Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Misschien een beetje als de bekende "mosterd na de maaltijd" maar toch weer prachtig , strak werk Piet, en ook nog razendsnel ook. :wave

Vandaag de grootbramra gemaakt van rondhout van 4 mm dik en 165 mm lang, afgeschuind naar de nokken tot 3mm en de nokken zijn bijna 2 mm dik. Het middendeel bewerkt zoals alle voorgaande raas.
JPG_0037_5352_bewerkt-1.jpg

Voor de eventuele toekomstige bouwers van dit pakket, alle raas op mijn model zijn 10 mm langer als beschreven staat op de tekeningen, het is niet veel, maar ziet er net iets beter uit, vandaar.

Vandaag de grootbramra gemaakt van rondhout van 4 mm dik en 165 mm lang, afgeschuind naar de nokken tot 3mm en de nokken zijn bijna 2 mm dik. Het middendeel bewerkt zoals alle voorgaande raas.
Bekijk bijlage 386102
Voor de eventuele toekomstige bouwers van dit pakket, alle raas op mijn model zijn 10 mm langer als beschreven staat op de tekeningen, het is niet veel, maar ziet er net iets beter uit, vandaar.
Is dat omdat ze in werkelijkheid ook iets langer waren dan volgens het pakket?

Is dat omdat ze in werkelijkheid ook iets langer waren dan volgens het pakket?
De ra-nokken aan de onder raas waren iets te kort. Om voldoende ruimte te maken om de blokken er aan te knopen heb ik die aan beide kanten 5 mm verlengt, anders zou het rood van de nokken wegvallen, hetgeen nu juist iets extra's geeft aan het geheel. Dus zodoende werden de raas 10 mm langer en heb ik dit daarom bij alle raas gedaan. Maar de 10 mm is niet te zien hoor Hans, alleen als je het gaat nameten. Ik heb het alleen gemeld omdat de maten dus niet helemaal overeen komen met de tekening.

Ik kan me voorstellen dat je voor het oog de raas net wat te kort vond. Ik heb dat zelf ook vaak.

bramra van de grote mast afgehangen;

JPG_0042_5353_bewerkt-1.jpg

Op de foto is o.a. te zien, dat de draaireep die enkel is uitgevoerd evenals de bramra van de fokkemast, door een gat in de steng word gevoerd (alwaar dan suggestief een schijf in zit) en vandaar gaat de val van de reep naar een takel aan één van de ringen op de cabine, te zien op onderstaande foto, waar D de takel is van de draaireep en S de schoot;
JPG_0046_5356_bewerkt-1.jpg

De volgende foto toont het rak, ook hier net als de ra aan de fokkemast alleen met klootjes gemaakt (R) en de toppenanten (T) die belegd zijn op de grootmars (TB)
JPG_0050_5359_bewerkt-1.jpg

en tenslotte de hele getuigde grote mast (de brassen worden gezet als de kruismast getuigd is)
JPG_0049_5358_bewerkt-1.jpg

Brassen van de raas van de fokkemast;

De brassen van de fokkemast zijn gezet en alhoewel het maken van goede foto's niet eenvoudig is omdat ze nu eenmaal twee- dimensionaal zijn en je dus een wirwar van lijnen ziet op de foto's, hier toch een poging... (tekst onder iedere foto)

JPG_0057_5363_bewerkt-1.jpg

De brassen van de bramra zijn vast gezet net boven de zaling van de grootsteng en lopen vandaar naar de blokken aan de ra. Daarna terug naar de geleide blokken eveneens aan de zaling, dan via twee geleide blokken aan de fokkemars naar het bakdek waar ze zijn belegd op de 2e bolder van achteren aan bak- en stuurboord.
De brassen van de voormarsra staan vast op het grootstag en lopen dan via de blokken aan de ra terug naar 2 geleide blokken aan het grootstag en vandaar naar de knechten van de nagelbank achter op de bak.
Brassen van de fokkera zitten vast aan een ring aan de grootmars en gaan dan naar de blokken aan de ra en terug via 2 geleide blokken (respectievelijk 4) onder de grootmars naar ringen voor op de cabine en belegd op het hekwerk achter de grote mast. (het is niet helemaal volgens het bouwplan, maar omdat ik aanzienlijk meer tuigage zet dan de beschrijving laat zien, moet er hier en daar wat aangepast worden...)

JPG_0059_5365_bewerkt-1.jpg

De beleg punten van de bram- en de voormarsra waarbij bb bakboord is en sb stuurboord. (BV = brassen voormarsra)

JPG_0060_5366_bewerkt-1.jpg

alle info op de foto

JPG_0061_5367_bewerkt-1.jpg

brassen van de fokkera die via geleide blokken (G) onder de grootmars naar het belegpunt gaan.

JPG_0067_5372_bewerkt-1.jpg

Raas kruismast;

De kruismast krijgt 2 raas, de begijnra en de kruismarsra (de begijnra word ook wel bagijnera of kruisra genoemd en is de enige ra die vrijwel nooit zeil voert. De reden hiervoor is om de bezaan niet te hinderen en bovendien zou het zeil teveel wind uit het betrekkelijk dichtbij zijnde grootzeil hebben weggenomen. desalniettemin is een begijn af en toe gebruikt op volschepen.)

My Collage_bewerkt-1.jpg

A is de begijn- of kruisra en is 200 mm lang en 5 mm dik, afgeschuind naar de nokken tot 3,5 mm en de nokken zijn ong. 2 mm dik. B is de kruismarsra, 150 mm lang en 4 mm dik en naar de nokken afgeschuind tot 3 mm, ook hier zijn de nokken 2 mm dik.
De klampen zij weer gemaakt van een beukenlat van 1,5 mm dik en het middenstuk bekleed met linden fineer.

Vanmiddag de begijnra afgehangen en dat viel niet mee omdat er weinig ruimte is om de lijnen te beleggen... ook maakte ik nog een miskleun toen ik de ratakels ging inscheren en daarvoor de ra op de kruisstag had gelegd:rolleyes:, dat kan dus niet want hij komt onder de stag te hangen, dus moest ik na een hoop gepiel weer één kant los maken, te zien op onderstaande foto,
JPG_0080_5380_bewerkt-1.jpg

Uiteindelijk alles goed ingeschoren waarna de ra hangt samen met de toppenanten, de rest van het tuig word gezet na het afhangen van de marsera..
JPG_0081_5381_bewerkt-1.jpg

en hieronder de achterkant,
JPG_0082_5382_bewerkt-1.jpg

De draaireep loopt weer van de takel via het schildpadblok door het soldatengat naar de voet van de mast (S is het blok en D de draaireep, dit geld uiteraard ook voor de SB kant)
JPG_0084_5384_bewerkt-1.jpg

hieronder de belegpunten van ratakel (RT), draaireep (D) en toppenant (T) (aan beide kanten het zelfde)
JPG_0083_5383_bewerkt-1.jpg

En wederom mijn best gedaan om de ra gelijk te hangen met de overige raas...
JPG_0085_5385_bewerkt-1.jpg

Back