Seagull Piper cub zwaartepunt probleem

Hallo ervarings deskundigen:D

Is er iemand bekend met de Piper J3 Cub van seagull ?
Ik heb de 2 meter uitvoering gekozen en deze een brushless setup gegeven. Het voordeel van dit toestel is dat de accu al gelijk tot de firewall kan worden doorgeschoven zonder aanpassingen en dat er al een deur in de arf zat. Accu wisselen is dus ook geen probleem.

Tot zover het goede nieuws, het slechtere nieuws is dat het zwaartepunt in de handleiding op 7,5 cm staat aangegeven. Voor de meeste modellen zie je wel een discussie op het internet dat het zwaartepunt niet klopt maar voor de Seagull kan ik niets vinden.

Vliegen doet het toestel op zich prima maar er moet al aardig wat up getrimd worden en de landingen.... Laten we zeggen dat de kist ondergronds wil :rolling: nagenoeg geen reactie op up...

De vleugelkoorde is 30 cm ( nieuw in de terminologie, graag corrigeren als dit fout is )

Iemand bekend met dit toestel of kan iemand een uitgangspunt geven voor het zwaartepunt ?

Alvast bedankt voor het op weg helpen.

Bob

Het zwaartepunt op 7,5 cm van de voorlijst is behoorlijk ver naar voren.

Mijn Goldberg Piper, ook met een spanwijdte van 2 meter heeft een vleugelkoorde van 27,7 cm. Het zwaartepunt ligt volgens de tekening tussen de 88 en 108 mm van de voorlijst.

N.P.S, Dat scheelt een hoop, en zou het vallende bom gedrag kunnen verklaren...
Als ik jouw waarden bekijk zou uitgaan van 1/3 van de koorde ( 10 cm in mijn geval ) een veilige waarde moeten zijn ?

Ik kan altijd op een cm of 9 beginnen dan.

Bedankt voor de snelle reactie. Wellicht duikt er nog iemand op die deze Piper ook vliegt. ( ongelukkige woordkeuze in dit geval )

Groeten, Bob

Bij de Piperle, spanwijdte 1.20 meter is de vleugelkoorde 155 mm. Het zwaartepunt lig hier op 50 mm van de voorlijst. Dit is bijna 33 %

Als je de ligging van het zwaartepunt gaat aanpassen, doe dat in kleine stapjes.

Bij de Piperle, spanwijdte 1.20 meter is de vleugelkoorde 155 mm. Het zwaartepunt lig hier op 50 mm van de voorlijst. Dit is bijna 33 %

Als je de ligging van het zwaartepunt gaat aanpassen, doe dat in kleine stapjes.

Zal ik zeker doen, alleen mijn leveranciers zijn door hun voorraad props heen door het huidige vlieggedrag (landingsgedrag dus) :rolling:

Bedankt, Bob

Om het draadje af te sluiten en bruikbaar voor anderen met een Seagull piper J3 CUB 2 meter span:

Het zwaartepunt moet op 10 cm zitten dit in tegenstelling met de handleiding die 7,5 cm aan geeft.. Landen gaat een stuk gecontroleerder :-)

Groeten, Bob

Als je geen idee hebt, is 1/3 van de koorde altijd een goede gok.
Maar met een tapse of gepijlde vleugel wordt dat alweer een stuk lastiger.

even een algemeen vraagje. de vleugelkoorde, is dat inclusief of exclusief rolroeren? bij mijn 3d kistje zijn de rolroeren een flap over lengte van vleugel, weet dus niet of ik die mee moet rekenen...

Back