Rotowing. Tips?

Hoi, een goeie 2 jaar geleden heb ik een poging gedaan om een rotowing/rotarywing vliegend te krijgen.

Het langs gevlogen was half rondje op vol gas.

Om de 1 of andere reden krijg ik geen klim reactie.

Nu is het probleem dat je de invalshoek nooit kunt vergroten door up te geven.

Heb gister het boeltje onder het stof uitgehaald.

Pijlstelling in de vleugels gegeven a.d.h.v. een tip op MBF. om zo een rolgedrag te kunnen creeren want hij ging door de bocht als een 3D op rudder. En dan meestal ook alleen rechtsaf.

Motordomp 5 graden omhoog gezet om zo meer druk op de staart te krijgen en het neusje omhoog te kunnen trekken.

Staart is V-tail pendelroer negatief op 120graden

Gister stom de asjes weer ingekort, maar dat was juist om de prop minder tegen de vleugels aan te laten blazen.
Dus maar weer een stukje schuim weghalen en 7x6 prop erop.

Zie ik misschien nog wat over het hoofd?

Huidige foto's

DSC06079.jpg

DSC06077.jpg

Oudere plaatjes.

Brede vleugels.
op de foto lijkt het of ie vliegt.
DSC07815.jpg

Eerste indoor poging, nog met brede vleugels.
Begin en @7:46

later in november met smalle vleugels. Toen ging het al iets beter.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor 50 jaren :eek: waren er van die vliegertjes aan een snoertje met draaiende vleugels .

Misschien moet je in die richting zoeken.

Mvg Johan

Toch als je een vleugeltje voor de tafelventilator houdt wil hij wel omhoog.
Dus je zou zeggen dat je door snelheid te reguleren dat je omhoog wilt of dalen.

Dat je met up geven alleen niet omhoog ging was ik al achter. Hoop alleen door de motor ook iets omhoog gezet te hebben dat deze er nog wat aan trekt.

Anders zou ik volgens jou dus een á 1/3 overkapping aan de bovenzijde moeten maken om zo alle lucht naar beneden te laten blazen?

Zo'n vliegtuig rotowing vliegertje vliegt toch ook zonder iets er boven? Dat was mijn insteek.

aerokite.gif

Dat maakte inderdaad wel een verschil.
Hij lag de laatste keer vrijwel recht onder de as. Begon ook op 1/3 maar dan ging het neusje wel erg stijl. naar beneden.

Laatste vlucht in november 2009 bleef hij met 3s een 3/4 rondje op hoogte.
Alleen kwam ik toen de muur tegen. :) En gas ging er niet eerder af. Want hij vloog.

Misschien nog verder naar achter om zo makkelijk het neusje omhoog te krijgen en zo op hover vermogen te klimmen.

Toch nog maar eens een beetje met het zwaartepunt gaan rommelen dan.

En zal die RCG topic nog eens nalezen.
Ziet er inderdaad uit of het CG behoorlijk naar achter moet t.o.v. een normaal vleugeltje.

Back