Renovatie erfstuk de 'Sperwer'

Ik vind het gewoon heel goed op de originele sperwer lijken, het schot.
Alleen de vuvuzela en de kompas doos :)
Sperwerschot.jpg
 
Begonnen met het fineer, en op een eenvoudig stukje alvast geprobeerd om met de strijkijzermethode (in dit geval soldeerboutmethode) dit te plakken... Eerst een paar foto's, daarna het verhaal...
20210326_193739.jpg

20210326_194128.jpg

20210326_194838.jpg

20210326_202151.jpg


Beide zijden in de houtlijm (foto 2), even laten opdrogen totdat het witte wat transpirant werd (foto 3) en daarna met een platte soldeerbout erover heen. Ervaringen: ging niet goed. Er was veel teveel lijm, en waarschijnlijk daarom zat het ook niet gelijk vast. Met een stukje balsa er continu overheen gewreven in de hoop dat hij goed plat zou vastzitten. Dat is grotendeels gelukt (foto 4). Daarna met wat schuurpapier over een balsablokje de zijkanten geschuurd...
Wat heb ik geleerd: niet teveel lijm, en waarschijnlijk moet ik nog iets langer wachten totdat het wit nog meer weg is.... Is mijn conclusie correct?
 
Laatst bewerkt:
Bij mij zat het gelijk vast. Lijm had ik iets verdund (Pattex van de action) met 1/10 deel water en aangebracht met kwast. Dun insmeren. De warmte moet de lijm echt raken. Een te hete bout zal doordat je best lang moet verwarmen het hout verbranden. Daar moet je voor oppassen. Loshalen gaat door verwarmen mocht het misgaan.
Ik vond het geen makkelijke klus, maar na een paar gangen ging het steeds beter. Je moet gaandeweg leren met de bout om te gaan.
Het eindresultaat is wel heel strak.
 
Ik had op de soldeerbout ook een aan/uit schakelaar zodat ik handmatig de temperatuur kon regelen. Misschien is een dimmer ook een oplossing.
 
Ik had op de soldeerbout ook een aan/uit schakelaar zodat ik handmatig de temperatuur kon regelen. Misschien is een dimmer ook een oplossing.
Hoi Stefan, ik ga dat proberen met een dimmer, anders denk ik dat het zowiezo niet goed gaat. Is een soldeerbout van 25W en is blijkbaar te zwaar voor dit werk, er is geen tijd om de lijm te verwarmen voordat het hout verbrand... Dank voor de tip!

Ik maak die lat nat en vryf de oortolloge water weg tussen duim en voorvinger. Smeer de houtlijm op de klam lat en plaas onmiddellik op de romp. Strijk de lat dan droog met de soldeerbout.
Hoi Heinrich, dit ga ik ook proberen. Heb wel een vraagje... Hoe heb je die mooie naden tussen het fineer aangebracht? Ik zat te denken om hiervoor ook de soldeerbout met een scherpe punt te gebruiken.... (bootje erg strak afgewerkt trouwens! :wave)
 
Verder niet veel tijd gehad (ben ook een eiken kast aan het bouwen), maar heb wel de middenspant bij de boeg kunnen afwerken met fineer.... Ben niet ontevreden al zeg ik het zelf....
20210328_211755 (1).jpg

Ik ga eerst verder de middenspant afwerken voordat ik met de beplanking ga beginnen. Ik denk dat ik bij het roer ook eerst de roerophanging moet verwijderen en de middenspant daar opvullen anders krijg ik het later niet goed afgewerkt....
 
Weer een kleine update.... Gaat niet zo snel dus kan niet veel progressie laten zien. De middenspant is gefineerd...
20210407_193558.jpg

20210407_195810.jpg

Voordat ik met de beplanking begin lijkt het mij verstandig om de stootrand nog wat te verhogen... Deze wordt geverfd dus ik hoef mij niet bezig te houden met fineer op dit onderdeel...
Ik heb nog wat walnoothout liggen van 5mm breed en een kleine 2mm dik. Ik ga proberen deze voor te buigen maar dat gaat niet zo eenvoudig, 5mm is dan wel breed... Ik week het hout in koud water voor ong 10 minuten waarna ik ze met spijkers en lijmklemmen in een ronding buig... Ook dan is er blijkbaar geen garantie want hij is gebroken...
20210407_200946 (1).jpg

20210407_201902.jpg
 
Ik zou toch kiezen hier om op juiste schaal de gangen in vorm te snijden. De gangen toonde ik je op de foto. Zelf heb ik dit ook gebruikt voor de vorm. 5mm is ook smal en de uitgesneden gangen zijn op het breedste punt toch wel 17mm breed.
 
Als je het notenhout koud buigt, dan zou ik het wel wat langer in het water laten weken dan slechts 10 minuten, zeker een uur of zelfs nog langer. 5- of 10 minuten is wel voldoende als je het buigt met bijv. een warme plankenbuiger of iets dergelijks. Maar koud buigen dan moet je het de tijd geven om zachter te worden waardoor je breuk vermijd.
 
Ik zou toch kiezen hier om op juiste schaal de gangen in vorm te snijden. De gangen toonde ik je op de foto. Zelf heb ik dit ook gebruikt voor de vorm. 5mm is ook smal en de uitgesneden gangen zijn op het breedste punt toch wel 17mm breed.
Hoi Hans, er is een misverstand. Dit is geen huidplank maar een ophoging van de stootrand. Die is nu wat te smal als ik dit vergelijk met de sperwer uit het museum.

Als je het notenhout koud buigt, dan zou ik het wel wat langer in het water laten weken dan slechts 10 minuten, zeker een uur of zelfs nog langer. 5- of 10 minuten is wel voldoende als je het buigt met bijv. een warme plankenbuiger of iets dergelijks. Maar koud buigen dan moet je het de tijd geven om zachter te worden waardoor je breuk vermijd.
Hoi Piet, ik neem je advies ter harte, ik zal de volgende keer het hout langer laten weken..
 
Er is een beetje voortgang.... Ik heb de stootranden wat opgehoogd en beetje afgewerkt met wat plamuur, ik denk dat het er al een stuk beter uit ziet, alhoewel er nog wel wat meer afgewerkt moet worden....
20210408_213542 (1).jpg

Door de kromming gaat de bovenkant van de stootrand toch wat van de romp af wijken, dat kan echter eenvoudig bijgewerkt worden.. Onderstaande foto laat rechts een bijgewerkte rand, en links een onafgewerkte rand zien...
20210410_180320 (1).jpg

Toen toch maar uiteindelijk begonnen de romp te bedekken met fineer op basis van de foto die Hans mij gestuurd heeft...Ik ontdekte helaas dat ik hier niet helemaal vanuit kan gaan... Het aansluiten van het fineer luistert nogal nauw, en ik denk toch dat door mijn activiteiten de romp wat vloeiender te laten verlopen er te grote afwijkingen zijn ontstaan. Daardoor toch gedwongen handmatig het verloop te bepalen van de planken. De eerste plank viel nog mee, deze was nog niet al te afwijkend van de foto van de originele planken...
20210411_141141.jpg

Op onderstaande foto kan je zien dat de originele lijnen van de planken nog zichtbaar zijn, ik probeer deze zo goed mogelijk te volgen..
20210411_141131.jpg

Ondertussen begonnen met de tweede plank, werd al snel duidelijk dat het originele verloop van de plank veel te veel afwijkt, dus maar met papier aan de slag het verloop handmatig te bepalen. Dat leidde al snel tot een onbevredigend resultaat doordat het hout toch teveel af bleek te wijken wat ik had gesneden, terwijl ik dit eerst op papier had uitgezet... Duidelijk nog wat ervaring hiermee opdoen...

Al met al vraagt het komende klusje weer veel tijd en geduld, en het is voor mij echt lastig om de planken over de gehele lengte mooi aan te laten sluiten, dus een volgende update zal denk ik nog wel even duren..

Wanneer iemand nog suggesties heeft om het verloop van de planken mooi op papier te krijgen houd ik mij van harte aanbevolen....
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk zal je zien dat steeds opnieuw pas voegen op het vorige fineer een mooi resultaat gaat geven. Het is echt wel een behoorlijke klus inderdaad. Maar met een nieuw fineer zie je direct al iets heel moois ontstaan :) dit is echt wel een kwestie van geduld maar gelukkig zit je op de goede weg:thumbsup:
 
Ik zou me over de beplanking niet te veel zorgen maken. De romp wordt immers volledig geverfd. Dus de vorm er zo mooi mogelijk in krijgen, schuren en plamuren tot een mooi strak geheel en dan verven. Het ziet er nu al heel mooi uit.
 
Ik denk inderdaad met papieren mallen dat dit de enige oplossing voor je is.
Ik weet natuurlijk niet of je je romp gaat schilderen? Maar dat plamuren zorgt er voor dat je juist de afzonderlijke huidplanken niet meer ziet. Dat is iets wat veel gebeurd... erg veel plamuren en volledig glad schuren. Dat is niet iets wat echt bij dit model past vind ik persoonlijk. Mijn model wordt enkel onder de waterlijn geschilderd en waarbij ik zeker de naden laat zien.
 

Bijlagen

  • 20210411_201822.jpg
    20210411_201822.jpg
    166,7 KB · Weergaven: 160
Laatst bewerkt:
Gerko, Hans, het is zeker niet mijn bedoeling de romp te verven, ik zou dan zeker geen fineer aanbrengen. Het was juist de bedoeling met het fineer om het hout naar voren te brengen omdat de bestaande romp hiervoor niet goed genoeg was. Daarom opvullen om de ronding te verbeteren als voorbereiding op deze stap...
Ondertussen alweer een halve plank aangebracht, gaat als een speer... [emoji2957]
20210411_204749.jpeg
 
Gerko, Hans, het is zeker niet mijn bedoeling de romp te verven, ik zou dan zeker geen fineer aanbrengen. Het was juist de bedoeling met het fineer om het hout naar voren te brengen omdat de bestaande romp hiervoor niet goed genoeg was. Daarom opvullen om de ronding te verbeteren als voorbereiding op deze stap...
Ondertussen alweer een halve plank aangebracht, gaat als een speer... [emoji2957]
Je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat dit soort schepen van ijzer/staal waren met een volledig geschilderde romp maar ik blijk ernaast te zitten. Veel was hout, en in dit geval denk ik ook veel mooier. Ik zie het helemaal goed komen met dit schip :)
 
Back
Top