Rolroeren op cessna 182 electro

• Topicstarter Topicstarter Boyotje
  • Startdatum Startdatum
B

Boyotje

Guest
hallo

ik heb me pas een cessna 182 van jamara toys gekocht en nu had ik een vraag

ik kan al best goed vliegen maar ik wil nu rolroeren op mijn vliegtuig maken. ze zijn al voorgesneden. maar ik weet niet precies hoe ik dat nu moet doen met de servo enzo. kunnen jullie me helspen

alvast bedankt:)

Groetjes Boy Claessen

Niet, Je moet zoveel aanpassen (inclusief nieuwe zender) ....het heeft geen enkele zin op zo'n kistje aillerons te zetten.

maar ik heb al een 4 kanaals zender
kunt u me niet gewoon zeggen hoe ik het moet doen en dan kijk ik wel of het te veel werk is want ik wil graag er mee leren vliegen...(simulators ben ik zat)
want anders vlieg ik me dadelijk een duurder vliegtuig kapot:Sdat zou niet fijn zijn
alstublieft:)

boy claessen

Dan blijft het toch lastig .... grootste probleem is de vleugel ... deze heeft veel te veel V-stelling, voor ailleron's moet deze praktisch vlak zijn .... verder is de vleugel erg dun dus erg lastig aansturing voor de ailleron's "in te bouwen" ....... je zou dus een kompleet nieuwe vleugel moeten bouwen .....

helaas dan, mja ik vend het dan wel raar dat die vormen van de rolroeren al in de vleugel gedrukt zaten.
en trouwens er zit ook al een stukje aan de onderkant waar de servo waarschijnlijk tegengeplakt moet worden.

mja misschien dat iemand anders mij kan helpen hoe het moet.

toch bedankt;)

boy claessen

deze roeren zitten zelfs in kistjes zonder RC ingedrukt ...... maar als je met aillerons wilt (leren) vliegen kan je better direct een kist kopen die daar voor gebouwd is ....

He Boy,

Allereerst welkom op het modelbouwforum. :celebrate:

Nu even wat uitleg op je vraag. We begrijpen dat je graag je vliegtuig van rolroeren wilt voorzien, maar daar kleven een paar nadelen aan. Wanneer je besluit het toch te doen zal je een paar dingen van te voren moeten bedenken.

Ten eerste; Om sevo's in te bouwen zal je een gleuf in je vleugels moeten snijden want er moet per servo een draad naar je ontvanger en die zit in je romp.

Ten tweede; De vliegeigenschappen zullen nauwlijks verbeteren en dat loont dus de moeite niet. Ook kan je je afvragen of jouw model wel gemaakt is om te vliegen met rolroeren.

Ten derde; Je krijgt hier advies van mensen die graag willen dat je vliegtuig heel blijft en je plezier in je hobby willen laten houden. Het ligt dus niet in de bedoeling je op kosten te jagen als het geen aanmerkelijke verbeteringen opleverd.

Dus vriend, het is niet zo dat we je niet uit willen leggen hoe het moet. :wink: Als je toch een vliegtuig met rolroeren wilt kijk dan eens op www.modelbouwmarkt.nl want daar vind je gebruikte toestellen tegen een redelijke prijs.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten,

Leen

oke heel erg bedankt dan zal ik eens kijken voor een nieuw toestel om mee te oefen

heel erg bedankt:):)

groetjes Boy Claessen

Boy, Neem effe met mij contact op via pb of de mail, dan spreken we eens af om samen te vliegen. Je mag dan eens een proefvlucht maken met mijn easystar. Neem dan ook gelijk je zender en toebehoren mee dan kunnen we eens kijken wat je precies hebt en wat je nog moet aanschaffen.

Boyotje, zelf heb ik ook dezelfde Cessna en ik moet je toch mededelen dat dit wel mogelijk is. Zoals je al zei zijn de rolroeren al voorgevormd. Ook is de servohouder al aanwezig en zijn de "kabelgootjes" aanwezig voor de aansturing van de rolroeren. Je kunt heel simpel de rolroeren lossnijden aan de twee zijkanten, daarna zijn ze meteen scharnierend. Bij Conrad in Duitsland kun je de servo en de kabeltjes daarvoor bestellen. Ook heb je nog 2 heveltjes nodig die je op de voorgevormde plaats kunt bevestigen.
Wat je ook kan doen is iemand zoeken die de uitvoering heeft met rolroeren en die ermee is gestopt ivm een crash o.i.d., dan kun je die onderdelen van diegene misschien overnemen.

Dit toestel wordt verkocht voor 99 euro zonder rolroeren, en voor 139 met rolroeren. Beide modellen zijn 100% identiek.

Ik kan je echter weinig vertellen over de vliegeigenschappen, ik vlieg zelf (nog) zonder rolroeren, maar zal ze binnenkort ook zeker gaan maken in dit toestel.

Ik zou het advies van Theo ook zeker niet in de wind slaan, het is altijd raadzaam om met anderen eens te kijken en/of te vliegen met andere modellen.

Veel succes!

jah maar waarom zouden die andere cessna's dan een andere v stelleing hebben???

De Cessna van Jamara toys is eigenlijk gewoon speelgoed. Deze heeft zoveel V-stelling zodat Jamara minder geld in elk vliegtuig hoeft te stoppen, denk maar aan extra servo, grotere zender, grotere ontvanger etc etc.

Met minder v-stelling hoeft hij namelijk een rols te hebben, dus vind ik het ook appart dat je dit wil.

Begin er niet aan, want het zal voor geen meter vliegen zo. Koop liever een MiniMag of Easystar, beide van Multiplex en over beide is al veeeeel geschreven.

Zoekfunctie zit linksbovenin

Mvg Jesse

okey dan zal ik het maar bij dit vliegtuig niet doen dan koop ik wel eens een nieuwe waar dat wel kan:)
kan ik dan wel gewoon de spullen wat in mijn cessna zitten in een easystar maken?

boy

Dirk zei:
@Benno-Z de Jamara-Toys "Cessna 182" is een totaal andere Cessna dan die van "Art-Tech" die door Conrad/Hype/etc. geleverd wordt.

Mijn excuses, dit had ik volledig over het hoofd gezien :oops:

Misschien niet helemaal hetzelfde, maar ik heb mijn GWS beaver zelf van een nieuwe vleugel Met rolroeren voorzien, en qua bouwen was dat een fuitje van een cent. Het meeste werk zat hem in het vinden van een parketboer die depron of polypron verkoopt. Daarna even de maten van de vleugel overgenomen en een stuk 6mm polypron afgesneden. Daar buig je een beetje een profiel in (als het er goed uitziet is het goed) na de bovenkant met doorzichtige tape te beplakken. Bij een webshop een setje mini aileron heveltjes etc besteld. Dat maakt het inbouwen van de rolroeren een stuk eenvoudiger. De roeren heb ik gewoon als strip over de gehele lengte van de vleugel gemaakt, en net niet door de tape aan de bovenkant heengesneden. De V-stelling heb ik drastisch teruggebracht naar ongeveer de dikte van een boek. De servo heb ik verzonken in wat extra stukjes schuim in het midden van de vleugel.

Qua vliegeigenschappen is er niet veel veranderd: het gezwabber door de extreme V-stelling is een stuk minder en ik kan veel nauwere/abrubpte bochten draaien. Maar rollen gaat voor geen meter en een Immelman komt ook niet echt uit de verf (zou ook aan mijn vliegkunsten kunnen liggen.
Maar samenvattend: Het is kost ongeveer 15 euro en qua werk wat je er aan hebt ongeveer een a twee uur, en daarna kan je wel op je bestaande vliegtuig met rolroeren vliegen. Aan de andere kant kost het schuimwerk van de meeste vliegtuigjes ook niet zo veel, dan heb je voor 2 of 3 keer zoveel geld/werk een heel nieuw vliegtuig dat wel op rolroeren berekend is.

Back