwijkingen t.o.v. de replica opleveren.
Wordt vervolgd.