Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hoi Stefan, ik ga dat proberen met een dimmer, anders denk ik dat het zowiezo niet goed gaat. Is een soldeerbout van 25W en is blijkbaar te zwaar voor dit werk, er is geen tijd om de lijm te verwarmen voordat het hout verbrand... Dank voor de tip!Ik had op de soldeerbout ook een aan/uit schakelaar zodat ik handmatig de temperatuur kon regelen. Misschien is een dimmer ook een oplossing.
Hoi Heinrich, dit ga ik ook proberen. Heb wel een vraagje... Hoe heb je die mooie naden tussen het fineer aangebracht? Ik zat te denken om hiervoor ook de soldeerbout met een scherpe punt te gebruiken.... (bootje erg strak afgewerkt trouwens!Ik maak die lat nat en vryf de oortolloge water weg tussen duim en voorvinger. Smeer de houtlijm op de klam lat en plaas onmiddellik op de romp. Strijk de lat dan droog met de soldeerbout.
Hoi Hans, er is een misverstand. Dit is geen huidplank maar een ophoging van de stootrand. Die is nu wat te smal als ik dit vergelijk met de sperwer uit het museum.Ik zou toch kiezen hier om op juiste schaal de gangen in vorm te snijden. De gangen toonde ik je op de foto. Zelf heb ik dit ook gebruikt voor de vorm. 5mm is ook smal en de uitgesneden gangen zijn op het breedste punt toch wel 17mm breed.
Hoi Piet, ik neem je advies ter harte, ik zal de volgende keer het hout langer laten weken..Als je het notenhout koud buigt, dan zou ik het wel wat langer in het water laten weken dan slechts 10 minuten, zeker een uur of zelfs nog langer. 5- of 10 minuten is wel voldoende als je het buigt met bijv. een warme plankenbuiger of iets dergelijks. Maar koud buigen dan moet je het de tijd geven om zachter te worden waardoor je breuk vermijd.
Je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat dit soort schepen van ijzer/staal waren met een volledig geschilderde romp maar ik blijk ernaast te zitten. Veel was hout, en in dit geval denk ik ook veel mooier. Ik zie het helemaal goed komen met dit schipGerko, Hans, het is zeker niet mijn bedoeling de romp te verven, ik zou dan zeker geen fineer aanbrengen. Het was juist de bedoeling met het fineer om het hout naar voren te brengen omdat de bestaande romp hiervoor niet goed genoeg was. Daarom opvullen om de ronding te verbeteren als voorbereiding op deze stap...
Ondertussen alweer een halve plank aangebracht, gaat als een speer... [emoji2957]