San Martin - 1:90 - OcCre

Thx. Het is een geduldig klusje geweest. Hoewel ik de zijkanten van de latjes met potlood heb bewerkt vind dat dat er niet echt uitgekomen is. Desondanks ben ik niet ontevreden over het resultaat.

gr

Peter

Ik vind het er zeker niet verkeerd uitzien. Voor een volgende project zijn proefstukjes aan te raden. Na wat proberen ben ik uiteindelijk voor een combinatie gegaan. De lange kopse kanten heb ik met een merkstift zwart gemaakt. De korte kant met een 4B potlood (met merkstift zoog de inkt teveel in het hout). Deurtje is ook goed gelukt :thumbsup:

Het allereerste begin van de romp is gemaakt :)

full

full

Het hout zit er strak tegen aan. Aan de binnenzijde is bijna geen kier te zien.

gr

Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog 2 dan.... Omdat het zo leuk is :p:p:p De zijkanten zitten erop. Ik ben tevreden tot zover.

full

full

Volgens de bouwbeschrijving moeten er nu een aantal dingen op het dek gedaan worden. Dat ga ik afwisselen tijdens het beplanken van de romp.

gr

Peter

Past allemaal erg netjes Peter:D
Even een noot voor de zaken op het dek.
Zorg dat je bij de binnen verschansing kunt blijven komen.
Je zou de binnen verschansing kunnen bekleden met fineer plankjes om het planken motief na te bootsn.
Ok kunnen er broekingen in de verschansing gemaakt worden om het geschut vast te zetten, daartoe moeten er gaatjes geboord worden in de binnen verschansing om de ogen te bevestigen.
Dus plaats voorlopig alleen zaken zodat er ruimte blijft.
Persoonlijk? Ik zou nu eerst gaan voor de huidgangen (beplanking van de romp) en de onderdelen voor het dek maken in dry-fit.
Uiteraard beslis je hier zelf over;)

Dank voor de tips. De binnenkant van de verschansing wil ik idd gaan beplanken met donker fineer. Aan de buitenzijde komen 2 huidgangen. De totale dikte van de verschansing zal zo'n 3 mm worden. Ik wil er idd broekingen in zetten. Een klein gaatje boren zal moeten lukken. Dus een goeie tip om idd de dingen voor op het dek in dry-fit te maken. Ik ga er zeker rekening mee houden.

Dus de volgende stap wordt het afschuinen van de spanten. Daar ga ik morgen maar eens mee stoeien :)

gr

Peter

Goedemorgen,

Zojuist het plakband verwijderd. Het lijm heeft keurig zijn werk gedaan.Het zit allemaal goed vast. Aan 1 zijde steek de bovenste verschansing iets verder uit dan de onderste. De ontstane "hoek" wil ik met 1 a 2 laagjes fineer vullen om het vervolgens mooi vlak te krijgen. Verder is het de bedoeling dat de spanten afgeschuind gaan worden.

full

Gr en een fijne dag gewenst,

Peter

Vandaag de voorzijde van de romp gevuld met balsahout.

full

full

Voordat ik er met de vijl tegen aan ga, maak ik de randen van de spanten zwart om te voorkomen dat ik teveel wegvijl.

Er is nog voldoende hout over om de achterzijde van de romp te vullen en wellicht de gehele romp.

Volgens mij moet dit het beplanken veel makkelijker maken. Wat vinden jullie?

gr

Peter

Dat is een mooie methode Peter.
Zo moet het lukken om een mooie strakke romp te krijgen.
Neem daar rustig de tijd voor; het bepaald natuurlijk de uiteinelijke aanzicht van de romp:D

Inderdaad een goed systeem opvullen met balsa, dat voorkomt straks deuken en andere oneffenheden bij het beplanken. Wel oppassen met vijlen, want balsa is erg vezelig een schuurblokje werkt subtieler.

Ik heb zelf geen ervaring met balsa, houd daar wel iets van punaises in oid?

Volgens mij moet het balsahout wel een paar punaises kunnen houden. Ik heb het nog niet geprobeerd. Aangezien er 2 lagen hout overeenkomen, kan ik bij de eerste laag in ieder geval flink knoeien met lijm en alles strak tegen elkaar aan zetten :)

Zo te zien heb je de belangrijkste ruimten met balsa gevuld. De hele romp vullen lijkt me niet echt nodig. Daar zit weinig buiging in de plankjes. Het zou de constructie wat vorm vaster kunnen maken, maar het lijkt me dat de reeds geplaatste multiplex verschansing de spanten al aardig op hun plek houden. Ik zou eerder de ruimte bij de voorsteven volledig uitvullen.

Uiteindelijk heb ik de voorste en achterste spanten ruim kunnen vullen. Het hout is op dus het middenstuk vul ik niet. Van de week de vorm er maar eens in gaan vijlen :)

Het Balsa hout houd geen spijkers vast Peter, daar is het veel te zacht voor.
De punaises kun je alleen in de spanten drukken maar dat moet ook wel voldoende zijn.

Balsahout houdt inderdaad nauwelijks punaises of spijkers, het grootste voordeel ervan is dat de rompbeplanking bij het aanbrengen niet knikt op de spanten maar het in vorm geschuurde balsahout volgt.

Andy

Ik ben benieuwd hoe het schuurwerk er straks uit komt te zien. In het weekend maar eens aan de slag :)

Een ander groot voordeel is denk ik dat je een vrij groot lijmoppervlak hebt. Het kan haast niet mis gaan zou je denken :)

Als je de kopse kant van de plankjes onderling ook aan elkaar lijmt, dan wordt het nog steviger. Waar zijn trouwens die kleine sponningen net onder het breedste punten van de spanten voor? Voor berghout lijkt het me nogal laag. Hulp voor het uitlijnen van de eerste plank misschien?

Als je de kopse kant van de plankjes onderling ook aan elkaar lijmt, dan wordt het nog steviger. Waar zijn trouwens die kleine sponningen net onder het breedste punten van de spanten voor? Voor berghout lijkt het me nogal laag. Hulp voor het uitlijnen van de eerste plank misschien?

Die sponningen zijn ervoor om meer stevigheid aan het schip te geven. Althans daar ga ik maar even vanuit, want de beplanking van de romp komt er overheen. Nu die romp met balsahout is gevuld, ga ik die sponningen niet gebruiken.

Het eerste schuurwerk zit erop. De blauw gearceerde plekken verdienen nog wat aandacht. De vorm zit er al goed in.

full

full

full

Gr

Peter

Back