San Francisco II

Veel van dit forum gehoord en al diverse keren gesnuffeld maar nu toch ook gewoon lekker aangemeld en hierbij het eerste bouwverslag van mijn project "San Francisco II".

Allereerst stel ik me even aan jullie voor:

Ik ben Hans Veerman woon in het gooi en ben 35 jaar. Ik bouw/plak nog niet zo heel lang. Vanaf 2009 ben ik begonnen met een enkele vliegtuig. Daarna een Ferrari en een paar vrachtwagens, zelfs een motor en een mooie plastic schip.
Twee jaar geleden ongeveer ben ik begonnen met een Zuiderzee botter.. Een nieuwe ervaring hout maar zeer leuk en leerzaam.
Inmiddels al de nodige spullen in huis gehaald en kunnen oefenen op de botter.

Aangezien ik een mooie plek in de huiskamer heb voor een mooie galjoen dacht ik laat ik maar een San Francisco II aanschaffen. Deze heeft al bijna een jaar op de plank gelegen ongeopend maar vorige maand ben ik ermee begonnen..
Kreeg onverwacht meer tijd i.v.m. tijd thuiszitten tussen 2 banen. (hopelijk)

Nou genoeg over mezelf ;-) Tijd om te bouwen.. Hulp/kritiek altijd welkom!

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Goh, het wordt steeds drukker hier!! ;)
Maar... hartelijk welkom Hans.
Kritiek hebben we hier nooit, alle op en aanmerkingen zijn altijd positief bedoeld, maar uiteindelijk ligt de beslissing bij jou.
Er zijn meer San Francisco's hier, en daar kun je je voordeel mee doen.

Veel succes en natuurlijk veel plezier op ons mooie forum.
Als je er niet uit komt, eerst even vragen, evt. met foto's van het probleem, en dan pas lijmen.

Succes.

Welkom op het forum en succes met de bouw. Met de tips gaat het zeker goedkomen. Er is behoorlijk wat ervaring op het forum te vinden.

Welkom Hans. En nog een San fransisco erbij, heb hem zelf ook gebouwd leuk schip en er staan nu nog 3 bouwverslagen op dit forum waar je zeker je voordeel mee kunt doen.
Begint al een aardige spaanse vloot te worden op dit forum.

Welkom op het forum Hans, dit schip heb ik vorig jaar afgerond en was een leuk schip om te bouwen.
Ik wens je succes met de bouw.

Thanks @All !
Wat een leuke berichten allemaal.. En leuk dat meerdere de SFII ook hebben gebouwd..
Als ik er niet uitkom durf ik wel te vragen iig..

Vandaag begonnen met de beplanking.. vanavond weer een foto update :-)

Ook namens mij welkom.

Je zult hier een hoop tips en opmerkingen krijgen, soms wel eens met een kritisch oog, maar altijd positief bedoeld.

Maar zoals Germt al zegt - het is jouw model, en jij bepaalt hoe ver je met afwerking, details etc. wilt gaan.

Welkom Hans!
Je bent al goed op weg.
Ik wens je veel succes en plezier met je bouw!

Hallo Hans,

Welkom op het forum.
Toevallig ben ik ook de San FranciscoII aan het bouwen.

Groet PC Piet (Peter)

Vanmiddag heerlijk op het balkon in het zonnetje een paar dekplanken kunnen plakken...

Nog lang niet klaar maar een begin is er ...

full
full

Best lekker aan de slag met de dekken bekleden totdat ik op een probleem stuitte...

Ik zag dat mijn voorkant spant 1,2,3 niet helemaal recht staat t.o.v. de rest van het schip..

De spanten zitten wel loodrecht gelijmd maar en is iets gedraaid "wokkel".
Scheelt nu zo'n 2 a 3 mm t.o.v. andere kant.

Nu kan ik kracht zetten op de rechterkant waardoor het goed staat maar de vraag is wat is slim en hoe los je dit op? En hoe maak je het vast zonder los te schieten...

Of niets aan doen en het in latere fase anders oplossen?
Graag jullie mening..
full

Voor duidelijkheid een foto toegevoegd met maten in cm...

Alvast bedankt!

Als het alleen het spant is bovendeks Dan zou je tijdelijk een klos kunnen plaatsen tot het spant bij het volgende dek en deze daar houden tot je de romp hebt beplankt. Als dat gebeurt is kan het spant geen kant meer op. Als het je valse kiel is die wat krom staat, dan kan je klossen tussen alle spanten zetten indien mogelijk de kiel inklemmen langs een rechte lat. Beetje zoals op de afbeelding. Daar heb ik onder het dek een vals dek gemaakt die de boel haaks moet houden.

full

Hans, goed dat je hier nu achterkomt en niet later. Ik zou zelf proberen te achterhalen wat het probleem is en het nu corrigeren. De boel op spanning zetten is meestal geen goed idee.

Waar het probleem precies zit is mij uit deze foto niet geheel duidelijk.
Er zijn denk ik verschillende mogelijkheden:
- óf de spant ligt niet in één vlak, óf de kiel ligt niet in één vlak, of ze zijn beide 'krom'.
- Ze zijn beide vlak, maar de spant zit scheef op de kiel gelijmd
- Ze zijn beide vlak, de spant zit er voor het gevoel wel 'recht' op, maar de spant is niet symmetrisch uitgezaagd.

Misschien kun je door de tussenruimten aan weerszijden proberen vol te bouwen met legoblokjes erachter komen waar de asymmetrie veroorzaakt wordt.

De boel op spanning zetten is meestal geen goed idee...

Wat Erik zegt klop ook, je zult altijd kleine correcties moeten uitvoeren bij het vastzetten van de spanten tov elkaar, waar hier en daar wat spanning bij komt kijken, maar 3mm overbruggen kan best veel zijn. Hierdoor kan bijvoorbeeld een rechte kiel alsnog krom getrokken worden.

Back