Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Langzaam maar zeker Koos, de ene dag al wat meer dan de andere.Dat gaat zo stillekes voort Herman
Als mijn enige Nederlandstalige bron voor de benamingen van de onderdelen van het tuigage (Orazio Curti - Het scheepsmodel tuigage en uitrusting) te kort schiet, snelt Piet ter hulp.maar een hakeblok lijkt
mij onwaarschijnlijk...?
Een excuus is helemaal niet nodig Herby. Wat op bovenstaande tekening in figuur e word aangeduid in de tekst als 'hakeblok' is hoogst waarschijnlijk een foutje in de tekst, omdat dit een lip- of hakkeblok is, met 2 k's dus. En het lip- of hakkeblok word inderdaad ook wel schouderblok genoemd. Aan het hakkeblok zit aan beide wangen aan de kant van het halende part een klein uitsteeksel, de zogenaamde lip die er voor zorgt dat het touw niet klem komt te zitten tussen het blok en de ra en kan daarom inderdaad ook voor de toppenants gebruikt worden.Als mijn enige Nederlandstalige bron voor de benamingen van de onderdelen van het tuigage (Orazio Curti - Het scheepsmodel tuigage en uitrusting) te kort schiet, snelt Piet ter hulp.Dank hiervoor Piet.
De enige plaats waar Orazio een vergelijkbaar blok tekent is op pagina 70, fig.80, e, wat als hakeblok aangeduid wordt. Waarschijnlijk refereert dit dan eerder naar de manier waarmee het aan de ra bevestigd is, dan naar de "lip" of schouder die het knellen van de toppenants moet tegengaan.
Bekijk bijlage 487324 Mijn excuses als Orazio curti mij misleid heeft.![]()
probeer op een chaotische manier systematisch tewerk te gaan