Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
En weer wat vooruitgang vandaag , we beginnen aan de details , ankers enz . Toevallig vandaag ergens op een ander bouwverslag gezien hoe je de koorden van het anker moet knopen . Stond op plan ook maar toch interessant . Nu weet ik de reden waarom ze zo geknoopt zijn , zou ik vroeger niet opgekomen zijn ; dus wat moeite en tijd ingestoken . Het roer hangt er ook al aan . Een paar kleine foutjes in de doos , de latjes voor het luik vooraan waren uitgesneden maar veel te groot en bij het beginnen aan nog iets anders bemerkte ik stukjes te kort alhoewel ze verpakt waren in plastic zakje . Niet erg , t'is hout , kunnen we zelf maken , maar laat vermoeden dat het geen topmerk zal geweest zijn onder de bouwdozen . Niet erg wederom want ik heb dit kunnen op de kop tikken voor slechts 15€ .
Beetje raad nodig , zoals te zien op de vorige foto zijn er gaatjes voorzien in het dek voor de katrollen of hoe noem je dat ? Later moeten daar dan nog draden door . Nu is de vraag hoe gaat dat eigenlijk al die draden (koorden) die naar de zeilen enz gaan . Doe je dat eerst , laatst ? Geen idee dus , ben ondertussen nog wat bouwverslagen aan het doorlezen maar goede tips zijn meer dan welkom of foto's of filmpjes ?
Ik kan mij niet voorstellen dat je door al die gaatjes een touwtje voor de zeilen moet steken, dat krijg je namelijk niet voor elkaar.
Ik denk eigenlijk dat je alle belegpunten van de tekening overgenomen hebt, en op dat punt een gaatje geboord hebt in je dek.
Die beleg punten, kunnen oogbouten zijn, maar ook korvijnagels die in je verschansing zitten, of in een nagelbalk die her en der op je schip horen te zitten
Ik ken nog alle juiste benamingen niet en nu dus 1tje meer , de gaatjes zijn de belegpunten . Ik was al begonnen met draadjes door houten blokje te steken want anders kan je daar toch niet meer aan ? Dit is een klein bootje (slechts 30cm lang)
ik zou de blokken met de ijzers monteren. Echter de draadjes nog even wachten totdat je met je tuigage gaat beginnen. Met 2 pincetten kom je erg ver. Ik zie wel eens schipjes van 10 cm lang die zo opgetuigd worden.
Wel, zo had ik dit nog nooit gezien, heb ik ook weer wat geleerd. Dit zijn trouwens geen belegpunten Guyken. De andere kant van de touwen komen waarschijnlijk ergens op een korvijnagel te zitten neem ik aan.
Ik zou eigenlijk aan deze moeten beginnen . Ik weet wederom de juiste naam niet ? Maar het lukt niet goed , dikke vingers en toch zeer kleine katrollen of (? ) Het zou niet mogen maar misschien ga ik hier toch wat vereenvoudigen . Of heeft er iemand tips ?
Ik gebruik altijd secondenlijm aan het uiteinde van het touwtje, 1 à 1,5 cm, enkele seconden wachten en het uiteinde schuin afsnijden. Dan gedraagt het zich als een naald die niet dikker is dan het koord dat je door de jufferblokken moet reigen, en moet je de gaten niet opboren tot 2x de koorddikte, wat je wel moet doen als je een naald zou gebruiken..
Dan toch weer een poging met het nodige gereedschap en geduld , ondertussen ook nuttige foto en instructies gevonden in het draadje van kanonneerboot Van Speyk . Top , bedankt Pingu .