Restauratie Magic Schlüter

Hallo,
vorige week ben ik een Magic Schlüter gaan ophalen met de bedoeling deze terug vliegend te krijgen.Ik vermoed dat het toestel (van '89!) al die tijd op een kast heeft gestaan en weinig lucht heeft gezien.Aangezien ik altijd al een brokje nostalgie in mijn bezit wou hebben,heb ik over deze aankoop niet lang getwijfeld.:rolleyes:Tijd is niet belangrijk en men bedoeling is hem zo origineel mogelijk terug airborne te krijgen.Wel overweeg ik eigentijdse electronica te gebruiken!
Wat de spare-parts betreft,zal ik nog wat op het net zoeken om zo te proberen de originele stukken te vinden en natuurlijk de plannen en bouwhandleiding.Dit is het toestel:
oldtimermetaanduidingva.jpg

Het groen omcirkelde deel is me niet helemaal duidelijk qua positionering van de servo's:nick,roll en pitch.Deze drie servos staan achter elkaar.Een beetje zoals bij de Millenium II.Daar zorgt de pitch servo voor het over én weer kantelen van de nick en roll servo's.(kan je nog volgen?:confused:)
zie foto van de Mil II:
imgp4387.jpg

3servo's dus van links naar rechts;pitch,nick,roll.
Als ik nu de handleiding of een foto kon vinden van de Magic...:confused:
Voor de rest ben ik nog altijd op zoek naar éénder welk onderdeel van de Magic.Ook heb ik al gekeken bij Helioldie,Dieter Schlüter,Vintage Heli Parts,enz...enz...
Als je iets hebt laat maar weten,ik ben altijd geintereseerd...
Grtz Dimitri.
p.s.ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen,misschien heeft een ander er ook wat aan....
 
Succes met de herbouw.
Ik waardeer wel de moeite die sommigen in zo'n oud beesje willen stoppen.
Ik ben alleen benieuwd of het straks allemaal de moeite waard was.
 
Magic oldie

Hallo wrobbijns,

natuurlijk is er geen garantie op succes bij dit soort projecten en moet je er van uitgaan dat de vliegkwaliteiten niet kunnen tippen aan de huidige heli's.
Mij is het meer te doen om een stukje techniek te hebben uit die bepaalde periode.De misschien belabberde prestatie's neem ik er bij.Wat niet wegneemt dat ik de heli zo goed mogelijk zal opbouwen om er toch een maximum aan vliegplezier te beleven.Ook aan het restaureren zelf heb ik ook veel plezier.;)
Binnenkort meer,grtz Dimitri.:p
 
Leuk project ! de Magic was al een van de betere helies van Schluter naast de Champion.

De heli heeft geen mechanische mixer maar elke servo 1 functie. Ik denk, maar weet dit niet 100% zeker, dat de pitch door 1 servo wordt aangestuurt.
 
Hallo
Ik heb nog een paar oude robbe-schluter helicopter catalogue waar de bouwtekening in staan
Ik wil deze wel voor je kopieren en voor de kosten naar je op sturen.
Je heb van de magic 2 versions weet je ook welke je heb.
Heb zelf leren vliegen met een champion.
groet Arie
 
I of II ?

Hallo
Ik heb nog een paar oude robbe-schluter helicopter catalogue waar de bouwtekening in staan
Ik wil deze wel voor je kopieren en voor de kosten naar je op sturen.
Je heb van de magic 2 versions weet je ook welke je heb.
Heb zelf leren vliegen met een champion.
groet Arie

imgp4363.jpg

Aan de 'simpele' uitvoering te zien van de hekrotor (slechts één lager per blad)
is het een Magic I.Ik heb enkele exploded views (slechte kwaliteit) van de Magic II en daar staat een hekrotor op afgebeeld met druklagers en gewone lagers.
Ik heb wel wat werk gehad om de lagers terug in orde te krijgen:yes:
imgp4372.jpg

imgp4369.jpg

imgp4368.jpg

de volledige hekrotor terug ok:yes:
imgp4374.jpg

volgende werkje de gears van de hekrotor controleren..
volgende keer meer..
grtz Dimitri.
p.s:dit is een afbeelding van de voorbouw (geeft misschien meer uitsluitsel over het model (I of II ?)
imgp4388.jpg

p.s.:je hebt PB Arie
 
volgend stap(je)...

Hallo,

het volgende dat ik gedemonteerd heb is de staartboom om de cardanas en gears te controleren...
imgp4344.jpg


geweldig raar om te zien,zo'n dunne cardanas van 2 mm!!!Gelukkig nog in good working condition....
Bij de Millenium II is dat een (holle!) cardanas van 6 mm.
Dan de tandwielen van de staartrotor:
imgp4350.jpg


eerst het oude vet verwijderen,alles reinigen,controleren en opnieuw proper vet aanbrengen...
imgp4357m.jpg

spijtig genoeg werd er gebruik gemaakt van open lagers
imgp4358.jpg


in de lagers nieuw lagerolie (van Robbe) en op de tandwielen nieuw vet van Bosh.
Binnenkort meer.....grtz Dimitri.:mrgreen:
 
kroontandwiel...

Hallo,
tijd om de andere kant van de staartboom te controleren..
imgp4346.jpg


oei,er zit precies wat veel opgedroogde loctite tussen:evil:

imgp4347b.jpg


dat is al wat beter:eek:

Volgende werkje:de rotorbladen:
deze zijn van hout en hebben een nieuw jasje (lees krimpkousje) nodig.Ze zijn volsymmetrisch en in nog zeer goede conditie.
Ik had nog een stuk wit liggen op het schab,maar dat was iets te kort en daarom heb ik de uiteinden met carbonlook tape bewerkt,resultaat valt mee.
imgp4418.jpg


daarna even op de digitale keukenweegschaal gelegd en dat valt ook reuze mee:slechts 1 gr. verschil.Nu nog juist het c.g. bepalen.:rolleyes:

imgp4421.jpg


het andere blad

imgp4422.jpg


imgp4376.jpg



Zo,even een up-date van wat al gedaan is:
-staartboom volledig gecontroleerd en overtrokken met rood doorschijnende
krimpfolie omdat de originele roze kleur volledig verschenen was met de tijd
-de vertikale fin een nieuw kleedje gegeven (misschien iets té flashie:cool:)
-rotorbladen voorzien van een nieuwe bescherming
-voorbouw voorzien van een nieuw kleurtje

Volgende keer de maingears en motor aanpakken,grtz Dimitri.
 
je bent heel goed bezig man !
ik blijf dan ook dit draadje met volle interesse volgen.
Ongetwijfeld zal het vlieggedrag erop vooruitgaan gezien de vele "improvements" die je hebt aangebracht.
Veel succes met de restauratie en de "maiden flight"
Prettig weekend.

Mvg

Kurt
 
Je maakt alles weer in nieuwstaat, en zo te zien lukt dat prima !:D

Chapeau ! weet je al wat voor elektronika je erin gaat bouwen ?
 
electronica

Hallo,
wat de electronica betreft heb ik hier op het schab nog een Gyro 401 van Futaba liggen en als servo's de hitec's:
imgp4489.jpg

de 3 hitec's voor de roll,nick en pitch.De zwarte servo is zijn etiketje kwijt gespeeld maar is een Futaba 9151 vast gesoldeerd aan de gyro.Ik ben daar zelf geen voorstander van maar ik heb dit setje eens voor een appel en een ei kunnen kopen...
Ik zal het in ieder geval uitgebreid testen voor ik ermee in de lucht ga...
de gasservo:
imgp4503j.jpg


Als ontvanger zal waarschijnlijk een 149 DRP 9kan PCM van Futaba gebruikt worden.
Alles hangt een beetje van de geldgeugel af.Ik hou dat nog een beetje in beraad.Ik ken mezelf een beetje en als ik hier in dit project nog veel tijd en moeite steek,kan het zijn dat ik liever alles nieuw koop.:confused:
Volgende keer de demontage van het chasis en de gears..grtz Dimitri.
 
bedankt voor de aanmoedigingen

@Rhelie:bedankt (de weg is echter nog lang;))

@crazykuki:bedankt voor de aanmoedigingen,momenteel ben ik nog met het "gemakkelijkste" deel bezig.The Hardest Part moet echter nog komen namelijk het opsporen van de missende delen voor de bevestiging van de servo's (zie foto's die ik ergens op een site heb gevonden):
thsystem88setupfotomagi.jpg

De drie servo's staan achter elkaar en zijn gemonteerd in bewegende "driehoekjes" die met korte asjes zijn bevestigd in de 2 horizontale
"houders".(de longitudinal beam)
throckingservossystem88.jpg


Hier enkele foto's van de exploded views die ik heb...
imgp4504.jpg


Het systeem dat de drie servo's verbindt...(begrijp je:confused:)
imgp4505.jpg


dat zijn onderdeeltjes die ik mis en dus graag zou "vinden":D
de rest komt later..grtz Dimitri.
 
Motor...Gears ...Chasis

Hallo,
vandaag tijd om eens naar de motor te kijken:confused:
imgp4472y.jpg


carterdeksel is nog goed alsook de pakking
piston en cilinderwand ok
de lager in het motorhuis heeft wel wat bruine afzetting (roest:()
en zal dus moeten gereinigd worden...
bougieke werkt niet meer dat wordt dus een OS 8...

nog enkele foto's die de staat weergeven van de motor:ik mag niet klagen:rolleyes:
imgp4474.jpg



imgp4476.jpg


de cylinder blinkt als een spiegel (precies niet veel gedraaid :confused:)


na het nodige poetswerk en smering,ziet de motor er zo uit:cool:
Nog juist ergens een manual zien te vinden van deze OS MAX SF.
Moet wel lukken :-D


imgp4478.jpg


Volgende keer meer over de gears en het chasis...
grtz Dimitri.
 
op naar het volgende

Hallo,
tijd om even naar de gears te kijken:
imgp4400.jpg


De startconus heeft helaas wel heel wat sporen van slijtage,maar ik denk dat het nog wel voldoende zal werken...
De lagers verkeren in nog een goede staat evenals de tandwielen van metaal en kunststof (Delrin?)

imgp4402.jpg


de mainmast...

imgp4405v.jpg



imgp4408.jpg



dat groene is lagerolie op de lager,voor de rest ziet het tandwiel er nog zeer goed uit.....

imgp4410k.jpg


zo ziet de 2 traps overbrenging eruit:cool:


imgp4417.jpg



bovenste lagerblokje van de mainmast...(en weeral open lager :()

zo ziet het geheel eruit:

imgp4470.jpg


Zo dat was het voor vandaag,binnenkort pak ik de brandstoftank aan..
Grtz Dimitri.
 
mercikes

Hallo Alex,
bedankt voor de positieve reactie.
Ik ben er echter nog wel een tijdje zoet mee:rolleyes:
Als de stukken snel gevonden worden kan het snel gaan maar ik heb zo
een stil vermoeden dat sommige parts wél heel zeldzaam zijn,
enfin dat wist ik op voorhand,we doen rustig voort:mrgreen::mrgreen:
Binnekort de fueltank en leidingen checken..
Grtz Dimitri....
 
fueltank en leidingen

Hallo,
zoals gezegd komt nu de tank en de leidingen aan de beurt.
De brandstofleiding van de clunck heb ik maar direct vervangen om alle risico's te vermijden,ook de clunck zelf was wat verstropt en die heb ik ook eerst vrij gemaakt en gespoeld..:p

imgp4506.jpg


Zo zag de tank voor de reiniging eruit:
rubber ringetjes vervormd en deels vergaan aan de nippels
fuel line van de clunck vervangen
binnenkant van de tank uitkuisen (sporen van hardnekkige bruine olieresidu)

eerst een andere line voor de clunck:

imgp4510.jpg


daarna de tank gereinigd door ze voor de helft te vullen met zand:
het voordeel ervan is dat het zand door te schudden de rest olie en fuel absorbeerd.
Nadien wel grondig spoelen met zuiver water...:rolleyes:

imgp4508.jpg


na een minuutje grondig schudden heb je dit resultaat:

imgp4509.jpg


daarna was het tijd om nieuwe 'rubbertjes' rond de nippels te plaatsen teneinde de tank water(fuel)dicht te krijgen.

Daarna ook een paar eindjes nieuwe fuel line geplaatst en de tank is ready for use :mrgreen:

imgp4514.jpg


Eventjes terug in het chasis plaatsen om te zien wat voor resultaat we tot nu toe hebben:p

imgp4515.jpg
 
zonde

Hallo,
nog even enkele bedenkingen:
als ik de restauratie tot nu toe overkijk heb ik al heel veel geluk gehad:
heel veel onderdelen en stukken waren in een relatief goede tot zéér goede staat...
Daardoor ging het werk redelijk vlot vooruit,het zal echter een paar andere mouwen worden als ik aan de voorbouw begin en de plaatsing van de electronica.Van de voorbouw heb ik nmlk géén enkel stuk.Dus dat wordt het net afschuimen en geduld (héél véél geduld) hebben om de missing parts te vinden.Maar dat is eigenlijk ook deel van de fun,nietwaar;)
Volgende keer de tuimelschijf en links..grtz Dimitri
 
Back
Top