schokdemper probleem

hallo forumleden

ik had laatst al een topic met een (fg met probleem) daar ben ik super mee geholpen daarom zet ik nu weer dit vraagje:
Ik heb een probleempje met de schokdempers toen ik ze uit elkaar haalde was de olie bijna grijze vet.
Ik heb ondertussen de O-ringen al vervangen en nieuwe olie (1000) en een blauw veer.
Als je de schokbreker indrukt dan komt hij slecht terug en vooral het laatste stuk.

Kan ik de gaatjes in de zuiger van de demper opboren?

Mvg. Sjoerd

Nee dat is niet goed.
Zit er waarschijnlijk lucht in of je heb de zuiger helemaal uitgetrokken toen he hem in elkaar zette.
Zou hem eens opnieuw openen en terug in elkaar zetten.

op de site van FG staan ergens bij de afdeling downloads een aantal handleidingen hoe je het een en ander aanpakt. Ook staan daar handleidingen bij van schokbrekers. Zoek de juiste op en kijk op de handleiding. Het is nl. zo dat je tijdens het dichtdraaien van de schokbreker de zuiger er tot op een bepaalde lengte eruit moet trekken anders komt er teveel of te weinig lucht in. Rebound heet dat. En bij jou zit er hoogst waarschijnlijk te weinig lucht en of olie in.

deze had ik ook al gevonden, en heb het ook zo gedaan.

Heb ze ook al met mijn vader erbij in elkaar gezet, maar lukte ook niet.

We hebben nu het volgende gedaan:

Alles weer schoon gemaakt en gemonteerd olie erin de zuiger stang een beetje op en neer en verder vullen. Daarna hebben we ze een nacht recht op laten staan voor de eventuele lucht bellen.
Weer een beetje bij vullen tot de rand waar de schroefdraad begint/ eindigt nu de dop erop draaien de zuigerstang indrukken tot het einde en dal los laten en de zuigerstang komt een stukje uit de demper, nu de veren monteren en klaar.

Monteren op de marder maar de veer komt slecht uit de demper vooral het laatste stukje.

Mijn vader heeft de gatjes van de demper ook al een beetje opgeboord is al iets beter geworden maar nog niet super.

wie kan mij heer verder mee helpen.

gr. Sjoerd.

Na het laten staan voor het verwijderen van eventueel aanwezige lucht, eventueel bijvullen met olie tot aan het aangegeven randje aan de binnenzijde van de demper. Daarna draai je de dop erop, nog niet helemaal vast.
Druk nu de zuigerstang voorzichtig omhoog en als het goed is zal er wat olie langs het gaatje in de dop uit schokdemper komen. Druk de zuigerstang zover in de demper tot er circa 5mm nog te zien is van de zuigerstang en dan draai je de dop dicht.

Als het goed is moet nu de schokdemper werken, met nagenoeg geen lucht erin.

Back