Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

De voorraad lood is waarschijnlijk groter dan de voorraad hout
groter waarschijnlijk niet, zwaarder wel :)
Als sportschutter, mag ik inderdaad niet klagen. De achterwand van de schietstand is bekleed met bladlood (loketlood), dat om de paar jaar vervangen wordt, maar de beste stukken gebruik ik als ballast in varende modellen.
Ook aan afgeschoten loodjes (diabolo's) geen gebrek, maar bolletjes voor rakklootjes, daar wordt aan gewerkt. :)

Ook de voorraad resthout van voorgaande projecten neemt altijd maar toe, vooral omdat kitfabrikanten een voorliefde hebben om de rompbekleding in 6mm brede plankjes uit te voeren. Voor mijn Victory heb ik een bundel 4 mm brede latjes gekocht, dus ondertussen kan ik vast al een scratchbouwtje realiseren met restmateriaal, ware het niet dat ik voor ornamenten op anderen aangewezen ben, wegens een te beperkt driedimentioneel inzicht om deze zelf te maken.

Dag 479: 20/4/2022 0u55

Draaireep van de kruisbramra ingekort en met een 5-2 en een 5-1-blok opgespannen op de ring achteraan de kruisrust.

IMGP5289.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank voor de mooie woorden Marc, en alle anderen voor de interesse en de leukjes.

Dag 480: 24/4/2022 0u40

De stag voor de kluiver “staysailstay” is al een paar keer vermeld en in post 1170 plaatste ik vraagtekens bij het belegpunt. Ik heb nu toch besloten de talie ervan aan de pardoenjuffer te bevestigen en het halend part op de achterste bolder van het bakdek te beleggen.

20220428_234457.jpg

Veel modelbouwplezier,

Dank voor de eensgezinde reacties, het bezoekje of het rammen op de leuk-knop :) :thumbsup:

Dag 481: 28/4/2022 0u40

Toppenants van de kruisra (begijnra – Eng. Crossjack): hennepkleurig koord 0,25 mm, vastgemaakt aan de 4-1 blokken aan het ezelshoofd van de kruismast tussen het masthoofd en de steng, door het blok aan het ra-einde, door het blok aan het ezelshoofd, en door een oogbout aan de voet van de kruismast belegd op een korvijnagel op de halfronde nagelbank. De uiteinden moeten nog ingekort worden.
IMGP5290.JPG

20220428_234332.jpg

Veel modelbouwplezier,

Dank voor de leuke reacties.
Zo goed als zeker in het najaar te bewonderen in Hulst, hoewel dat voor jou @Heinrich waarschijnlijk net een beetje te ver is :)

Dag 482: 30/4/2022 1u40

Toppenants van de grote ra: hennepkleurig koord 0,5 mm, vastgemaakt aan de 5-1 blokken aan het ezelshoofd van de grote mast tussen het masthoofd en de steng, door het blok aan het ra-einde, door het blok aan het ezelshoofd, en met een talie met een 4-1 en een 4-2 blok aan de voet van de grote mast in de 3e en 5e oogbout gehaakt.
20220430_231828.jpg
20220430_231757.jpg
IMGP5291.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dank je @Pingu57 zn @Marc w voor de aanmoedigende reacties en de anderen voor de leukjes. :thumbsup:

Dag 483: 1/5/2022 1u55

Waterspuwers rechthoekig gesneden en een laagje Deense olie aangebracht.
IMGP5293.JPG

Blokken voor fok en grootzeil: aan de onderhoeken van deze zeilen worden 3 blokken bevestigd. Hoewel ik geen zeilen ga plaatsten worden de lijnen die naar de onderhoeken van het zeil leiden toch aangebracht omdat ze, op een scheepsmodel, ervoor zorgen dat de bijhorende ra niet omhooggetrokken wordt door de later aan te brengen schoten van de marszeilen.

Hiervoor heb ik dus 12 standaardblokken van 7 mm bijgewerkt tot 8 6-1 blokken en 4 5-1 geitouwblokken die aan beide zijden een verdikking hebben. Na het bijschuren met de Dremel, het handmatig bijschuren en het aanbrengen van de gleuven voor schijf en strop met een 0,7 mm boortje, kregen ze een laagje medium-eik-beits.
IMGP5292.JPG

rechtsboven de standaardblokken, links omgevormd tot 6 mm blokken en rechtsonder omgevormd tot 5 mm geitouwblokken.

Veel modelbouwplezier,

Dag 485: 4/5/2022 0u40

Waterspuwers op hun plaats gelijmd met houtlijm, en op de plaats van de mond een gaatje van 1 mm geboord en er een stukje messing buis met buitendiameter van 1 mm in gelijmd.

IMGP5295.JPG

20220504_231316.jpg
20220504_231355.jpg

Aanvankelijk was het de bedoeling deze goudkleurig te schilderen zoals de andere ornamenten, maar ik vind de goudgele kleur (enigszins overbelicht op de detailfoto's) van de met Deense olie behandelde verfroerstokjes mooi contrasteren met de donkere naturelle rompbeplanking. Ik denk dus dat ik het zo laat.

Veel modelbouwplezier,

PS: mochten sommigen de indruk hebben dat ik wat tijd aan het rekken ben om verder te doen aan het lopend want, dan hebben jullie het volledig juist. Mijn hennepkleurig koord 0,5 mm is op en mijn lokale modelbouwwinkel is aan het verhuizen, dus zaterdag pas de mogelijkheid dat de voorraad aangevuld wordt. :)

Met de parelketting van 3,5 en 2,35 mm, de in China bestelde pareltjes van 3 en 2 mm en met uitzonderlijke dank aan Rob (@robberdebop ) voor de knijploodjes in 3 maten, heb ik nu de keuze uit 7 verschillende maten bolletjes om rakken samen te stellen.
Voor de Royal Caroline is het niet meer nodig, maar voor een volgend project geeft het een mooie keuze om te diversifiëren. :)
IMGP5299.JPG

Veel modelbouwplezier,

Back