Rekenen aan de aerodynamica van modellen

jan brilman

Forum veteraan
Collegae!

Zo, ik ben weer terug van vakantie.

(Denemarken. Onbetaalbaar, en voor de rest: onbetaalbaar :wink: . Maar dit terzijde.)

Zoals aangekondigd heb ik een deel van de tijd besteed aan het bestuderen van literatuur, en 'Basics of R/C Model Aircraft Design' van Andy Lennon begin ik een beetje te begrijpen :yes: (al zeg ik het zelf :wink: ).

Nu vroeg ik me af: wie heeft de inhoud van mn. hoofdstuk 1 en 3 al ondergebracht in een fraai spreadsheet? Jonathan?

Of bestaat vergelijkbare software?
Waar je bv. gewicht, koorden, oppervlakten, armen, gewenste kruissnelheid, gewenst profiel etc. invoert, en waar dan bv. de instelhoeken uitrollen?

Op vakantie jeukten de handen me bwvs., maar nu ik weer thuis ben, wil ik eigenlijk liever profiteren van het werk van anderen (zo zijn we dan ook wel weer . . . :wink: ).

Want echt eenvoudig is het niet :nooo: , en ik wil liefst met bouwen beginnen (de 'Strega') :D . . .

(Of moet dit onderwerp verplaatst worden naar 'Modelbouw Software' ?)

jan

Ik zou zeggen welkom terug Jan;

en had het betaalbaar moeten blijven, tja dan had je maar naar België moeten komen :wink:

Stevo

Hoi Jan :D

Ik moet eerlijk bekennen dat alles bij mij een beetje stil ligt de laatste tijd aangezien ik binnenkort ga verhuizen en al mijn tijd (en energie) kwijt ben aan klussen. (Dit is dus mijn vakantie :x)

Voor wat betreft de software denk ik dat het moeilijk wordt interessante en betaalbare software te vinden. Ik heb zelf een keer gekeken naar Advanced Aircraft Analysis maar ben maar meteen gestopt met kijken toen ik de prijs zag. :roll:

Een handig (webbased) tooltje waar je de lift-distributie van een vleugel mee kan analyseren ken ik wel: Wing Analysis Program.
Voor uitleg bij het gebruik zie: http://adg.stanford.edu/aa241/wingdesign/wingparams.html

HTH :)

Igwe

Heren!

Zo schiet het niet op . . .

Dan toch maar zelf proberen . . .

Uiteraard kan ik de waarden uit de tekening van Rittinger als uitgangspunt nemen.

@Stevo!
Dank voor de tip, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat Denemarken op zich best wel aardig is.
Het heeft kwaliteiten die België niet heeft (en andersom uiteraard ook).
:offtopic:

@Jonathan!
Blijf je wel in de buurt, of helemaal een andere kant op?

jan

Ik blijf wel in Groningen wonen Jan. Alleen een andere wijk en een grotere woning. :D

Ik zat laatst (eigenlijk naar aanleiding van dit draadje) te denken of het misschien niet handig is eens een topic te starten met als doel een uiteenzetting van hoe iedereen nou eigenlijk begint met het ontwerp van een (zweef)vliegtuig en met welke aerodynamische aspecten er rekening wordt gehouden. :idea:

Wat ik zelf doe is het volgende (mijn Global Hawk heeft nog niet gevlogen dus deze aanpak heeft zich nog niet bewezen! :oops: :wink: ):
- Afmetingen bepalen (span/lengte/breedte) etc.
- vleugelkoorde bepalen
- tail moment bepalen/controleren d.m.v. de TVR
- Reynolds-getal bepalen
- a.d.h.v. polar-data, of spieken bij andere (vergelijkbare) modellen, een vleugelprofiel bepalen
- vleugelontwerp (taper/sweep/twist/AR) bepalen en analyseren a.d.h.v. het eerder genoemde tooltje
- Gewicht en vleugelbelasting bepalen
- MAC en Aerodynamisch punt bepalen t.b.v. c.g.

Back