Saito 100 probleem

Beste mede forumers ik heb jullie advies graag nodig over het volgende probleem met mijn Saito 100.

Ik heb deze motor ingebouwd staan om een extra 330 en vlieg er al 2 jaar goed mee.
Tot enige tijd geleden ik weer naar het veld ging en de motor starte, hij pakte goed op wilde starte, vertrok en bij vol gas sloeg de motor af. Herhaaldelijke malen getest en weer teleurgesteld terug naar huis.
Thuis alles uit elkaar gehaald en de tank en slangen goed nagekeken of daar wat in zat. Niks gevonden alles goed.

Het feitelijke probleem is als volgt:
Tot 3/4 gas pakt de motor goed op en om te kijken of de brandstof toevoer ook goed is, vertikaal gehouden en alles blijft goed draaien zonder enige verstoring in het toerental (hoorbaar).
Bij de laatste 1/4 zakt de motor in en wil eigenlijk afslaan als ik het gas niet dicht trek.
Om uit te sluiten dat het niet aan de luchttoevoer ligt heb ik dit getest met zowel de motorkap erop als eraf. Beide het zelfde effect.

Het probleem zit hem dus in het hoge torental. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Kijk of je servo storingen vertoond met volgas (dus als hij loopt). Anders zou ik kijken of de motor bij volgas te veel brandstof toevoert zodat de motor zichzelf "verzuipt".

Grt en succes,

Julius

Controleer de aansluiting van de tegendruk eens (uitlaatdruk).

Vanwege problemen met de uitlaatbevestiging, probeerde ik eens zonder uitlaat, en dan krijg je ook wat jij beschrijft. Hij loopt prima, totdat hij in de buurt van volgas komt.

De reden hiervoor is dat hij zonder uitlaatdruk bij volgas niet voldoende brandstof krijgt en dus te arm loopt.

Blijkbaar zit er toch een stukje drab in je carb te vervelen waardoor hij bij volgas te weinig brandstof krijgt.
Even een paar keer de uitlaat dichtdrukken tijdes de loop, zodat er wat druk op de carb komt te staan.

Ik heb geen storing op mijn ontvanger servo en mijn klunk kan volledig vrij bewegen in de tank. De motor is verder goed afgesteld op de hoofdnaald.

Gezien hetgeen hezik beschrijft dan komt dat goed overeen met mijn probleem. En zal de oplossing van Rhelie eerst eens gaan toepassen.
Hopelijk is het daarmee opgelost en hoef ik de carb er niet helemaal af te halen.

Andere ideeen zijn altijd welkom.

Alvast bedankt.

Back