schuim snijdraad

Ik heb pas geleden een snijdraad voor schuim gemaakt.

Dit heb ik met weerstandsdraad en een trafo gedaan die een clublid nog had liggen. Ik had er eerst ook nog een regelbare voeding tussen zitten. Maar kon deze volledig opdraaien en toen was de temperatuur redelijk goed. dus heb deze er weer tussen uit gehaald.

Nu wil ik de temperatuur nog iets hoger hebben. (de draad snijdt niet snel genoeg, en sleept midden op de vleugel iets te ver achter waardoor ik een holle neus en achter lijst krijg).

Kan dit met dezelfde trafo en draad? Veranderd de temperatuur als ik iets met de lengte van de draad doe?

Ja plotterwelt,....maar dat betekend dus ook hoe langer de draad bij gelijke spanning hoe kouder!
Meer spanning nodig, maar die voeding staat al op zń max.

Jje zou een accu in serie kunnen zetten met de voeding om zo weer een hogere spanning te krijgen.

andere draad
Gitaarsnaren lukt ook als het geen gewonden snaren zijn.
ik gebruik ook m'n oude snaren overal voor zoals veertjes maken ed maar ook voor snijden

Ik gebruik een soldeer pistool. Daar steek ik de snijdraad in de plaats van de soldeer tip.
Niet geschoten is altijd mis, maar voor 8 euro kun je er ook geen buil aan vallen lijkt me.
Jakko

Bij Conrad koop je voor een paar euro 10 meter weerstandsdraad (Isachrom 60) wat o.a. voor het snijden goed gebruikt kan worden.

Bestelnummer: 421201 - 89

De leverancier schrijft hier het volgende over:
Deze draad heeft een opvallend hoge specifieke weerstand en is slagvast, corrosiebestendig en zwak ferromagnetisch. Toepassingsgebieden: snijdraad voor piepschuim, eigen fabricage van hoogohmige weerstanden, als universele verhittingsdraad, ook voor verhittingsspiralen en verwarmingskabels.

Groeten,

Jan-Willem

Ik wil dat ook eens proberen. ik lees dat er piepschuim bij de bouwmarkt wordt gekocht, is dat ook speciale piepschuim ? of kan je elk soort piepschuim gebruiken ?

kun je als voeding ook een lader gebruiken? ik heb namenlijk nog een oude robbe lader 5r liggen (zo'n oranje) die tot 0,5 A kan laden, is dit genoeg stroom voor een snijdraad van ongeveer 50/60cm?

Groeten,
Sam

Laatst bewerkt:
schuimsnijder

kun je als voeding ook een lader gebruiken? ik heb namenlijk nog een oude robbe lader 5r liggen (zo'n oranje) die tot 0,5 A kan laden, is dit genoeg stroom voor een snijdraad van ongeveer 50/60cm?

Groeten,
Sam
Als voeding kan je ook een autoacculader gebruiken met eventueel een lichtdimmer ervoor om de warmte van de draad te kunnen regelen een acculader met regelbaar amperage is ook goed te gebruiken.
Gr.roger

Als voeding kan je ook een autoacculader gebruiken met eventueel een lichtdimmer ervoor om de warmte van de draad te kunnen regelen

Misschien beetje offtopic: Kan je een autoacculader ook als voeding voor bijvoorbeeld een acculader gebruiken?

Ik zou dat niet doen de spanning van een aotoaccu lader is niet stabiel en kan soms wel tot 20 volt oplopen.

Jammer, was makkelijk geweest :mrgreen:

:ontopic:

Maar voldoet ieder soort dimmer of zijn er dingen waar je op moet letten?

Laatst bewerkt:
normaal kan je dit ook met een brushed regelaar op een goede batterij, ik gebruik een 30 ampere brushed regelaar (aangesloten op de 12V van men pc-voeding) en daar sluit ik ook een servotester op aan en kan ik zo de temperatuur en spanning die door de draad loopt regelen, als ik "volgas" geef brandt de draad gewoon door ,maar op +/- 1/2 snijdt de draad perfect door depron en piepschuim...

snijdraad en trafo

Er zijn "waslijnen" voor buiten die bestaan uit een metalen kern met een dikke vaak doorzichtige mantel. De metalen kern is een gevlochten draad. Als je die uit elkaar rafelt doet zo'n enkele draad het heel goed als gloeidraad :D. Als trafo gebruik ik een ouderwetse voeding van een electrisch deken, dat gaat prima. Eén kant van de gloeidraad is vast aangesloten aan de andere kant gebruik ik een krokodillenbek. Door de krokodillenbek te verplaatsen wordt de "stroomkring" korter en de draad warmer.

Back