scheepsbouw

IMG_0550.jpeg

bezig met de eerste beplanking en tegelijkertijd de geschutspoorten. leek mij handiger ipv alles dicht maken en dan weer gaten zagen.
 
Walter10, klopt het dat je de horizontale delen van de kanonspoorten met de zeeg mee laat lopen ? en dat de verticale stijlen daar loodrecht op staan, dus niet puur verticaal staan ? ,
 
Walter10, klopt het dat je de horizontale delen van de kanonspoorten met de zeeg mee laat lopen ? en dat de verticale stijlen daar loodrecht op staan, dus niet puur verticaal staan ? ,
klopt, is volgens tekening. maar ook logisch , als de poorten horizontaal zouden staan betekend dat een extra verzwakking van de constructie.
 
Op de Vasa kan je duidelijk zien hoe dit soort schepen gebouwd werden.
Niet 1 enkele poort was hetzelfde zowel op de stuurboord of bakboord kant waren ze niet hetzelfde geplaatst. Ook eindigden ze niet allemaal op de zelfde hoogte onder het berghout. De onderlinge afstand was verschillend. De Hollandse bouwers namen het niet zo nauwkeurig. Men koos voor de gemakkelijke weg. De onderkant van de poort werd bepaald door de vloer. Vervolgens de plek door de verticale balken achter de beplanking die ook niet gelijk waren zoals op een Engels of Frans schip. En dan weer met zo min mogelijk zaagwerk het liefst. Daardoor lopen ze recht omhoog en zijn de poorten ruitvormig. Het had niks van doen met de verzwakking van de constructie. Alles met het oog op zuinigheid.
 
Op de Vasa kan je duidelijk zien hoe dit soort schepen gebouwd werden.
Niet 1 enkele poort was hetzelfde zowel op de stuurboord of bakboord kant waren ze niet hetzelfde geplaatst. Ook eindigden ze niet allemaal op de zelfde hoogte onder het berghout. De onderlinge afstand was verschillend. De Hollandse bouwers namen het niet zo nauwkeurig. Men koos voor de gemakkelijke weg. De onderkant van de poort werd bepaald door de vloer. Vervolgens de plek door de verticale balken achter de beplanking die ook niet gelijk waren zoals op een Engels of Frans schip. En dan weer met zo min mogelijk zaagwerk het liefst. Daardoor lopen ze recht omhoog en zijn de poorten ruitvormig. Het had niks van doen met de verzwakking van de constructie. Alles met het oog op zuinigheid.

komt mij bekend voor inderdaad. Je ziet het ook bij oud Nederlandse platbodems. Men nam het hout zoals het was. Bouwde überhaupt niet van tekeningen. Ieder schip was verschillend.

hout met spint werd uitgehakt en er werd een hardhoutje met flink pek ingetimmerd.

Het is moeilijk om natuurgetrouw te werken. Immers, welke tolerantie is acceptabel?

Dit model wordt in ieder geval wel prachtig
:wave
 
IMG_0560.jpeg

foto gevonden van de holle wulf en een poging gedaan om een replica te maken. van dichtbij zie je de structuur van de canvas maar van wat verder weg valt dit mee. verder er achter gekomen dat de spiegelplaat niet goed zit, nl gelijk met de kiel.
zal weer los moeten.:mad:
 
Back
Top