San Martin - 1:90 - OcCre

Ik zou zeker een paar proefstukjes maken. Bij schaal 1:90 wordt het misschien te overheersend. Deknagels zullen ongeveer 0,25mm moeten zijn

Ik zou ze zelfs weglaten, de ervaring leert dat hier de schaal te klein voor is.
(Is persoonlijk hoor;))
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We zijn weer een stukje verder. Het laagst gelegen valse dek, orginele naam weet ik niet, zit op de juiste manier vast met 3 schroeven. Op het valse dek heb ik wat lijnen uitgezet die mij moeten gaan helpen om alles netjes en recht te gaan beplanken.

Voor het beplanken heb ik fijne staalwol en azijn in huis gehaald. Nou ja, de azijn uit de keukenkast gehaald :cool:

De overige dekken zitten er los op.

full


full


Verder is het idee er om er verlichting in te gaan bouwen.

full


Ik wil een lampje onder het dek hebben tussen spant 5 en 6. op het rooster komt een klein bootje. Volgens mij gaat het een mooi effect geven als door het rooster heen wat licht komt. Verder wil ik verlichting hebben tussen spant 7 en 8. Daar komt in het dek ook een rooster. Voorts wil ik die verlichting gebruiken om boven het laagst gelegen dek tussen spant 6 en 7 verlicht te krijgen.

Om dit te bereiken wil ik aan beide zijde van de valse kiel koperdraad aanbrengen. Met LED-verlichting en de juiste weerstanden ga ik die met elkaar verbinden. Als voeding daarvoor wil ik een trafe gebruiken met een kleine stekker die op de koperdraden komt.

Het plan is nog niet definitief, maar lijkt me wel leuk om te doen. Eerst het dek beplanken.

gr

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als voeding daarvoor wil ik een trafo gebruiken met een kleine stekker die op de koperdraden komt.

Een trafo levert normaal gesproken een wisselstroom. In principe werken leds ook wel op wisselstroom, maar ze zijn er niet echt voor bedoeld, de lichtopbrengst is ook minder omdat alleen het positieve gedeelte van de wisselspanning doorgelaten wordt. Wil je gelijkstroom hebben dan zal je een voeding moeten kopen (of vinden bij oude apparaten). Een eenvoudige stekkervoeding is lekker makkelijk natuurlijk, en je kan je weerstanden aanpassen aan de soms vreemde uitgangsspanning die deze hebben.

Nu hoeft de lagere lichtopbrengst bij wisselstroom geen bezwaar te zijn, want leds geven voor de meeste toepassingen veel te fel licht. Ik heb toepassingen waarbij ik de stroomsterkte afstel op 3 tot 5 mA in plaats van de nominale 20 mA. Gewoon uitproberen zolang je er nog bij kan lijkt mij de beste oplossing.

Je moet het afstemmen van de weerstand echt met de leds die je gaat gebruiken doen, omdat de ene led niet de andere is. Met behulp van een potmeter heb ik wel eens een karakteristiek voor diverse leds gemaakt, en die laat dat duidelijk zien:

full


Deze leds (op de DIL na) werden verkocht als 3V 20 mA, en de DIL als 3V 10 mA. Op zich kloppen die waarden dus goed. Maar als je daar je weerstand op gaat afstemmen krijg je wel de felste versie.

Groet,

Ad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank voor je uitleg. Ik heb lang geleden in een ander project verlichting in een boot gebouwd. Ik heb daar nog veel rest-materiaal van over. Waaronder gelukkig een adapter waar verschillende voltages, ik hoop dat ik het goed zeg, doorheen gaan.

Ik ben echt een leek op het gebied van electra. Maar met de onderdelen die ik nog heb moet het goed komen. Ik heb koperdraad, led-lampjes met de daarbij behorende weerstanden en dus de adapter. Alles bij elkaar opgeteld zou het goed moeten komen.

De uitdaging die ik heb is om op de juiste manier de koperdraden aan te brengen en op de juiste plek gaten voor in de valse kiel en spanten.

gr


Peter
 
Hoi,

Even een vraagje over electra. Als ik de koperdraden strip en langs beide zijde van de valse kiel bevestig, is er dan kans op kortsluiting? Of wordt het hout niet te warm?

De reden dat ik de draden wil strippen heeft te maken met het feit dat ik dan op elke gewenste plek een led-lampje kan solderen.

gr

Peter
 
Even een vraagje over electra. Als ik de koperdraden strip en langs beide zijde van de valse kiel bevestig, is er dan kans op kortsluiting? Of wordt het hout niet te warm?

In principe moet het kunnen als er maar geen kortsluiting wordt gemaakt. Als het geheel daarna afgesloten wordt is de kans op het maken van sluiting natuurlijk gering.

Je kan ook nog kiezen om het na het solderen in een isolerende lak of spray te zetten.

Wat betreft warmteontwikkeling hoef je je denk ik bij led's niet ongerust te maken. Je zal hiervoor enkeladerige draad gebruiken vermoed ik, en die is meestal dik genoeg om enkele ampères aan te kunnen zonder merkbare opwarming. De led's gebruiken maximaal 20 mA (ik gebruik dikwijls veel minder om minder fel licht te krijgen), en daar kan je er dus al 50 van hebben om aan 1 A te komen. Wel led - voeding - weerstand goed op elkaar afstemmen.

Hier zie je dat voor 0,5 mm² draad 11 A wordt genoemd. Dat vind ik aan de ruime kant, 10 A per 1 mm² lijkt me realistischer, dus 5 A voor 0,5 mm². Dat is dan draan met een koperdiameter van 0,8 mm, dus daar zal echt geen probleem optreden.

Groet,

Ad
 
Even een korte tussenstand:

Aan weers zijde van de valse kiel is een koperdraad gespannen. Hierop wil ik dus de leds op aansluiten.

full


Verder is het dek aan de beurt geweest. Het moet nog verder bewerkt worden, maar voorlopig ben ik niet ontevreden.

full


full


Peter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit. Alleen die twee blanke draden bij het hoekstaaltje lijkt wat gevoelig voor kortsluiting. Misschien zijn een paar krimpkousen een oplossing om de draadjes te isoleren. Of ze door een paar kroonsteentjes laten lopen die dan als afstandhouder dienen.
 
Dat viel mij ook op toen ik ze had gemaakt. Ik wil het oplossen door beide draden haaks naar beneden te laten lopen richting het stekkertje dat in de rom komt. Beide draadjes zet ik afzonderlijk van elkaar vast tegen de valse kiel zodat er geen beweging meer in zit en dus dat er geen kans op kortsluiting is.
 
Zo knoop doorgehakt. Er komt geen verlichting in. Hoezo niet??? Het lukt me niet. Ik heb een paar verschillende proefopstellingen gemaakt, maar op een of andere manier lukt het niet. Aangezien ik verder niet veel verstand heb van electra, wil ik me er niet te veel mee bezig houden.

Verder is het 1e dek af, Ik heb staalwol een week in de azijn laten staan. Zie hieronder het resultaat.

full


full


full


full


Al met al ben ik niet ontevreden over het resultaat. De randen moet ik nog een beetje bijwerken. We gaan rustig verder :p

Helaas zit er een grote vlek tegen het voorste wand. Dat komt door geknoei met de azijn-mix. Wegschuren lukt niet. De oplossing ga ik vinden om een deur te scratchen en die er overheen te plakken :p

Gegroet,

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met fineer is idd ook een goeie optie. Ik wil eerst proberen een deur te maken. Eens kijken hoe dat eruit gaat zien. Als dat niet lukt ga ik er met fineer over heen.

Ik heb die wand dus al een keer verticaal beplankt met fineer. Waarom adviseren jullie horizontaal?

gr

Peter
 
In mijn geval een misverstand. Het multiplex dat bij mijn bootje zat lijkt erg op de kleur van die fineer. Dus ik dacht even dat ik naar multiplex zat te kijken. Wat betreft horizontaal of verticaal, ik heb beide varianten op tekening gezien en zou niet kunnen zeggen welke werd gebruikt. Qua afwatering lijkt me een horizontale verdeling handiger en ook eenvoudiger aan te brengen op de achterliggende constructie.
 
Ik dacht dat dit soort schotten uit horizontale planken bestonden. Absoluut zeker ben ik niet:(. Daar is wat meer zoekwerk voor nodig.

Groet,

Ad

Tja, dat is een lastige, maar terechte detailvraag.
Ik heb even in mijn fotoarchief gezocht en kom tot het volgende.
De bron weet ik niet meer, maar die zei dat tussenschotten verticaal werden beplankt.
Hoewel het overbodig was en niet meer zichtbaar is dat bij mijn WvH ook zo.
Uitzonderingen hierop zijn wanden die zich aan de buitenkant van het schip bevinden, dus onder invloed staan van wind en regen (zo kan er geen water in de rechtopstaande kopse kanten lopen)
PS; zoals we allemaal ondervinden spreken bronnen elkaar vaak tegen, en lijkt het raadzaam om de logische beredenering te volgen.

De foto laat zien dat hier de tussenwanden ook verticaal beplankt zijn.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, ff bijgelezen. Volgens mij ligt het eraan of het schot buiten in de regen en overspattend zeewater stond of beschermd binnen. Aan de buitenkant zou ik overnaads horizontaal beplanken. Het schot van de kajuit is bij de HZ verticaal beplankt, het staat daar binnen...

Leuk projectje trouwens.

(Die verlichting is echt niet zo moeilijk als je denkt)

Jack
 
Het dek is af :) Ik ben alleen vergeten gaten in het dek te boren waar de masten doorheen moeten. Dat is niet al te moeilijk op te lossen. De foto's:

full


full


Verder is mijn eerste scratchwerk af. Ik heb een deurtje gemaakt. Een staande ovatie hiervoor is niet nodig. Blijf rustig zitten :cool:

De vlekken zijn voor een grootdeel niet meer zichtbaar. Met nog wat kleinere details later, ga ik er van uit dat je er niets meer van ziet.

full


De volgende klus is het maken van de zijkanten van het dek. We gaan rustig verder.

gr

Peter
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht dat dit soort schotten uit horizontale planken bestonden. Absoluut zeker ben ik niet:(. Daar is wat meer zoekwerk voor nodig.

Groet,

Ad

Hier vast een eerste stukje zoekwerk:
Op de Batavia in Lelystad zijn sommige binnenwanden van verticale planken voorzien bijvoorbeeld alle hutten boven de kapiteinshut en de voorwand van de kapiteinshut) De voorwand van de konstabelskamer daarentegen heeft horizontale planken.
Alle buitenwanden bijvoorbeeld het schot tussen luizenplecht en bakdek zijn horizontaal beplankt.

Groet
Andy
 
Back
Top