Renovatie erfstuk de 'Sperwer'

Even een tussen-update... Druk bezig om de romp een wat vloeiender verloop te geven. Was begonnen met hardhout maar dat was toch te bewerkelijk, met balsa gaat dit een stuk beter. Maar ook dan moet ik soms drie lagen aanbrengen omdat ik het balsa dun snijd om het makkelijker mee te laten buigen met de romp. Wat ook helpt is om de balsa-stroken haaks op de vorm wat in te snijden.
Bakboord is klaar, nu nog druk bezig met stuurboord. Daarna nog een extra controle of de beide helften wel gelijk gevormd zijn... Weet nog niet precies hoe ik dat ga doen....
20210321_151323 (1).jpg

20210323_201347.jpg

20210323_201359 (1).jpg

Laatst bewerkt:
ja, dat bedacht ik mij ook later... Ik denk dat ik hier en daar nog wel wat ga plamuren, maar dat zijn maar kleine plekken. Voordat ik ga beginnen met het fineer van Hans (Hans, nog bedankt voor de snelle service :), ga ik eerst nog de hele romp insmeren met verdunde houtlijm, heb het sterke vermoeden dat dit helemaal een goede ondergrond is om fineer op te gaan lijmen....
Ben tot nu toe wel tevreden met hoe het gaat, alhoewel ik wel wat opzie tegen het aanbrengen van 0.6mm fineer..., nagenoeg geen ruimte voor herstel...

Laatst bewerkt:
Prutsertje hier op het forum heeft mij de tip meegegeven om met de strijkbout methode te lijmen. Je smeert beide zijden van het te lijmen dun in met houtlijm en laat dit kort drogen zodat de lijm nog net niet glas is maar nog een beetje wit. Je zet het fineer erop en dan met de warme strijkbout (of plankenbuiger) vast drukken. Dit is oersterk. De lijm smelt en vormt een heel sterke verbinding. Ik heb dit zo met het spaans Galjoen van mij ook gedaan. Misschien heb je iets aan deze tip. Ik gebruikte iets verdunde houtlijm (ongeveer maar 10% water toegevoegd) en een verfkwast met stugge haren om de lijm aan te brengen. Tussendoor de kwast bewaren in een glas met water.

Ik had je nog beloofd de afbeelding te sturen van de vorm van de gangen. Dit zijn fotoafbeeldingen geworden. Het kopiëren werd lastig op ware grote. Gang 46 heeft een lengte van 690mm en een breedte van 12mm
Gang 56 heeft een lengte van 480mm en een breedte van 23mm hierdoor heb je denk ik wel de mogelijkheid met vergroten op de juiste grote te komen.
Succes. De onderste afbeelding geeft de positie weer waar ze horen.
Zou je voor mij een afbeelding kunnen plaatsen van de kuil en een aanzicht van de kajuit met de deuren. Ik ben zelf ook aan de Sperwer begonnen.
20210324_183258.jpg
20210324_183254.jpg
20210324_183609.jpg

Hoi Hans, dank voor de foto’s! Gaat wel lukken op deze manier
Het schiet op met het voorbereiden van de romp, dan kan ik gaan proberen het fineer aan te brengen.
Ik zal de door jou gevraagde foto’s zsm toevoegen

Mis alleen de vuvuzela en het kompas op het schot. Billing boats heeft er een mooi schot van gemaakt!
Je sloop en opbouw werk gaat heel goed.

Hmmm - ik denk dat er hier een hoop persoonlijke inbreng van de oorspronkelijke bouwer inzit.

Bedankt voor je getoonde foto's Het is niet helemaal gebouwd qua deuren volgens de beschrijving. Maar desondanks vind ik ze wel erg mooi geslaagd zo!

Mis alleen de vuvuzela en het kompas op het schot. Billing boats heeft er een mooi schot van gemaakt!
Je sloop en opbouw werk gaat heel goed.

Hmmm - ik denk dat er hier een hoop persoonlijke inbreng van de oorspronkelijke bouwer inzit.

Bedankt voor je getoonde foto's Het is niet helemaal gebouwd qua deuren volgens de beschrijving. Maar desondanks vind ik ze wel erg mooi geslaagd zo!
Hoi heren,
Tja, ik heb geen idee... Dit is zoals mijn vader dit destijds in de jaren 70 heeft gebouwd dus kan niet zeggen of het origineel is of niet.... Weet nog niet of ik hier iets mee ga doen, hier en daar vind ik het een beetje 'grof'...

Ondertussen dacht ik klaar te zijn met het opvullen, maar ik zie nu op de foto dat ik bij de achterkant nog wat moet schuren, bakboord is wat dikker dan stuurboord.....
Had al wel ingesmeerd met verdunde houtlijm, dus nog maar een keer doen :hammer:
20210326_104800.jpg

20210326_104738.jpg

20210326_104728.jpg

Gelukkig snel hersteld....., vind het nu wel goed. Volgende stap is fineer aanbrengen....
20210326_155359.jpg

Laatst bewerkt:
Nou Ronald. Gezien het deurtje vind ik er toch wel een behoorlijk stukje liefde van je vader inzitten hoor. Maar je basis voor het fineer ziet er nu toch wel goed uit dacht ik zo:thumbsup:

Nou Ronald. Gezien het deurtje vind ik er toch wel een behoorlijk stukje liefde van je vader inzitten hoor. Maar je basis voor het fineer ziet er nu toch wel goed uit dacht ik zo:thumbsup:
Hoi Hans, klopt... Ik bedoel ook zeker niet het deurtje, en ik wil ook niet de indruk geven dat ik niet trots ben op wat mijn vader heeft gemaakt. Hij had niet de gereedschappen en technieken die ik heb, en ook bestond er toen geen forum waar hij om advies kon vragen... En laten we eerlijk zijn, ik moet nog maar aantonen dat ik het beter kan :stout:

Back