San Martin - 1:90 - OcCre

Voor mijn gevoel moeten de berghouten meer met de ronding van het dek meelopen. Halverwege het laagste punt en voor en achter wat hoger.

g06987_5963701.jpg

Heb je al geprobeerd met punaises te werken? Voor mijn gevoel kan je het daarmee beter op zijn plaats houden dan met tape.

Op deze foto staat het idd beter. Als ik ze vast ga lijmen zal ik dat zeker met punaises gaan doen. Het tape heb ik er in eerste instantie overheen geplakt om de vorm van het berghout er in te krijgen.

Waar heb je deze foto vandaan? Op google kan ik namelijk weinig vinden over de San Martin.

De eerste stukken van het berghout zitten erop. Ik heb het berghout exact opgemeten zoals die op de bouwtekening staat en deze lijn exact op de romp nagetekend. Vervolgens heb ik het berghout erop geplakt.

Ondanks dat de lijnen op de romp evenwijdig zijn, blijkt dat het berghout niet helemaal evenwijdig van elkaar zitten. Het scheelt nog geen millimeter, maar toch. Ik denk dat het te maken heeft met de vorm van de boeg.

full

Nu wachten tot de lijm droog is.

Laatst bewerkt door een moderator:
in het begin kunnen dit soort dingen knap lastig zijn. Met mijn eerste schip vond ik het ook moeilijk om de vorm van de romp goed te bepalen en de berghouten op hun plek te krijgen. Een duidelijke bouwtekening is 1 ding, maar dan moet je het ook nog in de praktijk in 3D goed op zn plek krijgen :)

Ondanks dat de lijnen op de romp evenwijdig zijn, blijkt dat het berghout niet helemaal evenwijdig van elkaar zitten. Het scheelt nog geen millimeter, maar toch. Ik denk dat het te maken heeft met de vorm van de boeg.
.

Het heeft inderdaad te maken met de vorm van de boeg. Als je het correct wil doen dan moeten de berghouten als je recht van voren tegen de boeg aan kijkt horizontaal en evenwijdig lopen. Dit kan je alleen bereiken door de berghouten in zijdelings richting te buigen voordat je ze plaatst omdat ze anders aan de onderkant kieren.
Ik buig de berghouten eerst in zijdelingse richting en daarna in de lengterichting door het op de te buigen plaats goed nat te maken net een penseel en daarna op die plaats te verwarmen met een strijkijzer (stand zijde) tot het hout sist en op dat moment het hout te buigen, na afkoelen behoudt het de nieuwe vorm. Is de vorm net precies goed dan kun je het weer nat maken etc.
full

Andy

Flink aan het stoeien geweest met het berghout. Maar het is voor mij redelijk gelukt.

De foto's:

full

full

full

full

full

De foto's vertekenen enigszins waardoor het lijkt dat de berghouten niet evenwijdig lopen. Op enkele plekken is dit zo, maar voor mij is het accepteerbaar.

Het volgende wat moet gebeuren is de geschutpoorten. De gaten die je nu op de foto's ziet moeten nog flink bijgewerkt worden.

Maar aan elke zijde komen ook nog 9 andere geschutpoorten. Volgens de bouwbeschrijving moet ik die metalen dingen gewoon tegen de romp plakken. Dat gaat zeker niet mooi worden.

Ik moet een keus maken tussen de volgende opties:

- De geschutpoorten tegen de huidige romp plakken en er met fineer mooi langs werken.
- De plekken waar de geschutspoorten ligt uitfrezen zodat de poorten er mooi invallen.
- De geschutpoorten weg laten.
- Of toch tegen het fineer plakken.

Ik ben er nog niet uit.

Eerst de gaten die er nu in zitten mooi vierkant maken.

gr

Peter

Ziet er goed uit, en het kan altijd beter
Een ieder bouwt zijn schip naar eigen kunnen en vermogen.
Heb je weleens naar mijn kanons gaten gekeken? Dat ziet er niet uit,
maar het lukt me op dit moment niet beter
Lekker door gaan met bouwen gr Ton :D

Ik loop tegen een probleem aan met het aftekenen van de geschutpoorten. Ik zie op de tekening dat sommige geschutpoorten scheef ten op zichte van elkaar staan. Dat ze verschillen in hoogte, daar kan ik me wat bij voorstellen. Hoe zit dat precies?

gr

Peter

Je gaat er van uit dat het klopt maar bij mij zijn de kanons ramen niet gelijk
Ook de frame,s die er op gelijmd worden kloppen niet en zo stoeien we maar voort. Weet er geen oplossing voor, hoop dat gaat lukken sterkte gr Ton

De kanonspoorten volgen qua hoogte de dekken - omdat (uiteraard) daarop de kanonnen stonden. Ik ga er altijd vanuit dat de poorten wel haaks op de waterlijn staan, maar je weet niet hoe onze voorouders daarover dachten bij het bouwen van de echte boot.
Ikzelf ben een beetje een shabbie bouwer maar praat dit dan voor mijzelf goed door te zeggen dat het vroeger ook ging naar wat men had en wat men kon.
Het resultaat is altijd wel een "echt" ogende schuit, die bij wijze van spreken al twee maal de wereld rond achter de kiezen heeft.

De kanonspoorten volgen qua hoogte de dekken - omdat (uiteraard) daarop de kanonnen stonden. Ik ga er altijd vanuit dat de poorten wel haaks op de waterlijn staan, maar je weet niet hoe onze voorouders daarover dachten bij het bouwen van de echte boot.
Ikzelf ben een beetje een shabbie bouwer maar praat dit dan voor mijzelf goed door te zeggen dat het vroeger ook ging naar wat men had en wat men kon.
Het resultaat is altijd wel een "echt" ogende schuit, die bij wijze van spreken al twee maal de wereld rond achter de kiezen heeft.

Schitterende uitspraak! ga ik zeker onthouden voor als het bij mij weer eens niet perfect is zoals ik het wil : vroeger was het ook maar met de middelen dat ze hadden gedaan :)

En na een paar uurtje kl**en om de geschutpoorten op de juiste manier en de juiste tussenliggende afstanden over te nemen van de bouwbeschrijving, was het resultaat veel geklieder met potlood op de romp.

Mijn creativiteit werd op de proef gesteld. Uiteindelijk zag ik een rolletje wit schilderstape. Wat een geluk. Ik heb dat op de geschutpoorten van de bouwbeschrijving geplakt en zo kon ik de geschutpoorten simpel overtrekken. Vervolgens heb ik het tape op de romp van het schip geplakt en kon ik er makkelijk de lijnen en vaste punten overnemen.

En in korte tijd zaten aan 1 kant 6 geschutpoorten op de juiste plek met de juiste tussenliggende afstanden. Simpel door de geschutpoorten over te trekken. Een kind kan de was doen.

Ik heb wel een klein beetje gesmokkeld en het mezelf wat makkelijker gemaakt door de geschutpoorten op 1 lijn te houden.

gr

Peter

Al doende leert men:)
En alleen de echte botenbouwers (wij op de diverse forums dus - kuchkuch) zien wellicht waar iets goed is of misschien niet helemaal klopt.
De gemiddelde bezoeker die binnenkort je boot staat te bewonderen ziet dat allemaal niet en is alleen maar vol lof over het schitterende model wat je hebt staan (dat is tenminste mijn ervaring:rolleyes: )

Goed, ik moet nu een knoop doorhakken voordat ik verder. Ik heb 3 opties:

1. De geschutpoorten zijn uitgetekend. Ga ik nu de metalen frames van de geschutpoorten op de romp plakken en met fineer erom heen gaan. Volgens mij is dit de moeilijkste optie.

of

2. Eerst met fineer de romp beplanken en daarna de metalen frames erop plakken. Voordeel daarvan is dat er rondom de geschutpoort geen stukjes van de binnenste romp meer zichtbaar zijn.

of, misschien wel het beste idee

3. Eerst de romp met fineer beplanken. En daarna zelf houten geschutsluiken maken en die op het fineer plakken.

Wat adviseren jullie mij? Zelf denkik dat optie 3 het beste en mooiste is. Maar ik twijfel nog erg.....

Is een beetje lastig beoordelen Peter.
Hoe zien de metalen dingen er uit?

De buitenste beplanking ligt namelijk nooit gelijk met de binnenrand van de poort.
Je dient een soort sponning te creeëren, waar het luik invalt als de geschutspoort gesloten is.

Ongeveer iets als op onderstaande foto
full

Je ziet hiet dat de tweede beplanking dus iets teug ligt ten opzichte van de eerste laag.
Uiteraard weet ik niet of dat haalbaar is op jouw model.
Bij mijn weten liggen er nooit randen op de romp die de poorten markeren

Back