Shipyards Kamperkogge

janzwart

verslagschrijvers
Update 1
Omdat ik even niet verder kan gaan met de Kamperkogge heb ik de Bounty weer opgepakt. Maar toch wil ik graag verschillende dingen onderhanden hebben.
Cees en Hoosterweg maakten mij al attent op het model van Shipways. (zie pag 5 #93), en die had ik naar aanleiding daarvan al gekocht.
Dus heb ik nu ook de kogge van Shipways onderhanden genomen. Dus overdag de Bounty en 's avonds een uurtje de kogge.
Dus we beginnen met de inhoud van de doos.

full

full

full

11 platen hout, waarvan 3 in 1mm triplex en 1 in 1,5 mm dik fineer en de rest in 0,5 mm fineer. 2 rondhoutjes en 4 pakjes blokken die je zelf in elkaar moet lijmen, koperdraad en wat touw.
Verder twee uitgebreide bouwhandleidingen met uitsluitend foto's en enkele tekeningen.
Het fineer is laser gesneden en zeer gedetailleerd.
Dan nu het echte werk. Uit 1 mm triplex de valse kiel en een hele riedel spanten los gemaakt. Je hoeft nauwelijks te snijden want de onderdelen zitten slechts met enkele flintertjes hout vast.

full

Alle spanten passen zuigend in de inkepingen. Ze moeten haaks eop de kiel staan maar het bekende legoblokje past hier niet tussen. Door het horizontale spant (een dek is het niet), die ook exact past, staan alle spanten haaks. De pasvorm is uitstekend. Op 20 cm zit er max 0,1 mm speling in.

full

Van boven gezien.

full

Hoe fijn de laser is kan je hier zien. Dit is een stukje van de gangen (rode lijn) die later worden aangebracht, Het lichte streepje aan de zijkant geeft aan hoever de volgende spant moet overlappen. Klinkerbouw hé. De rondjes simuleren de spijkers.

full

De onderkant wordt nog eens voorzien van ,aan beide zijden, twee valse kielen zal ik ze maar noemen. En ook hier is de passing fenomenaal.
Lijmen is hier niet te doen. Toen alles dry fit goed in elkaar zat heb ik alles “ingeverfd” met verdunde houtlijm. Na een nachtje drogen zat alles perfect vast.

full

Moeilijk te zien, maar hier steken de lipjes van de extra kielen door het dek. De gleufjes zitten dicht.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Update 2
Als het even niet mee zit met de Bounty ga ik even verder met deze kogge.
Het spantenraam zat in elkaar en we kunnen nu beginnen met beplanken. Als je fineer van 0,5 mm dik tenminste een plank kunt noemen.

full

Foto: De eerste planken.

full

Foto: De eerste drie planken van de bodem zijn niet overlappend. (Eigenschap van een kogge) Dus die zitten als één geheel in de kit. Schiet lekker op.

full

Foto: Hier zie je goed dat er drie schotten zitten in de lengte.

De Planken in de bodem zijn er met laser op getekend, maar vallen minder op. Ik heb er één met potlood aangedikt. Doe de andere ook zo.
Toch gaat niet alles vlekkeloos.

full

Hier lijkt iets niet te kloppen. Het is me niet duidelijk of het aan mij ligt of aan de vorm van het plankje, maar de kromming past niet goed.
Uiteindelijk is het dit geworden.

full

Deze kier heb ik opgevuld met kneedbaar hout en na kleuren zal je er niets meer van zien.

full

Foto: De andere kant gaat wel vlekkeloos.

Het zal duidelijk zijn dat je in spantjes van 1mm dik geen spijkers kunt slaan van 1mm, zelfs niet een speld. Om plankjes tijdens drogen op hun plaats te houden, moet je ze eerst heel goed in vorm buigen en dan kan je ze met plakband vast zetten.

full

Foto: Plankjes tijdens drogen met plakband vastgezet.

Tussen de droogtijden in heb ik het achterkasteel in elkaar gezet.

full

Dit waren een heleboel kleine, elkaar logisch opvolgende stapjes, en ik heb niet van elke stap een foto genomen. In plaats daarvan toon ik de handleiding, dan weet u ook hoe het is gegaan.

full

Foto: Handleiding voor samenstellen van achterkasteel.

Weer wat verder gaan met beplanken. Hier zie je hoe ik de lijm aanbreng.

full

Foto: Lijm aanbrengen.

Na deze gang was het tijd voor het dek aanbrengen. Dat waren 8 “grote” platen, geen individuele latjes.

full

Foto: Dek aangebracht met plankjes er op lasergetekend.

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ja, het zou kunnen dat de eerste gang een fractie hoger had moeten zitten, waardoor alles 1 mm opschuift en het wellicht beter uitkomt. Is uiteraard nu niet meer te verbeteren. Straks valt het niet meer op.

Dit ziet er al mooi uit Jan, jammer van dat kiertje, maar als je daar straks toch niks meer van ziet, dan is er niks aan het handje nietwaar?
Hij wordt straks donkerbruin zeker??

Back