Royal Caroline 1749 Mantua Panart

Nadat ik de Willem Barentsz afgerond heb, heb ik eerst mijn werf aangepakt zodat ik me volledig kan storten op mijn volgend project. De Royal Caroline.

A0E388F9-092A-456B-A721-F42D93A57137.jpeg

En de werf waar het allemaal moet gaan gebeuren.

A717059C-8BDA-4A85-AB8A-4E4D961359A9.jpeg

C36C27C2-B5C9-4557-8CE2-75EBEAC0DA3E.jpeg

zoals men kan zien, is er al het nodige werk gebeurd. De spanten en de meeste dekken zitten er al op.
Ook het afschuinen van de spanten is voor het grootste gedeelte al gedaan.

9222C287-C654-47CA-A236-3B768305AD05.jpeg

Nu ga ik eerst de voorzijde van de hut voor het grootste gedeelte afwerken. Nu is dat aanzienlijk eenvoudiger dan later als het schot al geplaatst is. Dat is het voordeel van bouwverslagen van vorige bouwers. Bij deze mijn dank @pietsan .

5AF1D1B4-D97D-49FD-B970-128C64A89659.jpeg

Zeer mooie en wel uit geruste werkplek hoor.

Mooi begin alvast. Out of the box?

ik volg dit vanzelfsprekend ook met volle aandacht. :)

Dankjewel Herby, ja,out of the box. Dit is mijn 2e model en daar zal ik mijn handen al vol aan hebben. Al moet ik wel zeggen dat het me ook een grote uitdaging lijkt om het te doen zoals jij. Wie weet in de toekomst.

Veel succes André met het bouwen van dit model. Goed plan om eerst het voorschot van de cabine te bouwen dat scheelt een hoop gepriegel achteraf :thumbsup:.

Andre,
Heb je al eens overwogen om de Willem Barendtz en /of de Caroline in Hillegom te komen laten bewonderen ? Of is Hillegom te ver voor je ?

Hoppa, weer een nieuwe schuit in aanbouw op een prachtige werf dus die gaan we op ons gemak ook volgen

Succes Andre de makkelijke stoel, de hapjes en mijn favoriete drankje staan klaar dus zet hem op :thumbsup::thumbsup:

Weer een stapje verder. Ik ben blij dat ik de voorzijde van het grote dekhuis heb gemaakt alvorens het conform de bouwbeschrijving al te plaatsen. Het kostte mij al moeite genoeg om het zo te maken.

Nu staat het in de eerste laag Deense Olie. Op de foto zie ik wel dat ik de boogjes nog wat netter moet maken.

Morgenavond beplankingsgereed maken.

86A94AC5-2F44-4E38-80A9-DB46F4A03A20.jpeg

Netjes !

Wat me opvalt is de "tumble home" van het van de voorzijde van de statiekajuit. (bovenaan ruim 2 planken smaller dan op het dek, aan elke zijde)
Ik ben net even gaan spieken bij @pietsan , en ook daar zijn er aan beide zijden 2 planken toegevoegd die niet tot boven lopen. Dus zoveel zal het niet schelen :) maar bij jou tel ik bovenaan 19 planken en bij Piet 24, dus Piet gebruikte smallere planken
Als je een latje langs de spanten legt, volgt dit dan een vloeiende lijn?
Zo ja: prima in orde;
zo nee: even bekijken om dit te corrigeren?

Op mijn eigen exemplaar kan ik het niet nazien, omdat daar de traphalletjes voorstaan, en omdat ik de spanten heb aangepast aan de tekeningen in het boek van AotS.

Netjes !

Wat me opvalt is de "tumble home" van het van de voorzijde van de statiekajuit. (bovenaan ruim 2 planken smaller dan op het dek, aan elke zijde)
Ik ben net even gaan spieken bij @pietsan , en ook daar zijn er aan beide zijden 2 planken toegevoegd die niet tot boven lopen. Dus zoveel zal het niet schelen :) maar bij jou tel ik bovenaan 19 planken en bij Piet 24, dus Piet gebruikte smallere planken
Als je een latje langs de spanten legt, volgt dit dan een vloeiende lijn?
Zo ja: prima in orde;
zo nee: even bekijken om dit te corrigeren?

Op mijn eigen exemplaar kan ik het niet nazien, omdat daar de traphalletjes voorstaan, en omdat ik de spanten heb aangepast aan de tekeningen in het boek van AotS.

Dank je wel voor de kritische blik. Ik heb de linden latten gebruikt die hiervoor in de doos zitten. Piet heeft noten latten uit zijn eigen voorraad gebruikt.

Bij het beplanken is het spant gevolgd. Uiteraard heb ik er nu voor de zekerheid even een latje langs gelegd en we hebben een vloeiende lijn:yes:

Niet zoveel tijd gehad de afgelopen weken. Maar ik heb alles op het gemak beplankingsgereed gemaakt.

Dat was nog een hele klus en ik wilde het nu echt goed doen en de tijd er voor nemen.

Ik heb inmiddels aan beide zijden vier planken gemonteerd (foto’s volgen) en we hebben een mooie vloeiende lijn en de planken sluiten mooi aan op de spanten.

114EB531-E236-4FDA-A2B6-3FD9CD9E4342.jpeg

Back