Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo heb ik het net ook beschreven. Gaat supersimpel zo en je krijgt heel mooie roosters. Ik heb het met een figuurzaagje gedaan. En dan meerdere daagjes parallel ingespannen om de juiste dikte te krijgen. En een latje ernaast om de diepte te bepalen. Die ringen zijn ook slim.Roosterluiken
Het schip heeft twee roosterluiken die allebei, gescheiden door een tussenbalk, midscheeps zitten.
Ik maak ze op de volgende manier.
B is het blad van een grote ijzerzaag, zo’n blauwe, die ik voorzien heb van een latje om mijn vingers te beschermen. Die zaag heeft een dikte van iets minder dan een 1 mm, daar maak ik dan een sleufje mee van breed 7,5 cm omgerekend op de schaal 1 : 87.
De gaten in een rooster mogen nooit groter zijn dan 7,5 cm, anders breken de opvarenden hun enkels als ze er overheen lopen.
Dan maak ik een kleine geleiding waar ik een bundeltje perenhouten latjes (A) van 2,5 x 0,8 mm doorheen schuif. Daar zaag ik dan voorzichtig sleufjes mee die keurig ophouden bij de dikte van de beide metalen ringen die onder de zaag zitten. Als ik iets te veel op die ringen weg haal door de zaag dan kan ik die ringen in een andere positie draaien
Bekijk bijlage 372045
Ik krijg dan latjes met inkepingen zoals links onder. Die lijm ik dan tegen elkaar zodat ik een rooster krijg. Als alles droog is dan werk ik ieder gaatje nog even bij met een daar doorheen gestoken los figuurzaagje, voornamelijk om lijmresten te verwijderen, en zaag ze af in het juiste formaat. Op al mijn scheepsmodellen maakte ik op die manier de roosters.
Constant