scharnieren/CA hinges bevestiging in een ARF model

• Topicstarter Topicstarter Michel Bijnsdorp
  • Startdatum Startdatum
stefan_riemens zei:
Harold schreef:
cocktailprikker borging is lelijk

Waarom, gewoon een klein rond stukje folie overheen plakken, geen hond die er wat van ziet...

groet,
Stefan

mijn voorstel:

1. eerst een smalle reep folie plakken over de achterlijst. Ook aan het stuurvlak!

2. dan de scharnieren in hun uitsparingen aanbrengen.

3. dan cocktailprikkers aanbrengen en schuren.

4. pas daarna de hoofdvlakken folien. Je hoeft met de folie niet meer om de hoek bij de achterlijst.
De ruimte tussen hoofdvlak en stuurvlak zit keurig in de folie en je ziet geen lidtekens van de prikkers meer.

Als je die cocktail prikker niks vind kan je met een 1 mm boortje gaatjes voor boren en dan naar televersum of ee andere soort gelijke winkel hele kleine elektonica schroefjes gebruiken (heb ik zelf ook ) 1,4 mm dik .
Of probeer het eens bij een brillen zaak.

Gr Tim.

Tadango zei:
ja of je neemt gewoon goede secondelijm en vergeet het hele borg verhaal.......

Het spijt me, ik dacht dat al ruim bewezen is dat seconde lijm de scharniertjes niet duurzaam vast houden. Helaas moet ik uit eigen ervaring dat ook bevestigen. Het zoeken naar een positieve borging is een goede zaak.
De combinatie van prikkertjes in balsa is heel goed.
Je zou natuurlijk ook prikkers van balsa kunnen maken, dan schuren ze wat makkelijker. Als proefje kun je ook heel deftig de uiteinden van het scharnier inpakken in een balsa doos. Voordeel: je heb meer precisie waarmee je de lijm kan aanbrengen op het gehele vlak van het scharnier. De ingepakte uiteinden hebben dan een groot lijmoppervlak, zodat ze heel betrouwbaar in de stuurvlakken kunnen.

dan controleer je toch elk jaar je scharnieren even? Zoiezo wel verstandig. Zit er iets los dan een drupje CA en klaar weer. Ik geloof echt niet dat na een goede montage er iets met die dignen kan gebeuren. Je moet ze ook in een erg dun sleufje duwen zodat ze moeilijk erin gaan. Dan CA erin en het hout even goed aandrukken. Kan gewoon niet mis gaan. Natuurlijk hangt het nog altijd af van hoe nauwkeurig iemand kan werken.....

Tadango zei:
Als de de boel volledig inelkaar zet ZONDER eerst 1 kant de lijmen kan het zijn dat je ze tever aan 1 kant erin duwt en ze dus maar een klein stukje hechten aan de andere kant. Daarom altijd eerst 1 kant verlijmen en dan de boel inelkaar zetten en de andere kant verlijmen.

om dit te verhelpen: vooraleer je de scharnieren in de roeren steekt een speldje door het midden van het scharnier steken, alles assembleren en vlak voor het verlijmen de speldjes wegtrekken... perfect gecentered!

Back