Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

@pietsan Jou inbreng wordt sowieso altijd gewaardeerd :)

Dag 454: 20/3/2022 2u30

“Stirrups” afgewerkt en begonnen met de voetpaarden.

Work in progress.
IMGP5240.JPG

Veel modelbouwplezier,

Dag 456: 22/3/2022 1u25

Paarden van de ra’s afgewerkt.
IMGP5242.JPG

Begonnen met de blokken, afmeting en plaats overgenomen van tekeningen G10 in AotS.
IMGP5243.JPG

De bovenste is de kruisbramra, hieraan zijn 2 2,5-1 blokken bevestigd voor de geitouwen.

De 2 onderste zijn de grootbramra en de voorbramra, waar telkens 2 3-1 vlokken bevestigd zijn.

Veel modelbouwplezier,

Herby, je hebt het in bovenstaande post over een 'hakeblok' voor de toppenants, waar ik toch een beetje
een vraagteken bijzet. Een hakeblok is een stropblok voorzien van een kous met haak zodat het op iedere
gewenste plaats ingehaakt kan worden. Dit blok werd vaak gebruikt als voetblok, omdat het makkelijk met de
haak in een ring aan dek kon worden ingepikt, bijvoorbeeld voor de marsevallen...
Een hakeblok is volgens mij ook niet het zelfde als een 'shoulderblock', een shoulderblock vertaald is
schouderblok, wat dus meer weg heeft van een schootblok welke voorzien is van een schouder waarmee het blok
op de ra rust om kantelen te voorkomen.
Dus het shoulderblock zou eventueel ook voor de toppenants gebruikt kunnen worden, maar een hakeblok lijkt
mij onwaarschijnlijk...?

maar een hakeblok lijkt
mij onwaarschijnlijk...?
Als mijn enige Nederlandstalige bron voor de benamingen van de onderdelen van het tuigage (Orazio Curti - Het scheepsmodel tuigage en uitrusting) te kort schiet, snelt Piet ter hulp. :) Dank hiervoor Piet. :thumbsup:
De enige plaats waar Orazio een vergelijkbaar blok tekent is op pagina 70, fig.80, e, wat als hakeblok aangeduid wordt. Waarschijnlijk refereert dit dan eerder naar de manier waarmee het aan de ra bevestigd is, dan naar de "lip" of schouder die het knellen van de toppenants moet tegengaan.
Scan_20220325.jpg
Mijn excuses als Orazio curti mij misleid heeft. :stout:

Als mijn enige Nederlandstalige bron voor de benamingen van de onderdelen van het tuigage (Orazio Curti - Het scheepsmodel tuigage en uitrusting) te kort schiet, snelt Piet ter hulp. :) Dank hiervoor Piet. :thumbsup:
De enige plaats waar Orazio een vergelijkbaar blok tekent is op pagina 70, fig.80, e, wat als hakeblok aangeduid wordt. Waarschijnlijk refereert dit dan eerder naar de manier waarmee het aan de ra bevestigd is, dan naar de "lip" of schouder die het knellen van de toppenants moet tegengaan.
Bekijk bijlage 487324 Mijn excuses als Orazio curti mij misleid heeft. :stout:
Een excuus is helemaal niet nodig Herby. Wat op bovenstaande tekening in figuur e word aangeduid in de tekst als 'hakeblok' is hoogst waarschijnlijk een foutje in de tekst, omdat dit een lip- of hakkeblok is, met 2 k's dus. En het lip- of hakkeblok word inderdaad ook wel schouderblok genoemd. Aan het hakkeblok zit aan beide wangen aan de kant van het halende part een klein uitsteeksel, de zogenaamde lip die er voor zorgt dat het touw niet klem komt te zitten tussen het blok en de ra en kan daarom inderdaad ook voor de toppenants gebruikt worden.
Dus het hele verschil zit hem in slechts één letter, wat inhoud dat je tekst in post 1185 toch correct is, hakke-(i.p.v. hake) of schouderblok (Engels; shoulderblock).

In de modelbouw worden overigens maar zelden gedetailleerde blokken getoond of gemaakt omdat dit op schaal nagenoeg niet te doen is. Echter de benaming van de juiste blokken zien we wel vaker voorbij komen en die moet dan wel correct zijn ;)

Ik heb nog een tekening gevonden van het hakkeblok, ook in één van de boeken van Curtis, wat hetzelfde blok is als in jou post in figuur e. In de tekst naast het blok zie je ook dat de naam hier goed gespeld is met een dubbele K
20220326_084420_bewerkt-1.jpg

2 3-1 blokken bevestigd aan de kruismarsera voor de geitouwen.

2 4-1 blokken bevestigd aan zowel de grootmarsera als de voormarsra voor de geitouwen.

Grootmarsera als de voormarsra voorzien van 2 x 2 4-1 blokken voor de brassen. Ze zijn gemaakt van zwart koord 0,5 mm, aan de kant van het blok voorzien van een strop met 4 slagen, en aan over het uiteinde van de ra gelegd met een oogsplits.
IMGP5246.JPG

4 x 3,5-1 en 2 x 6,5-2 blokken bijgewerkt van standaardblokken
IMGP5247.JPG

Links de standaardblokken uit andere bouwdozen, en rechts na behandeling.

Veel modelbouwplezier,

Dag 459: 25/3/2022 1u35

Blokken samengesteld en aan de grote en fokkemarsra bevestigd
IMGP5248.JPG

Van zwart koord 0,75 mm is een lus gemaakt die dubbel over het blok gelegd is en aan beide uiteinden voorzien van een bindsel van 3 slagen zodat een oog met kous ontstaat.
20220326_000418.jpg

De 2 ogen worden rond de ra, tussen de klampen, met elkaar verbonden met een bindsel van zwart koord 0,25 mm.
IMGP5250.JPG

Hakkeblokken (lipblokken of schouderblokken ) gemaakt uit iets te grote standaardblokken, voor de toppenants.
20220326_121650.jpg

En bevestigd aan het ra-einde.
20220326_150343.jpg

Veel modelbouwplezier,

Mijn waardering voor de leuke reacties, leukjes en het volgen van mijn creatieve uitspattingen. :thumbsup:

Dag 460: 26/3/2022 4u05

De laatste blokken aan de marsera’s bevestigd.
IMGP5251.JPG

Blokken voor de ra’s gemaakt, (speciale blokken en ongebruikelijke maten die niet in het assortiment met authentieke blokken van Kolderstok beschikbaar zijn.
IMGP5253.JPG

Nog 2 te gaan.

Veel modelbouwplezier,

Back