Rolroeren robbe charter.

• Topicstarter Topicstarter erocs
  • Startdatum Startdatum
E

erocs

Guest
Hoi,

10 jaar geleden ben ik begonnen aan de bouw van een robbe charter, wegens omstandigeheden moeten stoppen en wil de bouw hervatten.

Nu is het probleem dat ik toen hulp had van een oude rot in het vak, en had een standaard robbe charter gekocht zonder rolroeren maar wel met de bouw van rolroeren begonnen in mijn kist.

Dus nu zit ik met een vleugel waarvan ik de rolroeren los kan snijden maar ik heb geen flauw idee hoe ik ze moet bevestigen of waar de servo moet komen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3CQCDJWQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FTEPUQYC.jpg

Kan iemand mij een tip geven?

Groetjes Erik

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er netjes uit :thumbsup: Het los snijden/zagen doe je pas wanneer de vleugel incl. tippen geschuurd zijn. Los snijden doe je volgens de rode lijn en het servo plankje op de plek van het rode vierkant.

3648245218_6419cc70ae_b.jpg

Wellicht is het handig als iemand jou daarmee helpt, wellicht op een club. Kunnen ze jou straks ook helpen met het leren vliegen met de Charter.

Hoi,

Ik begrijp dat daar een plankje moet van triplex 1,5 mm wat als luik dient dat van bovenuit open kan, voor reparatie en werking van de servo neem ik aan.
En ik wilde dat luik eigenlijk aan het einde van die kabelgoot maken dus 1 opschuiven van dat rode vakje.
Contact opnemen met een club is voor mij nog geen optie, dit was voor mij dus echt een 10 jarenplan en ik wil hem nu zo afmaken dat ik hem zolang compleet met motor en al aan het plafond kan hangen om later als ik wat meer tijd heb ermee te gaan vliegen.

Het is de bedoeling ook dat later de motor schuin gemonteerd word, zo heb ik hem voorbereid, en is beter voor de benzine toevoer, en uitlaat.

Groetjes Erik

Waarom is club nog geen optie? Gewoon een keer langsgaan met het hele spul, nog voor bekleden, zodat ze alles goed kunnen bekijken. Daarvoor hoef je echt geen lid te zijn.

Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in NL&B:
Modelvliegen RC Model Airplanes Toine Martens HomePage
-> clubs
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina
-> clubs

Zeer nuttige informatie voor de geïnteresseerde:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Hoi, ik weet 100% zeker dat alles voor zo ver in orde is , het is alleen die rolroeren dat me problemen oplevert doordat ze niet op tekening staan en waar 10 jaar geleden ikzelf , samen met iemand die dat al 50 jaar doet aan begonnen ben.

Ik wilde de voorbereidingen e.d treffen, zodat ik hem kan spannen.

Groetjes Erik

Hai Eric, dat servoplankje 1 vakje naar binnen opschuiven is hier geen probleem. Je moet alleen wel bedenken hoe je de servo wilt hebben, simpelste is om de servo direct in het luikje te bevestigen. Ook zal een blokje in het rolroer gemaakt moeten worden waar een roerhoorntje aan bevestigd kan worden. Zou ook de tip van Ron ter harte nemen, bv een slecht bevestide stuurkabel kan je later veel maagzuur bezorgen. Als je je woonplaats vermeld is er misschien wel iemand bij jou in de buurt die je directe aanweizingen wil geven.

Hoi,

Ik heb hulp gevraagd, morgen word er naar gekeken door de man die me toen ook hielp en dan legt hij me (hopelijk) uit hoe nu verder.

Ik zal foto's maken vanaf dit moment is misschien wel leuk voor op deze site voor iemand die ook een robbe charter heeft en er eventueel rolroeren in wil maken of heeeele goeie ideeen op wil doen qua constructie .

Groetjes Erik

hoi,

Heb effe tussendoor snelle goede raad nodig..

Is het verstandig om mijn vliegtuig fluorblauw te bespannen met fluorgele accenten?

Zie je hem dat nog of word hij dan snel grijs?

Groetjes Erik

Standaard kleur voor een trainer is vaak rood met geel. Maar een taxi is toch al niet zo klein en je hebt het over fluorkleuren dus verwacht dat dit ook wel goed zal zijn.

Hoi,

Ik ben nu aan het bespannen maar in de hoeken bij met name de stabilo krijg ik het niet mooi strak.

Ook als ik de oracover over een ronding probeer te strijken en trekken krijg ik plooien.

Heeft iemand een hele goeie tip voor me om de bobbels en luchtbelletjes weg te krijgen met warmte lukt het niet..
En hoe ik verdere rondingen mooi strak en glad krijg, ik kan namelijk nergens goede tips krijgen bij het gebruik van oracover.

Groetjes Erik

Op de site van Hobbyin.nl is een goede uitleg te vinden. Voor luchtbellen zul je een gaatje (speld) moeten prikken om deze te verwijderen. Voor rondingen kun je de folie goed heet maken en dan door uitrekken er om heen trekken. Staat in de uitleg van Hobbyin beter omschreven. Ook is het handig om een doek bij de hand te hebben, wanneer je de folie krimpt is ook de lijm zacht, kun je direct de folie weer aandrukken bij het krimpen :)

Ik heb alweer een vraag.. haha

Nu ik hem af heb, heb ik ook de rc ingebouwd maar heb de volgende vragen.
Als ik het vliegtuig wil laten stijgen dus handle naar beneden moeten dan ook niet de ailerons in beweging komen?

Er zit een rudder aansluiting op mijn DX5E als ik hem daar op aansluit moet ik vervelend sturen.
Ik wilde eigenlijk alle servos behalve het gas met de rechtse handle laten bewegen is dit mogelijk en hoe moet ik dat allemaal doorverbinden ?

Foto-RZBNHJB3.jpg

Groetjes Erik

Wie gaat dit model invliegen en je verder instructie geven?

Dat is degene die je gaat vertellen hoe de stick indeling moet worden.

Wie gaat dit model invliegen en je verder instructie geven?

Dat is degene die je gaat vertellen hoe de stick indeling moet worden.

Dat is bij een Spectrum DX5e wat lastiger ... deze is er in mode 1 of mode 2 versie, maar deze "modes" zijn niet (zomaar eventjes) door de gebruiker te wijzigen ... dus als je de zender gekocht hebt zit je aan de bijbehorende stickmode vast ....

...Als ik het vliegtuig wil laten stijgen dus handle naar beneden moeten dan ook niet de ailerons in beweging komen?
Zeker voor een trainer is dat niet gebruikelijk, alleen bij b.v. extreme kunstvlucht-toestellen zie je dat wel gedaan worden ... maar met een Spectrum DX5e kan dit niet ... bij de "iets" duurdere "computer" zenders heb je meestal wel een mixer beschikbaar die dit voor je kan regelen ...

... Er zit een rudder aansluiting op mijn DX5E als ik hem daar op aansluit moet ik vervelend sturen.
Ik wilde eigenlijk alle servos behalve het gas met de rechtse handle laten bewegen is dit mogelijk en hoe moet ik dat allemaal doorverbinden ? ...

Een Spectrum zender (alle type's) zijn in twee verschillnde versie's te koop "Mode 1" (gas en rolroeren rechts, hoogte en richtingsroer links) en "Mode 2" (gas en richtingsroer links, en rechts hoogte en rolroeren) deze "Mode's" zijn bij Spectrum zenders niet 123/bijna niet te veranderen door de gebruiker ... "gelukkig" is de DX5e een heel simpele zender, als je de V-Tail/deltamixer niet gebruikt zijn de stekertje op de ontvanger wel te wisselen zodanig dat de door jou gewenste functie op de juiste stick komt, alleen of het rateltje en de centreer veer makkelijk om te wisselen is (om gas van links naar rechts of omgekeerd te verplaatsen) zou ik niet weten ...

Ik zou eerst eens vragen bij de club war je gaat vliegen welke mode daar normaal is.
Ik vlieg in Woerden en daar ben ik bijna de enigste die mode 2 vliegt.
Is lastig als je als mode 2 beginner je kist wil laten invliegen door een ervaren vlieger of instructeur die mode 1 vliegen.

Als je als beginner zelf deze kist gaat invliegen neem dan zeker stoffer en blik mee!
Je komt dan vrijwel zeker weer met een bouwpakket thuis.
Motor trainers zoals de Charter zijn niet zo makkelijk te vliegen als b.v. een Easystar.
Vooral de start en landing moet je eerst goed leren.
Het zou zonde zijn als deze kist waar je veel moeite in gestoken hebt kapot gaat.

Succes Willem

Hoi,

Heb vandaag de informatie gehad die ik moest hebben ;)
Ik moet als beginner links de richting en gas hebben, en rechts ailerons en hoogte..

Ik moet pas gaan mixen als ik het wat beter kan en op deze manier leer ik de basis beginselen.
De zender die ik heb is misschien goedkoop maar wat je er mee kunt is meer als goed genoeg voor wat ik ermee wil doen 'vliegen en landen '
Een zender van 500 euro kan net zoveel op een trainer.
Het instellen is ook nog een gepuzzle want de failsave zet het gas open ipv dicht en je kunt de zender niet resetten volgens mij.

Maar goed nog wat kleine aanpassinkjes en waarschijnlijk dinsdag de lucht in ... heb al benzine laten mixen haha

Ik heb iemand die me helpt en leert hoe het moet is alleen makkelijk om op internet wat ideeen op te doen en bevestiging te vinden.

Groetjes Erik

Hoi,

Voor de gene die het leuk vinden om te lezen, Hij is in de lucht geweest :):)...

Het allermooiste was dat het neuswieltje eronderuit viel ineens zon stipje dat naar loodrecht naarbeneden valt ....

Gelukkig heeft mijn ''leraar'' hem in het mais laten landen en heb ik totaal geen schade .. bof ik toch maar weer want ik zag me al helemaal zitten nu met een stanley mesje haha.

Ik ben heel erg tevreden, was helemaal super om te zien hoe dat het eerste kunstwerk wat je maakt echt daadwerkelijk werkt en vliegt....

Zal morgen een mooie foto plaatsen.. maar eerst vliegen:p

Groetjes Erik

Back