San Juan van artesania .

Ik doe een stapje terug . Ik ga het touwwerk herdoen . Ik heb nu polyester draad maar die is iets dunner dus het verschil zou te groot geweest zijn . Ben eens benieuwd of de knopen nu gemakkelijker gaan .
P5220001 (2).JPG
 
@guyken Als ik nog wat tips mag geven:
Ik zie 3 hoofdtouwen, 2 aan stuurboord en 1 aan bakboord, en je begint achteraan !

- de hoofdtouwen van het want worden per 2 aangebracht: sla een eind touw, ruim langer dan de lengte van 2 hoofdtouwen rond het masthoofd.
- leg een plat bindsel over deze 2 touweinden.
- Schuif dit bindsel omhoog, tot een enge lus ontstaat die mooi op zijn plaats blijft liggen rond het masthoofd. Nu kan je het bindsel met wat lijm zekeren en de uiteindjes van dit bindsel afknippen.
- Neem het onderste deel van het voorste van deze 2 hoofdtouwen dubbel en leg er een bindsel op, ongeveer waar het jufferblok moet komen.
- plaats een jufferblok in de lus en schuif het bindsel tot tegen het jufferblok
- neem het jufferblok tussen duim en wijsvinger en trek het hoofdtouw in de richting van het jufferblok op de rust dat er mee overeenkomt, de voorste dus !
- controleer de afstand: is dit te kort, dan moet je de lus wat omhoog schuiven, is dat te lang, schuif het bindsel dan wat omlaag, tot je de goede afstand gevonden hebt.
- Zeker het bindsel boven het jufferblok met wat lijm, leg nog 2 bindsels met een kleine tussenafstand rond halend en staand part van het hoofdtouw, zeker ze met wat lijm en snij van deze 3 bindsel de uiteinden af.
- rijg een talreep door de jufferblokken, maar NOG NIET AFBINDEN, ja zal versteld zijn van de weerstand die ontstaat, gewoon door deze door de 6 gaatjes te steken.

Herhaal deze ganse procedure met het 2e hoofdtouw.

Herhaal dit ganse verhaal aan de andere zijde van het schip

Herhaal weer aan de eerste zijde, en daarna weer aan de andere zijde.

Zo krijg je om de masttop 4 lussen, om en om aan bakboord en stuurboord.

Als dit klaar is plaats je eerste de stag van de bazaanmast, zodat je bij het definitief aantrekken van de talrepen de mast niet te veel naar achter trekt.
Breng nu de talrepen om en om op spanning, controlerend dat je de mast niet scheef trekt.

succes

PS: als er een oneven aantal jufferblokken zijn, heb je voor de achterste hoofdlijn aan elke zijde de keuze om hetzij een lijn over de top te leggen, met een ingesplitst eind zodat een lus ontstaat die de hoofdtouwen op hun plaats houden, of je plaatst 2 hoofdtouwen, 1 naar elke kant, elk met een lus met bindseltje.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de beschrijving Herby maar ik zal het nog een paar keren moeten doorlezen :oops:. Ga je in je bouwverslagen ook zo te werk ? Dan ga ik daar ook eens zoeken naar foto's ? Ik wil het in de toekomst zeker meenemen . Voorlopig dus nog amateuristisch verder gedaan :cool: en de jufferblokken zitten toch al iets gelijker van hoogte , ook de draadjes minder pluizig door op voorhand even met aansteker te bewerken ( ook al eentje in de fik gestoken :eek:)
P5240002 (2).JPG


P5240001 (2).JPG
 
Ga je in je bouwverslagen ook zo te werk ?
In mijn fotoverslag van de Victory vind je wel een aantal detailfoto's ervan.
Bij de Royal Caroline ga je nog een aantal maanden moeten geduld hebben: de romp nadert voltooiing, en als het beter weer wordt ga ik al het rondhout buiten afdraaien. Dan moeten de masten en zalingen nog samengesteld worden, en dan pas kan ik aan het want beginnen. Ik vrees dat tegen dan jou schip al klaar zal zijn :)
 
Bedankt voor de beschrijving Herby maar ik zal het nog een paar keren moeten doorlezen :oops:. Ga je in je bouwverslagen ook zo te werk ? Dan ga ik daar ook eens zoeken naar foto's ? Ik wil het in de toekomst zeker meenemen . Voorlopig dus nog amateuristisch verder gedaan :cool: en de jufferblokken zitten toch al iets gelijker van hoogte , ook de draadjes minder pluizig door op voorhand even met aansteker te bewerken ( ook al eentje in de fik gestoken :eek:)
Bekijk bijlage 441533

Bekijk bijlage 441534
je kunt ook bijenwas gebruiken tegen pluizen.
 
Zo we zijn weer terug .Het heeft wat geduurd maar er waren een paar zaken die voorgingen . Ongeveer 2 jaar geleden hebben ze me "laten gaan" in een retailbedrijf waar ik toch 15 jaren dienst had . Je bent dan 56 jaar . Ok een outplacement opleiding maar dat stelt echt niet veel voor . Nog wat later kwam de eerste covid golf dan . Hup alles plat . Maar in verband daarmee toch kunnen beginnen aan de overheid bij Justitie . Nu om een lang verhaal kort te maken de laatste weken bezig geweest met examens af te leggen , sollicitatiegesprekken enz. Maar het resultaat mag er zijn , op 58 jarige leeftijd nog benoemd geraakt en dus weer een stabiele gezinssituatie en we kunnen weer zorgeloos aan de boot verder werken .
Vandaag begonnen aan de hoofdmast . Wordt vervolgd ...
P6270001 (2).JPG
 
@guyken Dikke proficiat met je benoeming. Overheidsexamens zijn niet vanzelfsprekend, vooral niet op onze leeftijd, alhoewel het bij mij al wel van 2014 geleden is dat ik nog eens zo'n bovennatuurlijke inspanning mocht leveren. :)
Hoewel de zalingen van de bramstengen wat vragen opwerpen, ziet het er weer zeer verzorgd uit.:thumbsup:
 
Back
Top