Ribbenblok

Ik heb de root en de tip rib op tekening.
Hoe maak ik nu de tussenliggende ribben?
Oke ik weet dat dit met profili kan, maar ik hoor ze steeds over een ribbenblok?
Heeft hier iemand een foto van en meer info?

je maakt van de root en tip rib een exemplaar van 3 mm vliegtuigtriplex. boort daar twee gaten in ( onderzijde gelijk en bij rechte vleugel ook de neus van de rib gelijk houden)

vervolgens snij je met een lattensnijder stroken balsa iets breder dan de hoogte van je dikste rib is.
Plaats deze in de hoeveelheid die je nodig hebt voor een vleugel tussen de triplex ribben en boor de gaatjes daar op de juiste plaats in, stukje draadeind 3mm erdoor, en de boel opsluiten met twee moertjes.

nu kan je ze goed in modelschuren en/of snijden.
als je vleugels sterk verloopt kan je er ook voor keizen om tweekeer zoveel balsa plaatsjes tussen te plaatsen om het sterke afschuinen van je ribben te voorkomen.

helaas geen foto's van , maar zo doe ik het al jaren

succes

Eelco

@Ariekraakjr,

de hierboven beschreven methode is de juiste, ter verduidelijking twee foto's;

Balsa pakketje tussen de twee mallen:
3volgendesetribbenzx6.jpg

En het resultaat, deze ribben hebben overigens geen geometrisch verloop (tipverdraaiing), maar dat maakt voor het voorbeeld natuurlijk niet zoveel uit.
2ribbeninmalbf8.jpg

De gebruikte foto's zijn van een collega modelbouwer, ik hoop maar dat hij er geen problemen mee heeft dat ik die even als voorbeeld heb gebruikt. :?

Om te voorkomen dat je spanning op je vleugels krijgt, kun je soms beter de verdraaiing erin proberen te schuren.

Je de verdraaiing er wel in lijmen op een mal maar met een houtbouw vleugel heb je kans met vochtig of droog weer je vleugel gaat trekken en verkeer verdraait.

Bernard

Back