Robbe Porter

Ik heb een tijdje geleden een Robbe Porter van iemand gekregen.
Ben van plan hem opnieuw te bekleden en hem electrisch te maken.

Kan iemand mij een goede setup(liefst van hobbyking) geven?

In het volgende artikel staat nog het een en ander over het model:
(zie ook: http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=187145)
attachment.php

attachment.php

Laatst bewerkt:
porter

Hoi Melle,ik heb ook nog zo'n Porter,zelfs de tekening en bouwbeschrijving
als je iets wilt weten.
gr.roger

Laatst bewerkt door een moderator:
Ruim 25 jaar heb ik een Robbe Porter die aangedreven wordt door een OS 61 FS viertakt gloeiplugmotor van 10 cc. Dit is de allereerste viertaktmotor van OS met open kleppen aan de cilinderkop. Het is een hoogdekker met spanwijdte 1,7 meter, voorzien van vleugelkleppen en geschikt voor het omhoog brengen van kleine zwevers.
De aanbevolen motor is een tweetakt van 7,5 cc. De kist heeft volgens de bouwbeschrijving een startgewicht van ca 3000 g. Vanwege de zwaardere motor en de volledige balsa beplanking van vleugel en stabilo kreeg ik een startgewicht van 4500 g. Daarmee was de kist nog goed te vliegen, zij het niet als sleper. Ik besloot de kist om te bouwen voor electro aandrijving. Dat bleek minder eenvoudig. In de romp bevindt zich een tunnel bestemd voor de uitlaat van de motor en is er minder ruimte in de romp. Daardoor blijft er weinig ruimte over voor de bevestiging van de vliegaccu.

Ik heb gekozen voor de volgende setup:
Motor: Turnigy aerodriveXP 46SK serie 50-55 (580KV – 1580 W), gewicht zonder steun 329 g
Regelaar: Turnigy Plush 80A, continue stroom 80A, piekstroom 90 A, gewicht 91 g
Vliegaccu: Turnigy nanotech 6s 3000 mAh, continue belasting 25 C, piekbelasting 50C
Prop: De bestaande prop 13 x 6 “.

Voor de motorbevestiging heb ik zelf een steun gemaakt, bestaande uit 4 omgezette aluminium strips van 2,5 mm. De positie van de prop en de hartlijn van de motoras komt nauwkeurig overeen met de oorspronkelijke situatie. Motordomping en sidetrust kloppen dan precies met het ontwerp.

full

De regelaar heb ik geplaatst in de uitlaattunnel, zodat die voldoende wordt gekoeld.
Voor de de vliegaccu heb ik een houder gemaakt waarbij de accu wordt ondersteund met bouteinden M4, voorzien van plastic slang. De accu wordt hierop vastgezet met 2 klittebanden.

full

De ontvanger wordt gevoed door een aparte Nicad accu. Ook heb ik nog extra ventilatiegaten in brandschot en romp aangebracht voor koeling van de vliegaccu en ontvanger. Het gat in de motorkap voor de cilinder van de OS motor heb ik dichtgemaakt met behulp van styreen plaatjes. Na bijwerken van de beschildering ziet dat er nog acceptabel uit.

full

Het startgewicht komt nu op 4300 g, terwijl het zwaartepunt precies op de juiste plaats zit.
Ik heb ook meteen de 35 mHz ontvanger omgewisseld voor een 2,4 gHz type (Futaba 617). Het probleem van de juiste antenne plaatsing heb ik opgelost door een tweetal plastic buisjes haaks op elkaar in de rompbodem te plaatsen. Door deze buisjes worden de twee antennes in de juiste hoek t.o.v. elkaar naar buiten gevoerd en ondersteund.

Deze setup levert bij volgas een toerental van ca. 15000 rpm op bij een stroomafname van 58 A. De trekkracht lijkt aanzienlijk groter vergeleken met de oorspronkelijke gloeiplugmotor.
Dat kan wel kloppen, omdat de OS 61 FS aan de as een vermogen levert van ca 450 W bij 10 000 rpm. Het opgenomen vermogen van de electro setup bij 22 V en 58 A is ca 1300 W. Bij een totaal rendement van 60 % is aan de as een vermogen van ca 780 W beschikbaar.

Deze setup blijkt in de praktijk uitstekend te werken. De grondstart vanaf gras is geen enkel probleem. De kist komt al na 10 meter al los. Het klimvermogen bij 2/3 gas is uitstekend. Na een vlucht van 6 minuten was de lipo nog voor 50% geladen. Ik denk dat een 5 cellen pakket van 4000 mAh meer dan voldoende zal zijn voor 10 minuten vliegtijd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back