Saint-Philippe 1693-1715, schaal 1:48

Het zijn enkel alle spanten in het midden van het schip. Gezien het redelijk onbekend is, en inderdaad onderaan, ga ik dit negeren om het na te bootsen.
In het Engels staat dit beschreven als 'Limber Passage' maar noch een vertaling noch de functie ervan is me bekend.

Passage duidt op iets als doorgang ja. Alleen voor water vindt ik dat ze redelijk hoog zitten.
Die zitten meestal vlak tegen de kielbalk aan.

C. N. Longridge vermeldt in The anatomy of Nelson's ships op p24 de Limbers, en tekening 12 op pagina 23 toont de limber passage.
Andere periode en ander land kunnen een afwijken de constructiemethode verklaren.

Scan_20201126.jpg
Scan_20201126 (2).jpg

Bijlagen

• Scan_20201126.jpg
    Scan_20201126.jpg
    134,6 KB · Weergaven: 151
  • Scan_20201126 (2).jpg
    Scan_20201126 (2).jpg
    86,1 KB · Weergaven: 145
Zoals in de tekening die Herby toonde zit het ook op de Victory. Dat vond ik toen al vreemd, want als er water in het schip komt zal het op de bodem liggen, dus naast en tussen de frames. Dan kan het alleen naar het midden stromen over de frames heen. Dus zal er altijd water tussen de frames blijven staan omdat dat nergens heen kan. Ik zou dus eerder de "Limber passage" aan de onderkant van de frames verwachten.

Bij de Engelse schepen van half 18e eeuw werd de opening tussen de spanten onderaan opgevuld zodat daar geen water kon blijven staan, waardoor de limber passage boven de spantvloer kwam te liggen.

Bij Franse schepen van het einde van de 17e eeuw was dat misschien niet het geval waardoor die kleine opening aan de onderkant van de spanten werd voorzien.
Die Engelse beschrijving van de Saint-Philippe laat in ieder geval toe het doel van de beschreven opening te achterhalen. :)

Wist je dat je de inkt van een geprint papiertje kan overbrengen met terpetijnolie? Door gedeelten van je tekening in pdf in te scannen en afgedrukt met inktjet in spiegelbeeld, met de bedrukte kant tegen het hout en dan doorweken met terpetijnolie. Laten inwerken en dan het papier verwijderen. De inkt zit nu op het hout.

Wist je dat je de inkt van een geprint papiertje kan overbrengen met terpetijnolie? Door gedeelten van je tekening in pdf in te scannen en afgedrukt met inktjet in spiegelbeeld, met de bedrukte kant tegen het hout en dan doorweken met terpetijnolie. Laten inwerken en dan het papier verwijderen. De inkt zit nu op het hout.
Heb je dan geen verlies van de correcte maten door het scannen/kopieren, al is het een paar micro-millimeters?
Maar lijkt me wel interessant, ga ik eens proberen ;-)

Vandaar pdf. Daar kan je nauwkeurige afdrukken mee maken. In het programma kan je een meting doen endie kan je mee afdrukken ter controle. Je kan ook een meetpunt meescannen. Ik had een klein stukje donker papier dat ik meescande van 10 cm lang precies als ijk punt. Bij afdrukken kan je het nameten en een correctie toepassen mocht dit nodig zijn. Je printer kan soms iets afwijken.

Back