Romp Bespannen (oracover ed) of spuiten?

Wat zijn de meningen omtrent Romp Bespannen (oracover ed) of spuiten?
ik heb nog nooit een romp bespannen, en sta nu voor deze beslissing voor mn eon. spuiten is wel makkelijk, en zonder rimpels :lol:
maar ora blijft mooier of zie ik dat verkeert? Ook zal ora lichter zijn... :?

Groeten,
Monkey

Tis maar hoeveel tijd je er in wil steken, iemand van bij ons op de club heeft een electro kistje gemaakt, toen ie er voor het eerst mee was, vroeg iedereen "is dat een epoxy/polyester rompje?" simpel antwoord "neen gewoon bespannen" ik heb er nu jammer genoeg geen foto van, maar als je een mooi resultaat wilt en je hebt geduld zou ik voor de oracover gaan! 8)

Groetjes

Xaf

Bij spuiten is er meer rompslomp mee verbonden. Véél meer voorbereidingen enz. Als het een simpele houten romp is hou het dan bij bespannen. Bijaldien je romp uit epoxy/glasvezel (GFK) is vervaardigd spuit hem dan. Vergeet ook het "meer" gewicht bij het spuiten ( grondlagen + meerdere lagen spuiten ) niet. Dat is een niet te onderschatten hoeveelheid gewicht die er bijkomt.

Bij een goedgespoten romp zal het resultaat verbluffend zijn doch de leercurve is stijl en niet iedereen zal zijn eerste paar rompen op de laklaag van een nieuwe auto kunnen doen lijken. BIj bespannen heb je al zeker minder kans op fouten. Vergeet ook die kant en klare spuitbussen om een meer dan goed resultaat te bekomen. Een compressor + spuitpistool zijn de enige echt goede gereedschappen om een proffesioneel resultaat te bekomen.

Stevo

Ik heb ondertussen een schaalmodelletje(eon300) van de eon 600 gemaakt, waar ik op ga "oefenen" bespannen, ben spuiten gewend.

groeten,
Monkey

oracover weegt 80 gram de vierkante meter.
En grasmat (20 grams)15 tot 20 gram plamuur en 20 gram lak met lak,is 55 tot 60 gram de meter.

Maar het vereist wel enige kennis van zaken.
Ik gebruik zelf ook liever oracover.

iemand die voor dee eerste keer gaat spuiten gaat al snel over die 60 gram heen ja denk ik.

met folie zijn ook uitstekende resultaten te behalen, ik neem aan dat je je vleugel ook gewoon gaat folien monkey of niet ?

@gerard, die vleugel word ook bespannen ja. en de roeren zelfde kleur als vleugel.
Die handleiding heb ik al vaak genoeg bekeken, vleugels bespannen ben ik geheel bekend mee, alleen nog nooit een romp bespannen, vooral een vraag naar de voor-en nadelen omtrent folien en spuiten.

ik ga vandaag mn eon 300 coveren, een omgeschaald modelletje om te kijken hoe dat folien gaat, en of in het zo mooi vind.

Eon 600 + eon300

afb3224.jpg

zolang je maar eerst de hoekjes en naadjes voorziet van folie, gaat de rest vrij gemakkelijk.

succes.

en je strijkijzer niet te warm zetten(dat was mij gebeurd en toen heb ik de hele zijkant van de romp opnieuw moeten doen :oops: )

nou, net romp bespannen, wat een vreselijk kutwerk zeg!!!! :schrik:
en maar rimpels en maar randen.... grrrrrrrrrrrr

het eindresultaat nog even goed heetgestookt met fohn, nu ziet het er van een afstandje (2m) best mooi uit (mooier dan spuit) maar van dichtbij....

De eon ga ik dus toch spuiten, jammer dan voor die 20 gram extra.
Ook zit ik er aan te denken om de eon blank te lakken, zodat je het houtwerk nog mooi kan zien, ik zag laatst een vliegtuig waarmee dit was gedaan, erg mooi, heeft iemand hier ervaring mee? gewoon met de kwast?

Groeten,
Monkey

De eon 300 na BESPANNEN :lol:
afb3225.jpg

Snel gebouwd. Ziet er netjes uit. Waarom ga je je Eon 600 trouwens niet ook gewoon bespannen, zolang het er van verweg mooi uitziet. Zo vaak zal je hem niet van dichtbij zien, hoop ik voor je :D .

P.S. Al ruim 10 minutjes te laat met je foto's :P

De eon zal toch bespannen worden :oops:
Met een gewichtsbesparing van zon 40 gram op die eon300, ipv spuit.... reken dat maar eens om--> kom je snel op de 100 gram extra voor de eon, dus dat word bespannen......

Eon 300tje vliegt erg leuk, zeker met een gewicht van 320 gram vliegklaar! kan wel een zuchtje wind hebben, maar meer dan windkracht 3 kan echt niet, hoewel die dan al niet lekker meer vliegt. Het lekkerst is natuurlijk windstil met zon klein modelletje.

Voor de omgeschaalde romp kun je mij mailen, heb ik digitaal, vleugel moet je even zelf verzinnen ofzo. (ik heb de vleugel van mijn "banaan" gebruikt :wink: )

Groeten,
Monkey

afb3230.jpg

ik vind die eon 300 ook wle leuk zon kklein ding zo :D

enne monkey, dont worry, als je er een beetje handigheid in klrijgt kan je hele mooie resultaten boeken.

Back