Dag 498: 27/5/2022 1u55
Halstalies belegd en voor de zekerheid met wat verdunde PVA-lijm aangestipt op de kikker.
Brassen van de begijnra (onderste ra aan de kruismast) met een mastworp aan het voorlaatste hoofdtouw van het want van de grote mast bevestigd, door het 3-1 blok aan het uiteinde van begijnra, door het 3-1 blok dat aan hetzelfde hoofdtouw bevestigd is en belegd op de kikker die ook aan hetzelfde hoofdtouw bevestigd is. Deze brassen zijn de enige die naar voor lopen en ze worden gekruist, d.w.z. de stuurboordbras wordt naar het hoofdtouw van het want aan bakboord geleid en de bakboordbras naar stuurboord.
Brassen van de kruismarsera met een oogsplits over het achterste eind van de kruisroede gelegd, door het 3-1 blok aan het uiteinde van de kruismarsera gevoerd, door het 3-1 blok aan het achterste eind van de begijnra en naar beneden gevoerd maar nog niet afgebonden omdat eerst de gaarden van de kruisroede moeten aangebracht worden, en dat kan maar na het aanbrengen van de strop met blokken voor de brassen van de kruisbramra.
Dus vervolgens een strop met 2 2,5-1 blokken over het einde van de kruisroede gelegd. Daarna de brassen van de kruisbramra, die enkel uitgevoerd worden, met een oogsplits over de uiteinden van de kruisbramra gelegd, door de net aangebrachte 2,5-1 blokken gevoerd en naar beneden geleid zonder afbinden.
Een 26 cm lange strop van zwart koord 0,5 mm gemaakt met in beide uiteinden een 3-2 blok, dat met een mastworp over het topeinde van de kruisroede bevestigd wordt als hanger van de gaarden.
2 3-1 blokken van een strop voorzien, met aan de ene zijde een messing haak en aan de andere zijde een oog met kous.
Veel modelbouwplezier,
Halstalies belegd en voor de zekerheid met wat verdunde PVA-lijm aangestipt op de kikker.
Brassen van de begijnra (onderste ra aan de kruismast) met een mastworp aan het voorlaatste hoofdtouw van het want van de grote mast bevestigd, door het 3-1 blok aan het uiteinde van begijnra, door het 3-1 blok dat aan hetzelfde hoofdtouw bevestigd is en belegd op de kikker die ook aan hetzelfde hoofdtouw bevestigd is. Deze brassen zijn de enige die naar voor lopen en ze worden gekruist, d.w.z. de stuurboordbras wordt naar het hoofdtouw van het want aan bakboord geleid en de bakboordbras naar stuurboord.
Brassen van de kruismarsera met een oogsplits over het achterste eind van de kruisroede gelegd, door het 3-1 blok aan het uiteinde van de kruismarsera gevoerd, door het 3-1 blok aan het achterste eind van de begijnra en naar beneden gevoerd maar nog niet afgebonden omdat eerst de gaarden van de kruisroede moeten aangebracht worden, en dat kan maar na het aanbrengen van de strop met blokken voor de brassen van de kruisbramra.
Dus vervolgens een strop met 2 2,5-1 blokken over het einde van de kruisroede gelegd. Daarna de brassen van de kruisbramra, die enkel uitgevoerd worden, met een oogsplits over de uiteinden van de kruisbramra gelegd, door de net aangebrachte 2,5-1 blokken gevoerd en naar beneden geleid zonder afbinden.
Een 26 cm lange strop van zwart koord 0,5 mm gemaakt met in beide uiteinden een 3-2 blok, dat met een mastworp over het topeinde van de kruisroede bevestigd wordt als hanger van de gaarden.
2 3-1 blokken van een strop voorzien, met aan de ene zijde een messing haak en aan de andere zijde een oog met kous.
Veel modelbouwplezier,