Dank voor de vele steunbetuigingen.
Ik heb "op mijn gemak" zoals wij dat hier zeggen ) de uitgevoerde handelingen uitgeschreven, de nodige foto's ter illustratie verzameld, bijgesneden en geresized en er het volgende van gemaakt.
Dag 490: 12/5/2022 3u15
De geitouwen van de grootmarsera zijn hennepkleurig 0,5 mm en die van de kruismarsera zijn 0,25 mm en worden met een “carpenters hitch” net buiten het achtzijdig gedeelte vast gemaakt, lopen door het 4-1 blok, respectievelijk 3-1 blok bij de kruismarsera, dat aan de schoot is bevestigd, door het 4-1 blok, respectievelijk 3-1 blok, aan het uiteinde van het achtzijdige gedeelte en worden bij de grote mast belegd op een kikker die bevestigd is aan het 2e hoofdtouw van het want
en bij de kruismast, na een slag rond de metalen reling op de derde korvijnagel van de voorste nagelbank van het achterdek.
De toppenants van de marsera’s: wanneer de zeilen ingenomen zijn, dienen de geitouwen van de bramzeilen als toppenants van de marsera’s. Ze worden aan een strop rond het ezelshoofd van de stengen bevestigd,
lopen door de geitouwblokken aan het einde van de marsera, door een blok onder de zalingen van de steng, naar beneden door het soldatengat en aan dek belegd op de nagelbank van de overeenkomstige mast.
Ondanks het aanroepen van diverse Hindi goden en godinnen om een paar extra armen en handen, ben ik toch verplicht geweest het dekrooster en de reserverondhouten tijdelijk te verwijderen.
Het levert wel een mooi plaatje op.
En nog even een paar totaalplaatjes
Veel modelbouwplezier,