Saga Segler van Holzmann Modellbau

Hoi allemaal,

voor een leuk prijsje een zwevertje kunnen kopen van Holzmann. het bedrijf bestaat inmiddels niet meer maar ik kom op enkele spaarzame plekken tegen dat het hele goeie wedstrijd zwevertjes zijn.

Nou heb ik de doos inmiddels open gehad en trof daar een hele ranke romp van plastic en verschillende vleugel stukken aan.

De vleugelstukken zijn van massief balsa dus ik vraag me eigenlijk af of ik die niet beter kan vervangen door een holle variant. Nou moet ik zeggen dat het hout niet echt heel dik is maar het voelt gewoon zwaar. Normaal is het ding bedoelt zonder motortje maar die wil ik er toch eentje in gaan zetten (om het toestel op hoogte te kunnen krijgen).

Iemand ooit zo'n ding gehad of aangepast?

6086B560F9DA11DCA4D07D674DFB193B.jpg

Ben maar vast begonnen. Die motor gaat wel lukken denk ik.

Dit krijg je dan:

06CEE1B0FF6A11DC8C33E5164DFB193B.jpg

Nu de vleugel in elkaar zit is er niet meer veel over. Hoop dat de houtlijm sterk genoeg is (moest eigenlijk met epoxy). Komt wel oracover overheen.

07C04690FF6A11DC99E207094DFB193B.jpg

Effe goed drogen en morgen verder.

Zit toch te twijfelen over de motor, alla easyjet achterop de vleugel of een stukje voor van de romp afzagen en het ding op de "conventionele" plek met een klapprop?

edit: al even rond gezocht en naar wat voorbeelden gekeken. Motor komt in de neus met een klapprop.

Laatst bewerkt:
Zou een graupner speed 250 motortje voldoende zijn voor het ding? Volgens de specs net iets te zwaar maar misschien dat het voor een zweefvliegtuig wel net voldoende is om e.e.a. de hoogte in te krijgen? Zwevertje weeg 400 gram nu.

Als ik jou was zou ik een flink aantal gaten boren in de vleugel en vervolgens de boel afdekken met folie, scheelt je weer wat gewicht; en dan kan er ook een wat minder sterk motortje in.

Als ik jou was zou ik een flink aantal gaten boren in de vleugel en vervolgens de boel afdekken met folie, scheelt je weer wat gewicht; en dan kan er ook een wat minder sterk motortje in.

Heb de vleugels al helemaal in elkaar zitten. Had eigenlijk gehoopt dat een zwevertje zowiezo aan een kleinere motor genoeg zou hebben. De meeste wat "grotere" passen niet in de romp (is maar heel smal). Die speed 250 past perfect eigenlijk.

Ik wil het eigenlijk zeker weten voor ik een stuk van de neus afzaag. Romp is helemaal van kunstof.

Alsjeblieft geen gaten in de vleugel maken. Dit scheelt nauwelijks gewicht.en maakt de vleugel zwak.
En Folie is veel zwaarder als hout.
De Vleugel schuren en dan één of twee keer met poriënvuller behandelen is meer dan voldoende.
Het klinkt gek maar een zwever heeft juist een beetje gewicht nodig.Dit komt de bestuurbaarheid ten goede. Anders wordt het een speelbal van de wind.

Die speed 250 is denk ik wel groot genoeg voor dit zwevertje.
weet niet wat de vleugelspan is maar als dit onder de twee meter is moet het met dit motortje lukken. Of anders een klein brushless motortje.

Groet Arthur.

Alsjeblieft geen gaten in de vleugel maken. Dit scheelt nauwelijks gewicht.en maakt de vleugel zwak.
En Folie is veel zwaarder als hout.
De Vleugel schuren en dan één of twee keer met poriënvuller behandelen is meer dan voldoende.
Het klinkt gek maar een zwever heeft juist een beetje gewicht nodig.Dit komt de bestuurbaarheid ten goede. Anders wordt het een speelbal van de wind.

Die speed 250 is denk ik wel groot genoeg voor dit zwevertje.
weet niet wat de vleugelspan is maar als dit onder de twee meter is moet het met dit motortje lukken. Of anders een klein brushless motortje.

Groet Arthur.

Hoi Arthur,

blij het te horen. Ik heb de gaten inderdaad achterwege gelaten en de span is 146cm. Zou moeten lukken dus. Ik ga aan de slag met die 250.

mvg,

Louis

Saga Holzmann

Ik heb me recetn ook een Saga van het ter ziele gegane Holzmann aangeschaft, maar blijkbazar waren de bouwinstructies op want die zat niet in de doos
Is er iemand die me een boiuwinstructie kan bezorgen?

Back