Restauratie Sperwer Billing Boats

Hans, naar mijn bescheiden observatie is de standaard van de kluiverboom voorzien van een halve ring en om de kluiverboom een ring met een bout door de ring van de standaard waardoor het gehele geval draaibaar is. ;)

Hans, naar mijn bescheiden observatie is de standaard van de kluiverboom voorzien van een halve ring en om de kluiverboom een ring met een bout door de ring van de standaard waardoor het gehele geval draaibaar is. ;)
Dat klopt inderdaad Jan:). Ik heb dit niet zo uitgevoerd omdat straks de kluiverboom geheel gestreken wordt getoond en opgesloten wordt door de kluiverbeugel. Straks als de boom er in zit, zal ik een extra plaatje er over buigen en aan weerszijde een nagel er in zetten als een draaipunt. Het wordt anders te fragiel. Iets dergelijks zal ik straks ook met de kluiverbeugel moeten doen denk ik.

De kluiverboom is taps gedraaid en aan boord gebracht.
20210514_212934.jpg
20210514_212910.jpg

Bijzonder mooi geworden Hans, complimenten. En wat solderen betreft zou ik mij geen zorgen maken, ook dat gaat je perfect af.
Daarom geef ik :wave:wave

Dankjewel beste mensen het scratchen is leuk om te doen. Zo ook hier, bij het maken van de wimpel.
Deze wordt ook wel de "vleugel" genoemd.
Nergens zag ik de vlag van de Sperwer duidelijk afgebeeld zodat ik zelf er maar ééntje ontworpen heb.
Mijn keuze is gebaseerd op een rode wimpel welke gebruikt werd en wordt voor de sport of pleziervaart. Zo ook al eind 19e eeuw toen de Sperwer meedeed aan zeilwedstrijden.
Een blauwe vaandel werd gebruikt voor de beroepsvaart.
De vleugel is gemaakt uit een stuk geschilderd stof waarin ook de vlag is verwerkt.
Net boven de kloot hangt de vlag aan het scheerhout die vaak van iepen is gemaakt. Vandaar de lichte houtkleur.
20210516_134713.jpg

En hier wappert hij in de wind voor een Hollandse lucht...
20210516_135047.jpg

Laatst bewerkt:
Hans ik was even weg om een nieuw “kwijl lapje” te pakken maar ik ben bang dat ik maar een emmer moet gaan halen. Bijzonder fraai allemaal :)

Is er iemand onder de leden die een tuigageplan en/of zeilenplan van een boeier heeft? Mischien wat afbeeldingen vanuit een boek zou ook al mooi zijn:)
Ik heb al heel wat afbeeldingen of foto's bekeken maar ik kom er nog niet helemaal uit omdat ze allemaal erg wazig of onduidelijk zijn.

Back