Restauratie Sperwer Billing Boats

Ik heb me eigenlijk altijd afgevraagd waarom er zijzwaarden op dit soort schepen zich bevonden. Ik dacht dat dit was om te sturen:)
Maar het dus meer om er voor te zorgen dat het schip op rechte koers blijft en niet zijwaarts wordt weggeblazen. Als het ware haakt dit zwaard zich vast in het water als deze zich geheel in het water heeft laten zakken.
Het zorgt er voor dat het schip zich minder verlijert of drift. "Die het vat die vatte het";)

Ik heb de zwaarden gemaakt naar deze afbeelding.
20210421_213555.jpg

Over de zwaardkop is weer een verouderde bescherming aangebracht d.m.v. messing.
De bout en ster zijn oom uit messing gemaakt.
20210421_212136.jpg
20210421_212046.jpg

Laatst bewerkt:
Weekend! Betekend weer verder bouwen en kan ik weer wat uurtjes gaan pakken voor mijn scheepje.
De mast is geschuurd en in een beits gezet. De masttop is zwart met wit geworden. Net onder de top zelf zit een zwarte kraal en de witte banden zijn gezaagd uit een witte pen. Door de vorm van een pen is er altijd wel een gedeelte wat je uitzaagd wat gaat passen om de masttop. In deze witte banden zitten al gaatjes geboord. Hier komen straks nog oogbouten waar de blokken aan komen te hangen. De vorm van de oogbouten heb ik nog niet helemaal helder qua vorm maar dit heb ik alvast weer gemaakt.
20210424_190228.jpg

Back