servo in de vleugel?

moge heren (en dames...heerlijk draadje!)

Ik ben zover dat ik servo's in de vleugel van mijn Akro kan gaan monteren. Mocht je het toestel kennen en denken..????? Op advies van mannen die er meer van weten dan ik ga ik 2 kleine vleugelservo's toepassen i.p.v de centraal geplaatste standaard servo.
Nu hebben zij het ook over servo's vastzetten met dubbelzijdig tape maar daar ben ik persoonlijk geen liefhebber van. Maar met epoxy o.i.d. zit het meteen wel erg vast en misschien is dat niet zo best met het oog op eventueel vervangen als er eentje beschadigd zou raken.

Nu heb ik al wel gezocht via zoeken maar kennelijk doe ik het niet goed want ik kan geen draadje vinden hierover.

Zijn er ander handige tips truuks handigheidjes die ik toe kan passen om zo'n mini servo'tje betrouwbaar in de vleugel vast te zetten?

groeten

Justus

Dag Justus,

Is de Akro een motorkist?
Electro of brandstof?
Ribben of schuimvleugel?

Gerben

Akro I presume:

Hier het exemplaar van Hans Meij.
akro.jpg

Bij een schuimvleugel zou je een gat kunnen boren/frezen waar de servo geplaatst moet worden. Verwijder een stukje indekking zodat je een plaatje triplex op het styropor kunt lijmen. Het triplex plaatje moet je voorzien van een gat die precies de afmetingen van je servo voldoet. Je kunt nu de servo door het gat in de vleugel laten zakken en vastschroeven. De kop van de servo en het heveltje steken nu boven je profiel uit. Met een rudderhorn op het roer en M2 draadeind stuur je de aileron aan. Het beste is wel om een koolstof buisje om het draadeind te lijmen. Je moet echter nog wel een manier bedenken om je kabels en stekkertjes weg te werken door de vleugel. Normaal gesproken boor je een gat door de wortel van de vleugel richting servo. Hier kun je desnoods nog een buisje in lijmen ter afwerking, maar is niet noodzakelijk.

De vleugels kun je absoluut niet vergelijken maar het idee is ongeveer zo:
diamant_24.jpg

Image5.JPG

Die is inderdaad in het 2e hands circuit terecht gekomen. De mijne was met een centrale servo uitgevoerd en dat werkt bij dat toestel uitstekend. Wel heb ik de hevelstangen door 4mm exemplaren vervangen om voldoende stijfheid te creëren.
Ik denk echter dat hij een ander toestel bedoelt.

inpakken in krimpkous (opruwen), en met epoxy vastlijmen. (die tip komt ook niet van mijzelf, ooit gelezen op een duitse site)
Kan je altijd je servo er nog weer in één stuk uit krijgen.

in piep doe ik altijd wat PU lijm op de servo, hop erin gewichtje erop en schuim maar vast.
zit muurvast en de lijm krijge jer nog wel vanaf met wat gepeuter mocht dat ooit nog nodig zijn.

had inderdaad wel handig geweest als ik het soort vleugel erbij had genoemd, heb er niet bij stilgestaan dat er ook totaal ander kisten Akro kunnen heten :oops: :hammer:

Het is een zweefvliegtuig bedoeld voor kunstvlucht en Hellingzweven.

afb1106.jpg

zo ziet hij er op de doos uit, met mijn webcammetje van 13-in-een-dozijn lukt het niet een foto van het model te maken want die is veeeeel mooier geworden :D

de vleugel heeft een piepschuim kern en is abachi afgedekt.
de gaten voor de servo's zijn al gemaakt, de kabels heb ik in het schuim geplaatst voordat ik de achterlijst erin moest lijmen dus die zijn mooi weggewerkt.

afb1165.jpg

@ jorrit: Die manier wilde ik aanvankelijk ook toepassen maar de vleugel is niet dik genoeg. Of de servo is te hoog 't is maar hoe je het bekijkt.

Er spookten al beelden door mijn hoofd dat ik eerst een klein houten bakje moest gaan maken waar ik dan de servo weer in vast moet schroeven en en en....maar dat idee van de krimpkous vind ik een hele goede!

dank dank voor de reacties

Justus

Een relatief eenvoudige oplossing, die je ook bij de ARF's ziet, is het vastzetten van de servo aan de deksel en de deksel vastgeschroefd aan een raampje dat vast zit in de vleugel.

Dag Justus,

Je kunt de servo ook met een dot sliconenkit in de vleugel lijmen. Moet deze er onverhoopt uit moeten, kan dat met een stukje closed loop draad en zo de kit "doorzagen".

Andere methode is robbe servolocks. Erg mooi maar wat prijzig. Van andere leveranciers zijn soortgelijke systemen verkrijgbaar.

Ook kun je een afdekkapje bevestigen in de vleugel. Als dit kapje goed vastzit, kun je de servo tegen dit kapje schroeven ipv in de vleugel.

Gerben

dan zit dus de servo wel aan het kapje maar heb ik dan niet nog steeds hetzelfde probleem?......hoe zet ik dat kapje goed vast op de vleugel?

Justus

Het gat in de vleugel waat je servo in komt langs de randen met balsa beplanken. In de 4 hoeken een stukje vierkant grenen (10x10 oid) lijmen, waar je je kapje aan vast kunt schroeven.

Gerben

Back