Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

@Pingu57 en @Marc w , dank voor de leuke reacties,

Bijna zo goed als de oude :) toen een collega me dat vroeg, zei ik dat ze me daarom nog niet moest beledigen :eek:

Priegelen deluxe begint nog maar :(
toen ik enkele maanden geleden aan het optuigen begon, vond ik het best leuk, de romp in een zeilschip te zien transformeren.
Nu begin ik weer stilaan te herinneren waarom ik na de HMS Victory toch 8 maanden moest afkicken. Ik kon geen touwtjes meer zien.
De verdere avonturen van de toppenants en brassen volgen in volgende updates.
Het einde is in zicht !:banana:
Doelstelling 6 augustus ( 2 jaar bouwtijd) blijft nog altijd realistisch.
Veel modelbouwplezier,

Jeetje Herman,

allereerst mooi dat je weer zo goed als de oude bent. Had nog niet gelezen dat je ziek bent geweest. En wat een woeste plannen. Volg met respect je vorderingen. Kan mij goed voorstellen dat je op een gegeven moment geen touwtjes meer kan zien! Respect voor de vorderingen met de bouw met al die details.

Je kunt nog even vooruit lees ik.
Vlug verder doen dan maar :)

Dag 493: 21/5/2022 2u15

4stuks 4-2 en 2 stuks 3-2 blokken voorzien van een strop met 1 oog met kous.

De toppenants van de bramra’s worden volgens de auteurs van AotS enkel uitgevoerd, dus worden de hennepkleurige koorden (0,5 mm bij fokke- en grootbramra en 0,25 mm bij de kruisbramra) met een oogsplits over het uiteinde van de ra gelegd, door een kous on de strop rond het bramstenghoofd gevoerd en op passende wijze aan het dubbelschijfblok vastgemaakt.

Talies in de 4-2 en 4-1 blokken, respectievelijk 3-2 en 3-1 blokken bij de kruismast ingeschoren en in een oogbout gehaakt in de mars aan weerszijden van de voet van de overeenkomstige steng. (detailfoto volgt na het afbinden)

IMGP5309.JPG

Veel modelbouwplezier,

PS, de 2 postzegels horen eigenlijk bij de volgende post, spoileralert :)

Bijlagen

• 20220523_233357.jpg
    20220523_233357.jpg
    247,4 KB · Weergaven: 84
  • 20220523_233440.jpg
    20220523_233440.jpg
    215,7 KB · Weergaven: 88
Laatst bewerkt:
Dag 495: 24/5/2022 1u45

Stroppen met enkelschijfblokken gemaakt voor de geleiding van de brassen en deze met een mastworp aan de stagen bevestigd.
20220524_215716.jpg
IMGP5313.JPG
20220524_233918.jpg
20220524_233925.jpg

De nummers verwijzen naar de diverse lijnen. De auteurs van AotS hebben een systeem van nummering ontwikkeld, waarbij het eerste cijfer verwijst naar de mast (1 = boegspriet, 2 = fokkemast, 3 = grote mast en 4 = kruismast), het 2e cijfer verwijst naar de ra (1 is de onderste ra, 2 = de marsera en 3 = de bramra) en het derde cijfer verwijst naar de soort lijn waarbij 4 staat voor de brassen. Afgezien van het feit dat ze het verloop niet altijd even duidelijk beschrijven en een aantal belegpunten vergeten te nummeren of een onlogische plaats toewijzen, zou dit een helder belegplan opleveren.

Veel modelbouwplezier,

Afgezien van het feit dat ze het verloop niet altijd even duidelijk beschrijven en een aantal belegpunten vergeten te nummeren of een onlogische plaats toewijzen, zou dit een helder belegplan opleveren.

Zelfs al ken je elke lijn op zo'n schip, dan lijkt het mij nog vreselijk moeilijk om dit foutloos op papier te zetten Herman

vreselijk moeilijk om dit foutloos op papier te zetten
Ongetwijfeld, maar als je het werk van C.N. Longridge gelezen hebt en vergelijkt met dit werk, dan laat het toch enigszins te wensen over.
Longridge gebruikt geen nummertjes, maar beschrijft voor elke lijn hoe en waar deze bevestigd wordt, door welke blokken (met afmeting) die loopt en waar ze belegd wordt, en achteraan in het boek staat een overzicht van alle belegpunten en welke lijn er naar toe gaat.
Waar de heren Bellabarba en Osculati (auteurs van AotS - The Royal Yacht Caroline) in gebreke blijven, heb ik dan maar inspiratie gezocht in "The Anatomy of Nelson's Ships, in het bouwverslag van @pietsan en soms gewoon mijn eigen zin gevolgd. :)

Dag 496: 25/5/2022 1u00

De volgorde van het aanbrengen van de brassen wordt gekozen in functie van het belegpunt, van voor naar achter, en van binnen naar buiten.

Brassen van de ra’s van de fokkemast bevestigd en afgebonden.

- Brassen van de fokkera: hennepkleurig 0,5 mm, met een mastworp aan kraag van de grootstag bevestigd, net boven de muis, door het 5-1 blok aan het ra-einde, door het 5-1 blok aan de grootstag, net onder de kraag, door de binnenste schijven in de nagelbank die de reserverondhouten ondersteunt en worden op de 2e en voorlaatste korvijnagels belegd

- Brassen van de fokkemarsera: hennepkleurig 0,5 mm, met een mastworp aan de grootstag bevestigd, onder de muis, door het 4-1 blok aan het ra-einde, door het 4-1 blok aan de grootstag, ongeveer een cm onder de kraag, door de 4-1 blokken onder de nagelbank van de klokkenstoel en worden op de 5e en 8e korvijnagel belegd.

- Brassen van de fokkebramra: hennepkleurig 0,25 mm, met een mastworp aan de kraag van de grootstengestag bevestigd, net boven de muis, door het 3-1 blok aan het ra-einde, door het 3-1 blok aan de grootstengestag, ongeveer 2 cm onder de kraag, naar de nagelbank van de klokkenstoel waar ze worden belegd op de 4e en 9e korvijnagel.
20220528_114754.jpg
20220528_114836.jpg

Brassen van de blinde ra bevestigd : het staand part wordt met een mastworp aan de fokkestag bevestigd, loopt door het blok aan het einde van de blinde ra, door het blok aan de fokkestag, door het binnenste blok vooraan onder de mars, door het binnenste blok achteraan onder de mars, en belegd op de nagelbank naast de klokkenstoel op de 3e en 10e korvijnagel van binnen geteld.
20220528_120957.jpg
20220528_114927.jpg

Veel modelbouwplezier,

Dag 496: 25/5/2022 1u00

De volgorde van het aanbrengen van de brassen wordt gekozen in functie van het belegpunt, van voor naar achter, en van binnen naar buiten.

Brassen van de ra’s van de fokkemast bevestigd en afgebonden.

- Brassen van de fokkera: hennepkleurig 0,5 mm, met een mastworp aan kraag van de grootstag bevestigd, net boven de muis, door het 5-1 blok aan het ra-einde, door het 5-1 blok aan de grootstag, net onder de kraag, door de binnenste schijven in de nagelbank die de reserverondhouten ondersteunt en worden op de 2e en voorlaatste korvijnagels belegd

- Brassen van de fokkemarsera: hennepkleurig 0,5 mm, met een mastworp aan de grootstag bevestigd, onder de muis, door het 4-1 blok aan het ra-einde, door het 4-1 blok aan de grootstag, ongeveer een cm onder de kraag, door de 4-1 blokken onder de nagelbank van de klokkenstoel en worden op de 5e en 8e korvijnagel belegd.

- Brassen van de fokkebramra: hennepkleurig 0,25 mm, met een mastworp aan de kraag van de grootstengestag bevestigd, net boven de muis, door het 3-1 blok aan het ra-einde, door het 3-1 blok aan de grootstengestag, ongeveer 2 cm onder de kraag, naar de nagelbank van de klokkenstoel waar ze worden belegd op de 4e en 9e korvijnagel.
Bekijk bijlage 495823 Bekijk bijlage 495824

Brassen van de blinde ra bevestigd : het staand part wordt met een mastworp aan de fokkestag bevestigd, loopt door het blok aan het einde van de blinde ra, door het blok aan de fokkestag, door het binnenste blok vooraan onder de mars, door het binnenste blok achteraan onder de mars, en belegd op de nagelbank naast de klokkenstoel op de 3e en 10e korvijnagel van binnen geteld.
Bekijk bijlage 495826 Bekijk bijlage 495825

Veel modelbouwplezier,
:worship::thumbsup::yes:

Dank voor de leuke reacties en het volgen :thumbsup:

Dag 497: 26/5/2022 2u50

Brassen van de ra’s van de grote mast bevestigd en afgebonden.

- Brassen van de grote ra: hennepkleurig 0,5 mm, bevestigd aan een oogbout aan de buitenzijde van de verschansing, helemaal achteraan, door het 5-1 blok aan het ra-einde, door de schijf in de verschansing van het achterdek, en belegd op de kikkers aan de binnenzijde van deze verschansing, tussen de falkonetten.
20220529_121716.jpg

- Brassen van de grootmarsera: hennepkleurig 0,5 mm, met een mastworp aan de kraag van de kruisstag bevestigd, net boven de muis, door het 4-1 blok aan het ra-einde, door het 4-1 blok aan de kruisstag, ongeveer een 0,5 cm onder de kraag, en belegd op de 1e korvijnagel op de voorste nagelbank aan stuurboord en bakboord van het achterdek.

- Brassen van de grootbramra: hennepkleurig 0,25 mm, met een mastworp aan de kraag van de kruisstengestag bevestigd, net boven de muis, door het 3-1 blok aan het ra-einde, door het 3-1 blok aan de kruisstengestag, ongeveer 0,5 cm onder de kraag, en belegd op de 2e korvijnagel op de voorste nagelbank van het achterdek.

Halstalies van de bezaansroede bevestigd, maar het beleggen op een kikker aan de binnenzijde van het achterste hoofdtouw van het want wil niet direct lukken, morgen een nieuwe poging.
20220529_121740.jpg

IMGP5314.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back