San Ildefonso - OcCre 1:70

Ziet er goed uit hoor Sjors. Zelf zet ik altijd eerst alle stagen en dan het want met de weeflijnen om de reden die je zelf al noemt. Kan je er beter bij.

De eerste 2 zeilen zitten er op .....op de achterste mast.
Alleen de zeilen, de rest van de touwen moeten nog gedaan worden.
De spanker giek en gaff zijn ook gemaakt en die krijgen dit weekeind hun zeil ( of komende week )
Dan een vraag, ik heb gemerkt dat er wel een onderste Ra, is maar die heeft geen zeil.
Weet iemand misschien waarom ?

Sails.jpg

Sails%25202.jpg

Sails%25203.jpg

Gaff%2520and%2520spanker%2520boom.jpg

Dan een vraag, ik heb gemerkt dat er wel een onderste Ra, is maar die heeft geen zeil.
Weet iemand misschien waarom ?

Een zeil moet zowel aan de boven- als aan de onderkant vastgezet worden, anders gaat ze klapperen. Het achterste zeil heeft dus wel een onderste ra nodig, anders heeft het geen zin dit te voeren. Er zit ook geen schiplengte meer achter waar je het zeil fatsoenlijk aan vast kan maken (mijn interpretatie).

Sjors, is het niet handiger om eerst alle ra's helemaal op te tuigen met alles er op en er aan voordat je ze aan de masten vast maakt?
Dan stoot je ook niet per ongeluk iets los terwijl je bezig bent.

Dick,

Ik maak alle ra's met alles er op en eraan voor ik ze er op zet.
Ik maak er steeds diegene die nodig zijn voor de mast.
En dat stoten gebeurd toch wel ( met mijn onhandigheid )
Tot nu toe gaat het goed.
Heb wel de voettouwen naar achter het zeil geplaatst ipv ervoor.....
Foutje van mij :(

Ziet er goed uit Sjors. Ik begin hem steeds meer te knijpen voor als ik aan de tuigage moet beginnen. Lijkt me echt zo moeilijk, maar gelukkig is mijn romp nog lang niet klaar :)

Een zeil moet zowel aan de boven- als aan de onderkant vastgezet worden, anders gaat ze klapperen. Het achterste zeil heeft dus wel een onderste ra nodig, anders heeft het geen zin dit te voeren. Er zit ook geen schiplengte meer achter waar je het zeil fatsoenlijk aan vast kan maken (mijn interpretatie).

Hans,

Ik had je bericht gemist....:(
Nu weet ik waarom :D Dank je !!

Dank jullie Chris en Robert,

@ Chris,

De tuigage is niet echt moeilijk.
Ik denk dat als je goede tekeningen heb, het voor 90 % voordeel heeft.
Ook weer bij Occre is het allemaal moeilijk te volgen waar het allemaal naar toe gaat....
Elk draad is met rood aangegeven, dus ben ik dat vrolijk aan het volgen.
Vervolgens blijkt dat de zeilen ook rode strepen zijn....
Verwarrend maar opgelost door met een potloodstreep die lijnen na te trekken.
Het is ff gepuzzel maar dan kan ik zien waar alles heen gaat.
Daarna is het door de blokken heen halen en bevestigen waar het moet zijn.
Elk draad dat er op zit ,markeer ik met een gele marker op de tekening.
Zo weet ik welke gedaan is en welke nog moet gebeuren.
Dit geldt ook voor de diverse blokken die aan de ra's gaan.
Het conisch maken van de ra's valt ook eigenlijk wel mee.
Met het draaibankje is het zo gepiept.
Het voordeel dat ik heb is dat de zeilen compleet gemaakt geleverd zijn.
Ik moet alleen zelf de draden er op maken om het zeil ,als het opgerold is , vast te knopen.
Ik gebruik daar een Wilhelmientje voor :D
Dat gaat zo makkelijk dat ik me niet kan voorstellen dat ik het met andere modellen anders gedaan heb !
Als ik straks met de Agamemnon de draden door 2 mm blokken moet gaan doen zal dit gereedschap een uitkomst zijn.
Dus geen zorgen Chris, je zal het ook leuk gaan vinden als je zover bent.

Back