Revell's 1:700 Queen Mary 2. RC

Hier gaan we een flink gedeelte van de winter wel mee doorkomen.
Uiteraard wordt hij weer RC.

En het mooiste?
Hij arriveert maandag.
Op mijn verjaardag.
Z(2).jpg

Ja, kom uut de buurt van Roon, Menno! Maak er overmorgen een mooie dag van. Maar vandaag smaakt de Karmeliet ook al goed. Net een ventilatortje aan een USB-kabeltje geknutseld. Geeft met de ramen dicht toch enige vekoeling achter de laptop. Gisteren kwam er een zeewindje op en 's avonds na de koffie lekker bootjevaren aan het lokale Zwanenmeer. Gr. Klaas.

Dat is dan wel een heel klein schroeje Menno! Die haden ze beter in een enveloppe kunnen doen en als briefpost versturen. Maar als vejaardagscadeau op deze manier niet te missen. Gr. Klaas.

Kan Krikke die niet leveren, Menno? Wie is de fabrikant van dit minisule ding? Is zelf maken geen optie? Gr. Klaas?

Krikke heeft bijna niets meer.
Ja, bouwpakketten en verf.
Onderdelen en accessoires waren ze vroeger hét adres in het noorden voor dit soort zaken maar hebben ze nu nauwelijks meer.

Het schroefje komt uit China.
(Tegen mijn principes, maar ik moet wel)
Zelf maken lukt me helaas niet.
Onbalans, ene blad andere stand dan de andere, ene blad vast ( proberen te) solderen waardoor die andere, die er al op zat, weer eraf dondert, spoed niet goed,rake verkeerd....

Nope.
Ik kan het gewoon niet.

Natuurlijk kun jij het ook (leren) Menno. Hier een eigen gemaakt schroefje van 1 mm dik messing. Diameter 30 mm.

2014 1002_120546.jpg

Werkwijze
Teken een schroefje op (mm) of ruitjes papier.
Neem voor de naaf de omtrek van een op de draad van de as passend moertje.
Plak het papier op een stukje messing plaat.
Boor het gat voor de as (in dit geval 2 mm).
Zaag het schroefje uit met een figuurzaag.
Laat tussen schroefblad en naaf een klein brugje messing staan.
Neem een passend stalen boutje en steek dat door het asgat van de schroef.
Zet aan weerszijden 2 messing moertjes en draai die lichtjes aan.
Tordeer de bladen voorzichtig opdat het brugje niet breekt.
Richt de bladen zo gelijk mogelijk uit.
Doe wat flux aan moertjes en naaf. Vermijd dat er flux aan het boutje komt.
Stook naaf en moertjes warm en voeg heel voorzichtig zilversoldeer toe.
Zorg dat de zilversoldeer niet aan het boutje komt.
Draai na afkoelen de schroef van het boutje en tordeer de bladtippen voorzichtig terug.
Door het warmstoken zijn de messing bladen relatief zacht.
Bewerk de bladen met een sleutelvijltje om ze gelijk te maken.
Balanceren gaat goed aan een asje dat je op een vlakke plaat legt.

RIMG0754.JPG

Hierboven nog een plaatje hoe ik de 60 mm schroeven voor mijn Smit Finland maakte. Misschien is een klein schroefje ook wel met tin te solderen. Jan Walpot en Stoompomp maken ze anders wat een mooier resultaat geeft. Maar daar heb ik de spullen niet voor. Kijk maar of het je aanspreekt. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Kijk.
Fout1.
Ik maakte een naad en probeerde daar losse bladen op te solderen.

Maar goed.
Dit schroefje was goedkoper dan de verzendkosten.
Je moet er even op wachten, maar het scheelt toch een klusje.
Maar wellicht dat ik het wel een keer ga proberen.
(Al is werken met zilversoldeer iets dat ik nog nooit gedaan heb.)

Jouw methode klinkt als alleszins uitvoerbaar, maar lijkt me met de schaal waarmee ik werk (schroefje van 10 mm doorsnede) nochtans een klusje dat ik met liefde aan de kundige Chinese handen laat.

Laatst bewerkt:
Menno, Vroeger had ik een schuur met werkbank en bankschroef. Daarna kon ik teugvallen op dat soort faciliteiten in de garage van mijn zoon. Maar sinds die is verhuisd behelp ik me met een griptang, of soldeer op een omgekeede bloempot op de keramische kookplaat. Met een klein hobbybrandertje. Het hele kleine werk gaat ook met een creme brulee brandertje. Maar voor een paar betere schroeven voor Smit Finland ben ik ook uitgeweken naar China. En wist daarmee de bollardpull op te voeren van 0,9 kg naar 1,5 kg. Wel zwart plastic, maar met een goed bladprofiel. Gr. Klaas.

Ik zie nu pas dat ik de titel van dit topic helemaal verkeerd heb.
Doordat ze zo lang koningin geweest is ben je helemaal gewend om na het woord Queen het woord Elizabeth te typen.
Maar dat moet uiteraard Mary zijn.
Geen idee of ik dat aan kan passen, maar goed.

Anyway.
Vandaag weer wat stapjes gezet.

McqcIAF.jpg

De schroefas- en roerkoningdoorvoer geplaatst van 3mm messing pijp.

uRuTJjC.jpg

Omdat het bijvullen van het vet in de schroefaskoker altijd het verwijderen van het roer betekent en dat altijd schade oplevert aan zo'n fragiel bootje wilde ik de koker zo uitvoeren dat ik dat bijvullen kan doen zonder te slopen.
Dat hoop ik bereikt te hebben door een gaatje te boren in de wand van de koker en daar een pijpje op te plaatsen.
Hier wil ik met een injectiespuit verwarmd vet of gewoon olie spuiten dat er dan vanzelf in moet lopen tijdens het draaien van de as.
Of het ook werkt zal de tijd moeten leren.

ocoeG1v.jpg

Dit zijn de Davits van de reddingsbootjes.
Een dichtgegoten stukje plastic.

lifeboats-hung-on-davits-cunard-ship-queen-mary-2-qm2-southampton-docks-england-uk-2A50NM2.jpg

Terwijl uit deze foto duidelijk blijkt dat het opengewerkte frames zijn.

IAWR4tM.jpg

Maar als je het een beetje met je tandarts kunt vinden en je vraagt om wat oude boortjes, blijkt daar ook een roterend vijltje bij te zitten met een diametr vanaf een puntje tot, -wat zal het zijn?- een millimeter of twee?

cW2Zows.jpg

En daar lijkt het redelijk mee te lukken.

One down.
fourty one to go

Menno, Even een verzoekje aan een moderator richten om de titel van dit topic aan te passen. En succes met dit project! Voor het smeren van de schroefas raad ik uierzalf aan. In het begin smeerde ik ook met olie en had op het vulpijpje een stukje slang gezet naar dekhoogte. Mijn filosofie was dat de statische druk van de olie het water buiten zou houden. Voor het varen vulde ik de boel op met olie. Toch drukte het water de olie naar binnen en werd daar door de stelring de MK in geslingerd. Na het varen zakte er altijd wat olie bij de schroef naar buiten. Dus vieze MK en achterlager te weinig smering. Dop wel na het vullen het pijpje af. Bij het binnenlager zou je van een plastic dop een vetvanger kunnen maken. Boor er een gaatje in iets kleiner dan de askoker en schuif dat met het dichte eind om de koker. Het eind met de schroefdraad valt dan over de stelring en wegslingerend vet blijft in het dopje hangen. Gr. Klaas.

Dank voor de tips, Klaas.
Alleen dat van dat dopje gaat hem niet worden, ben ik bang.
Als er een millimeter of 4, 5 tussen het vlak en de koker en een centimeter tussen de motor en de as zit is het veel.

Maar het klopt wel
Mijn andere bootjes "spetteren" ook met vet.
Maar dat is de hoeveelheid van een muizenkeuteltje na een heel vaarseizoen.
Het is echt verwaarloosbaar.

Zeker kan dat, dat besef ik terdege, maar de ruimte is écht heel klein en de lekkerij is écht heel weinig. (Bij de andere bootjes dan toch.)
Het is eenvoudig de moeite niet.

Ik heb wel die mooie Bühler motor van je ingebouwd.
Fluisterstil en mooie rustige aanloop.

Vond het al zo'n bekende motor, Menno! Schoon gemaakt en opgepoetst lijkt wel. Ooit in een opruiming gekocht als reservemotor voor een autoracebaan of Lego. Goede motoren met een relatief laag stroomverbruik. Nog maar een 40 jaar oud. Veel plezier ermee! Begrijp dat het een enkelschroever wordt. Gr. Klaas

Back