Saint-Philippe 1693-1715, schaal 1:48

Na heel wat denkwerk; twijfel; persoonlijke problemen en gebrek aan tijd heb ik uiteindelijk besloten om mijn ding te doen.
Saint-Philippe: een Frans schip met heel wat uitdagingen.
Dit zal me jaren duren maar voor mij is dit een uitlaatklep. Misschien voor sommigen saai, voor anderen (ik hoop) een inspiratie om deze mooie hobby verder te zetten.... we zien wel ;-)

Saint-Philippe 1693-1715
201112_01a-jpg.406115

Bijlagen

• 201112_01a.jpg
    201112_01a.jpg
    244,7 KB · Weergaven: 1.057
Ik kreeg de verkeerde schaal in de bus, maar dat kan geen kwaad. Mijn vrouwtje laat me maar doen en daarom deze kanjer.

1:48 das niet niks voor deze jongen.

Nou veel sterkte en succes met de bouw. Ik vind in bouwen heel veel ontspanning dus ik hoop jij ook Gino.

Ik schuif ook aan want er worden hier niet veel fransen gebouwd. Dus das weer leuk mee genomen.

De spanten moeten in Peer & Padouk.
Mijn systeem: Alles overtekenen op kalkpapier; het kalkpapier op het hout leggen en met een fijne elsnaald de referentiepunten prikken. Dan met een 'Franse booglat' de lijnen uitzetten en uitzagen op maat.

Is dat de enige inkeping op de ganse spantboog, Gino?
Op modellen van historische schepen heb ik dat nog nooit gezien, maar in het echt werden om de zoveel cm geleidelatten aangebracht (ze hebben een specifieke naam, maar ik kan er niet opkomen) om te controleren of de lijnen overal vloeiend waren. Op de werf van de 7 Provinciën op de Bataviawerf zie je die ook.

Herby, Je bedoelt waarschijnlijk senten latten. Maar die zitten meestal meer aan de zijkant.
Dit lijkt me meer op de bodem naast de kiel waar de zandstrook loopt. Klopt dat Gino?

Back