Servo verwijderen

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn Mimi rompje twee HXT500 servo's met Epoxy ingelijmd
Nu staat er een rond de midden positie te klapperen (niet brommen maar echt heen en weer te klapperen) dus die wil ik vervangen.

Probleem is dat ik de Servo met een beetje Epoxy op de zijkant van de servo op de bodem van het balsa rompje heb gelijmd...... Ik had natuurlijk er eerst krimpkous om moeten doen maar ik had dit niet liggen en dacht...... hoe groot is de kans..... stom natuurlijk!!!

Iemand een idee hoe ik deze met zo min mogelijk schade kan verwijderen?? ( ik wil liever niet de bodem uit mijn rompje snijden
de ruimte om de servo is nagenoeg niets....ik heb aan een kant 2 cm, de rest is ingesloten door balsa of de andere servo.
Is een draadzaagje een idee???? of vanaf boven met de dremel de hele servo weg schuren?

andere tips zijn meer dan welkom

Groet

Niels

soms lukt het om met veel geduld en een goed mesje tussen de lijm en het servohuisje te komen..
Maar kan veel werk zijn, en als het een beetje dik balsa is wordt het kritischer

of een dun laagje van het balsa zelf af snijden

Bedankt alvast voor de eerste tips, dat zachter worden wist ik niet
moet je erg warm gaan? als in verf stripper?

groetjes

Niels

Geen idee wat genoeg is. Met een verfstripper zal de hars dunvloeibaar worden, en de servo-behuizing ook :mrgreen: Probeer iets hot-knife achtigs, of mesje keer op keer verhitten. Mesje in soldeerbout?

Geen idee wat genoeg is. Met een verfstripper zal de hars dunvloeibaar worden, en de servo-behuizing ook :mrgreen: Probeer iets hot-knife achtigs, of mesje keer op keer verhitten. Mesje in soldeerbout?

Afhankelijk van welke epoxy je gebruikt hebt, kan het maar zo zijn dat je wel tot 200 graden moet gaan om de boel los te weken....

Het probleem is alleen dat rond de 150 graden je servo begint te druppelen, ploffen en knisperen, en rond de 180 graden begint balsahout te verkolen.

Een lompe methode, die ik zelf ook liever niet toepas, is langs de kopse kanten van de servo (dus de zijden die haaks op de vezelrichting staan) het balsa heel lichtjes in te snijden, en dan hopen dat je maar een heel dun schilletje balsa meeneemt.

Daarna over de beschadigde plek weer een dun laagje balsa (eventueel met wat filler er tussen om het verdwenen laagje weer op te vullen) en de volgende servo toch iets professioneler vast te zetten.
Er zitten niet voor niets van die flensjes aan je servo.... :D

Als dat nu écht niet gaat, je servo met schroeven vast zetten, lijm dan een dun plaatje triplex (1 of 1.5 mm) op de plek waar je de servo vast wilt hebben, en gebruik voor de bevestiging een goede kwaliteit dubbelzijdig schuimtape (wij noemden dat 3 mm schuimtape van 3M vroeger al "servo-tape"). Dat krijg je tenminste zonder schade aan model of servo weer los....

Groet, Bert

Bedankt voor de tips,

Hey brutus, helaas is er in een mimi rompje echt geen ruimte voor de schroefjes, sterker nog, de flensjes worden weg geslepen om ruimte te winnen, normaal doe ik eerst een krimpkous om de servo voor ik hem in lijm... Maar ja.... Haast en geen krimkous meer.... Doe ik dus nooit meer!

Zal eens kijken naar die 3m tape...

Ik ben vanavond even gaan vliegen met een ander toestel en toen viel me opeens op de daar de richting servo ook klapperde... Heel kort.... Ik begin opeens te twijvelen of het niet in mijn zender zit.....

Morgen even kanalen wisselen op de ontvanger en kijken of het dan mee wisselt of dat het de zelfde servo blijft.......

Even wachten nog met breken dus

Groetjes en bedankt!

Probleem bleek in de zender te zitten, bij 3 verschillende kisten klaperde het zelfde kanaal rond de nul stand... waarscheinlijk een maandag ochtend potmeter, servo kan blijven zitten en zender is opgestuurd

Back