San Martin - 1:90 - OcCre

Na een break heb ik de draad weer opgepakt. Het schuurwerk van de blokken in de romp zit erop en de eerste latten zijn geplakt.

Volgens de bouwbeschrijving moet ik van halverwege de romp naar boven toe werken. Waarom dat is weet ik niet. Volgens mij is het makkelijker om naar boven toe werken. Als dat gedaan is, begin ik onderaan. Logisch??? Ik denk het niet, maar er komt nog een 2e laag overheen.

Doordat de romp niet meer hol is, heb ik een enorm lijmoppervlakte. Het werkt super. Het voelt stevig aan en je kan flink wat kracht zetten. De punaises blijven prima zitten in het balsahout. Bij een volgend schip zou ik weer voor deze methode kiezen. Het maakt het beplanken een stuk makkelijker.

full

full

full

De latjes aan de achterzijde fixeer ik met tape, zodat die ook goed in de vorm blijven zitten.

full

Ik had in 1e instantie verwacht dat de romp iets ronder zou zijn aan de voorkant. Na 10 keer de bouwbeschrijving gelezen te hebben, blijkt het toch wat spitser te zijn. Dat maakt het wel een goed beginnersmodel.

full

full

full

Als de romp helemaal dicht is moet ik in de voorzijde een sleuf maken van 4 mm breed waar de kiel in moet gaan passen.

Met een tempo van 1 latje per dag zal de volgende update wel weer even op zich laten wachten.

Tot nu toe ben ik tevreden over het resultaat.

gr

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Kleine update. Ik ben weer wat verder met het beplanken.

full

full

full

Inmiddels ben ik ook begonnen met beplanken vanaf de kiel. Een lastig klusje. Tips hiervoor zijn welkom.

full

full

De zandstrook zit al vast. Of ik dit goed gedaan heb weet ik niet. De lat ernaast zit nog los. Moet ik die helemaal naar achteren toe in zijn vorm "forceren", of is het beter om hem korter te maken en zover mogelijk zijn eigen vorm te laten lopen?

gr

Peter

Persoonlijk vond ik het handiger werken om de loop van de plank te volgen en een tweede latje eroverheen zetten, die door zijn eigen loop deels over het eerste latje valt. Dat overlappende deel heb ik dan bij de eerste lat verjongd en bij kieren opgevuld met een insteker.
Is dit trouwens wat de handleiding opgeeft over de loop van de zandstrook? Ik ben niet met dit model bekend, maar meestal zie je de zandstrook doorlopen over de achtersteven.

https://lh3.googleusercontent.com/-...AACb0/WtRPQeQa34w/w1542-h1025-no/DSC_0723.JPG

Foto is te groot voor forum dus ik doe het even met een link. Tweede laag lijkt in ieder geval door te lopen over achtersteven.

De bouwbeschrijving is erg summier over de zandstrook. Ik moet het doen met een paar kleine foto's die onder een onhandige hoek zijn genomen. Ik ben nu bezig met de 1e laag, dus kan me nog wel wat missers veroorloven. Mijn doel is om in ieder geval de 1e laag strak tegen de romp te zetten.

Het einde van het de eerste laag beplanken komt eindelijk in zicht.

full

full

Over de voorzijde ben ik erg tevreden.

full

De achterzijde verdient straks nog wat extra aandacht. En vooral onder aan. Kan ik die kieren met kneedbaar hout vullen of is het beter om die kieren met stukjes hout te vullen en daarna de buitenste laag weg te schuren?

full

gr

Peter

Peter,
De voorkant ziet er acceptabel uit, maar de achterkant:confused:
Als dit met liijm op waterbasis is gelijmd, zou ik er alles afhalen, de planken liggen achteraan niet op het spant, en zo te zien op de foto lijkt de éne kant lager te liggen dan de andere.
Vullen, en plamuren om de zaak glad en gelijk te krijgen kan ook natuurlijk, maar of dat iets wordt met zulke naden durf ik niet te zeggen.

Kortom, ik zou proberen de planken onderaan het laatste spant in ieder geval links en rechts even hoog te krijgen.
Het lijkt op de foto's althans dat er planken óp elkaar liggen i.p.v. naast elkaar.
Is als opbouwende kritiek bedoeld hoor;)

De planken zitten gelukkig niet over elkaar. Het beeld vertekend omdat de planken aan de achterzijde nog in lengte verschillen. De overlappende planken worden nog gekortwiekt. Het lijkt mij makkelijker om alle planken in 1 keer aan de achterzijde op maat te maken, zodat ze allemaal tm het laatste spant komen.
Als de huidlatten straks op maat zijn wil ik dus de holtes op 1 of andere manier gaan vullen, zodat het er toch beter uit gaat zien. Dan pas komt er een 2e laag overheen.

De onderste spanten komen niet tegen het spant aan. Kennelijk ben ik daar dus niet precies genoeg geweest met de vulling van de romp.

De planken dit op het laatste spanten komen, wil ik op de kopse kant van de huislatten laten komen. Ik hoop dat je snapt wat ik hiermee bedoel.

Ik wil de latten niet gaan losmaken. De reden hiervoor is omdat de romp niet hol is en er een groot lijmoppervlakte onder de huidlatten zitten.

Maar ik ben het met je eens dat ik de volgende keer nog kritischer moet zijn en niet te snel wil gaan. Ondanks dat ik werk met een tempo van 1 a 2 plankjes per dag.

In de voorzijde komt een sleuf waar de kiel in komt.

gr

Peter

De planken dit op het laatste spanten komen, wil ik op de kopse kant van de huislatten laten komen. Ik hoop dat je snapt wat ik hiermee bedoel.

Oké, ik snap het, en ja foto's kunnen vertekenen.

Met de planken die op het laatste spant komen, bedoel je dus eigenlijk tegen de achterkant.
Je bekleedt dan als het ware de achterkant van het schip met onder een schuine hoek lopende planken. Fineer vermoedelijk.

je wilt die planken op de kopse kant van de huidlatten (eigenlijk huidgangen) laten eindigen.
Het moet eigenlijk andersom; de huidgangen lopen over de beplanking van het achterste spant heen.
Men deed dit om inrotten van die achterste planken te voorkomen.
De zichtbare kopse kanten zitten dus aan de achterkant en niet aan de zijkant van het schip.

Het is duidelijk wat je bedoelt. De beplanking van de spiegel gaat de kopse kanten van de eerste huid afdekken. Ik heb nog even teruggekeken en je balsa had inderdaad nog wat verjongd mogen worden. Iets voor een volgend project :) He zou het balsa daar zelfs weg kunnen laten. Ik vul eigenlijk alleen de delen waar de beplanking een scherpe ronding maakt om te voorkomen dat de plankjes gaan knikken in plaats van mooi de lijn volgen. Wat opvulling betreft. Ik vind perfax houtplamuur wel prettig werken. Maar ik kan me ook voorstellen dat je het afsmeert met houtlijm. Voor mijn gevoel gaat de lijm voor de spiegelbeplanking daar beter op hechten. Bij plamuur heb ik het idee dat de nog niet droge houtlijm de plamuur ook weer wat weker maakt. .

je wilt die planken op de kopse kant van de huidlatten (eigenlijk huidgangen) laten eindigen.
Het moet eigenlijk andersom; de huidgangen lopen over de beplanking van het achterste spant heen.

Dat kan nog steeds. Eerste beplanking afdekken met de spiegel beplanking en dan de tweede beplanking weer over de spiegel beplanking.

De huidgangen dekken dus de kopse kant van de spiegel af, en niet andersom.
Dit is een foto hoe het er na de 2e beplanking uit moet zien.

full

Oké, ik snap het, en ja foto's kunnen vertekenen.

Men deed dit om inrotten van die achterste planken te voorkomen.
De zichtbare kopse kanten zitten dus aan de achterkant en niet aan de zijkant van het schip.

Oke, dat wist ik niet. Volgens mij kan ik dat nog makkelijk bereiken door achtereenvolgens eerst de huidgangen gelijk te laten lopen met het laatste spant. Vervolgens het laatste spant bekleden met fineer. En dan de 2e huidgang over de kopse kanten van het fineer op het laatste spant te laten eindigen. Volgens mij moet dat wel gaan lukken.

Het balsa had idd meer verjongd moeten worden. Dat is ook weer een wijze les voor de volgende keer. Al met al ben ik niet ontevreden over de beplanking. Bij mijn voorgaande probeersels zag het er echt rampzalig uit. Al doende leert men, blijkt wel weer :)

Even wat aandacht aan de achterkant besteed.

ter vergelijking:

Voor

full

Na

full

Voor een eerste beplanking ben ik niet ontevreden. De achterkant gaat nog aandacht krijgen. De romp is nog niet helemaal dicht. Als straks de romp en de achterkant bekleed zijn met fineer, verwacht ik dat het er voor mijn doen goed uit gaat zien.

gr

Peter

Ziet er een stuk beter uit. Het voordeel van een dubbel beplankt romp is dat je met (veel) schuren en plamuren van de onderlaag heel veel foutjes kan laten verdwijnen. In plaats van plamuur kan je ook houtlijm met houtschuursel gebruiken.

Andy

mooi peter nu wel heel kritis je romp opschuren want fineer neemt de vorm aan die je er nu aan gaat geven dus beter 1 uur meer insteken nu dan later je zelf voor de kop slaan ;)

De romp is bijna dicht. Nog een paar stukjes en dan ben ik daar klaar mee. Ik ben in grove lijnen al begonnen met het schuurwerk. Is met een grove vijl en nu met grof schuurpapier. Beetje bij beetje neem ik straks een kleinere korrel.

Als de romp " spekglad" is wil ik de kanonspoorten op maat maken. En voordat het fineer erop gaat wil ik het berghout erop hebben.

Stapje voor stapje gaan we verder.

Het is wel leuk om te zien dat het schip steeds meer body krijgt. De vorm zit er al goed in.

gr

Peter

Goedenavond,

Allereerst de beste bouwwensen voor 2014. Ik heb een vraag. Hoe vlak moet de romp geschuurd worden alvorens ik hem ga bekleden met fineer? De romp is dicht en mooi glad en in vorm geschuurd. Toch blijf je hele kleine miniscule oneffenheden voelen als je er met je vingertoppen overheen gaat. Met het blote oog valt het bijna niet op.

Gr

Peter

Zolang het putjes zijn lijkt het me geen probleem, de lijm vult dat wel op. Bobbeltjes zou ik nog even proberen weg te schuren.

In dat geval zit het schuurwerk erop. De vorm zit er goed in :p

Ondertussen heb ik de kiel vastgelijmd. Daar waar de foto's van de bouwbeschrijving niet echt heel duidelijk zijn is het met veel passen en meten gelukt.

Het berghout dat ik moet gebruiken volgens de bouwbeschrijving gebruik ik niet. Ik heb nog een voorraad laatjes liggen en heb voor een mooiere gekozen. Ik ben inmiddels ook van de volgorde volgens de bouwbeschrijving afgeweken. Volgens de bouwbeschrijving moet nu eerst het fineer erop en dan moeten de spullen voor op het dek gemaakt worden.

Mij lijkt het verstandiger om eerst de buitenkant van de romp te doen. Ik begin met het berghout erop te zetten. Dan heb ik een goed uitgangspunt om de romp verder met fineer te gaan bewerken.

Over de plek van het berghout heb ik een vraag. Op onderstaande foto zit het berghout nog los. Volgens de bouwtekening moet het ongeveer in deze positie komen. Klopt dat?
Zoals ik het nu zie gaat het berghout, vanaf de voorkant gezien, van laag naar hoog. Volgebs mij klopt die lijn niet.

full

Je ziet ook dat het berghout nog verlengt moet worden. Als het berghout vast zit wil ik er veel kleine spijkers in zetten. Daarna gaat het in de beits.

Tussen de kanonsgaten en het bovenste berghout komen ook nog geschutsluiken.

gr

Peter

Back